× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-07-2009 12:14 #786931 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
Zo'n klein vliegwieletje van die renault, is dat niet van een automaat waar nog een vloeistofkoppeling aan moet hangen die loodzwaar is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-07-2009 12:15 #786932 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette

Beste leden,

Ik heb een vovlo motor gekocht om de ombouw te realiseren. Bij het plaatsen van het vliegwiel kom ik erachter dat het vliegwiel van de Estafette niet op het volvo blok past. De diameter van het vliegwiel van de Volvo is groter. Het aantal gaten is gelijk. Ook is de as van de versnellingsbak van de estafette kleiner dan de as van de volvo versnellingsbak.

Kan iemand dit verklaren want ik dacht dat dit overeen zou moeten komen. Heeft iemand tips of ervaringen waarmee ik verder kan laat het dan graag weten?

Mijn eigen idee is dat ik een nieuwer type volvo blok heb gekocht waardoor de maten van het vliegwiel niet gelijk is.

In de bijlage vind je een foto ter verduidelijking.

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2009 12:40 #786935 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
je hebt in feite 4 typen vliegwielen voor de 1400;

contactpunt automaat
contactpunt vario
renix automaat
renix vario

ze zijn echter allemaal van hetzelfde montage gatenpatroon voorzien en hebben allemaal het toplager in het vliegwiel zitten. als ik naar het estafette vliegwiel kijk heeft deze het toplager IN de krukas zitten en is hierdoor het gatenpatroon van het vliegwiel wat kleiner.

een estafette heeft voor zover ik begrepen heb weinig aan de indeling zoals het bij een 340 gebruikt wordt (motor& koppeling voorin, versnellingsbak achterin) maar een versnellingsbak van bijv een renault 5 (c1j onderblok is identiek aan b14) past in principe wel direct.

andere optie is om het renault vliegwiel te voorzien van het b14 krukas gatenpatroon, moet je nog wel wat verzinnen voor het toplager EN de krukaspositiesensor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-07-2009 22:56 #786963 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
Dit is hetzelfde verhaal als een B14 in een DAF bouwen. Rond 1975 is Renault overgestapt op een ander vliegwielbouten patroon. Er is dus geen enkele B14 te vinden met het 'juiste' patroon. Je kunt dus een busje draaien opdat de as v/d bak van estafette in het Volvo vliegwiel past.

Het lijkt mij dat renaults 12/18/fuego/17 etc. met een C-serie blok van na '75 wel een geschikt vliegwiel hebben en evt ook een geschikte bak. Misschien is het een idee om dus je huidige B14 met zo'n Renaultbak en -vliegwiel te combineren? Wordt alleen lastig allicht met de Renix....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-07-2009 21:49 #788198 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
de aansluiting van het vliegwiel is zowel bij daf/volvo als bij renault in de jaren 70 gewijzigd.

vliegwielen zijn dus NIET zomaar uitwisselbaar.

omdat je een renault vliegwiel (handgeschakelde bak direkt aan de motor) moet gebruiken, zou ik niet zo gauw weten uit welke auto of welk type je die moet halen, maar het originele vliegwiel van je estafette kun je niet gebruiken.


bij de ombouw van 1400 in daf ligt dat iets makkelijker; het enige wat niet gaat is een schoentjeskoppeling op een volvo motor maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-12-2009 11:30 #809216 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
123 ignition

Hallo,
Wie heeft ervaring met de inbouw van de 123 ignition van Albertronic op de B14 4S en de B 14 4E motor en welke kromme is er gebruikt, dit i.v.m inbouw van de motor in een Renault Estafette.
Groeten, Jan Dijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-12-2009 12:34 #809220 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
De B14.4S en de B 14.4E motor hebben toch standaard al een electronische Renix ontsteking? Dus vanwaar een 123-ignition?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2009 13:46 #809226 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
Gebruik de zoekfunctie van het forum even op "estafette". Je bent niet de enige die een B14 in een Estafette wil bouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-12-2009 13:59 #809237 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
Voor de correcte werking van de Renix heb je alleen wel het signaal van het vliegwiel nodig en die van een 340-motor past niet op een Estafette.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-12-2009 14:22 #809250 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
20 December 2007:

antiekeradio;42873 schreef : wel even rekening houden met het feit dat de aansluiting van het vliegwiel veranderd is (ook bij de renault productie)


Juli 2009:

gakramer;112123 schreef : Bij het plaatsen van het vliegwiel kom ik erachter dat het vliegwiel van de Estafette niet op het volvo blok past.


dat had je dus al anderhalf jaar kunnen zien aankomen :+


Ik heb nog eens even goed gekeken naar het bijgevoegde plaatje op pagina 1. Vind dat de verschijningsvorm van het estafette vliegwiel wel heel erg overeen komt met de oude uitvoering van het DAF variomatic vliegwiel. Hiermee bedoel ik dus de vorm in het midden, en de positie+vorm van de centreerstiften en bevestigingsgaten voor de drukgroep.

Heeft al iemand het estafette vliegwiel vergeleken met een V300 CVT vliegwiel?

Het kan zijn dat het midden anders is ivm krukasmontage, maar de buitenkant hetzelfde is, zodat op het CVT vliegwiel de drukgroep van de estafette geplaatst kan worden. Het enige probleem wat je dan overhoudt is het vinden van het juiste toplager. Zou kunnen dat dit ook hetzelfde is als bij de DAFjes (een standaard SKF lager met een belachelijk dikke binnenring zodat de kleine as erin past)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets