× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

LPG verdamper

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-01-2012 08:35 #894777 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG verdamper
Het moet met een nieuwe toch ook lukken? Die techniek is toch niet veranderd? Ik kan me alleen van de omvl verdamper die in m'n GLS zit, dat daar geen vacuumslang naar het inlaatspruitstuk loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-01-2012 17:40 #894812 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG verdamper
Sorry it is english, I use Lovato RGE92 and mixer unit on top of B14.
Only connection is gas supply hose.
No any electronic regulation. I think you call it G2 system.
For cold start after overnight I am using regular carburetor choke in cabin, no problem up to - 3C to start on LPG.
No gasoline using at all.
Waiting to start winter so to test how it behave when cold. (it is 20 days old installation by myself).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
03-01-2012 22:28 #894827 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic LPG verdamper

Lucluc;191476 schreef : Het moet met een nieuwe toch ook lukken? Die techniek is toch niet veranderd? Ik kan me alleen van de omvl verdamper die in m'n GLS zit, dat daar geen vacuumslang naar het inlaatspruitstuk loopt.


Dat klopt, zo zit dat bij mijn OMVL verdamper ook, maar hoe loopt jou motor stationair en met welk toerental en als je snel stopt slaat je motor dan af?

gl340;191513 schreef : Sorry it is english, I use Lovato RGE92 and mixer unit on top of B14.
Only connection is gas supply hose.
No any electronic regulation. I think you call it G2 system.
For cold start after overnight I am using regular carburetor choke in cabin, no problem up to - 3C to start on LPG.
No gasoline using at all.
Waiting to start winter so to test how it behave when cold. (it is 20 days old installation by myself).


do you have an injection engine? because the Lovato RGE92 is for injectionsystems and the Lovato RG80 is for carburated engines

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-01-2012 22:39 #894828 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG verdamper

2 Fast 4 U;191528 schreef : Dat klopt, zo zit dat bij mijn OMVL verdamper ook, maar hoe loopt jou motor stationair en met welk toerental en als je snel stopt slaat je motor dan af?


Ik moet die wagen helaas al 2 jaar missen, maar als ik heel diep ga graven in mijn geheugen, dan weet ik nog dat het toerental rond de 600 lag. Iets te laag, niet goed aan de carburateur bij te stellen.

Dat snel afslaan doet mij heel erg denken aan uitwaaien, dus dat de luchtinlaat teveel directe rijwind krijgt.

Ik had destijds een 340 (B14.4E) op lpg en dat liep uitstekend. Ook starten met de gewone choke.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-01-2012 23:49 #894843 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG verdamper

2 Fast 4 U;191248 schreef : Dat is bekend bij de G3 installaties, mijn vraag is eigenlijk gericht aan de LPG rijders met een carburateur opstelling en die een 1400 motor hebben.

vandaag een beetje gespeeld met de verdamper en de auto aan het lopen gekregen, gelukkig :worship:

Er zit nu een OMVL R/90E verdamper in, deze gebruikt het vacu?m van de carb om de gas toevoer te regelen. Om de verdamper enig zins te laten werken moet de aanzuigbuis van de luchtfilter half afgedekt worden


Ik rij met een 340 B14.3E uit 83 op gas.

Er zit toch een stelschroef op de leiding net na de verdamper? ik heb gister mijn CO af laten stellen en die vent van de garage stelde het volgens mij met die schroef af. dus misschien werkt het het best als je dat even laat afstellen(kost 10 euro ofzo). Dan weet je het tenminste zeker.

Ik ben er ook achter dat de gasinbouwer de defroster slang heeft verwijderd en de klep voor de aanzuiging van de lucht naar het luchtfilter open gezet en vastgezet met een boutje, zodat hij niet te heet gaat lopen, misschien helpt dat ook nog op een of andere manier?

2 Fast 4 U;191248 schreef : Welke merk en type LPG verdamper hebben jullie gemonteerd in jullie LPG installatie?
Werkt deze met een vacu?m, dus met een aparte slang aangesloten op het inlaatspruitstuk?
Heeft de verdamper een elektrische choke, zodat je met het drukken op een knop, de motor makkelijker kan starten?


het enige wat ik weet is dat de choke gewoon nog op de zelfde manier werkt, door de knop uit te trekken. volgens mij zit er niets op de carb aan de choke kabel vast, maar ik kan me vergissen.

Ik zal eens een paar foto's maken voor je dan kan je zien wat voor verdamper ik heb en hoe dat precies aangesloten zit. misschien kan dat je vraag beantwoorden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2012 00:24 #894846 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic LPG verdamper
I have B14.4 with 32DIR, so no injection. flow regulation is by mechanic valve- screw.

Difference between electric and vacuum vaporizer is inside only in the way how is opened the passage from high pressure chamber to low pressure chamber.

Vacuum RG80 needs vacuum from engine to pull lever and pass LPG, RGE92 needs 12V for coil to lift needle and pass LPG.

Both of them could be used in carburetor or injection engine as long as LPG is fed to engine by means of mixer (venturi vacuum) before throttle valve.

Completely different vaporizer is used for injecting LPG on injection (gasoline injection) type engine management, with constant pressure regulation working mode.

Hope this clarifes a bit.

Instead of the Lovato could be any electric valve vaporizer as B14 is rather low capacity demand engine on LPG flow.
I just had old RGE92 so why not use it and save little money, especially as I am told by professional installer that this old models are generally far better quality (of internal springs and membrane material) then today available models for G2 system.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets