× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-12-2007 10:03 #629237 door V300 register
Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette is gemaakt door V300 register
hallo ik heb een renault estafette van 1977, hier zit een renault 1300 motortje in, dat wat versleten is (hele leven op LPG gelopen)

Nu denk ik aan een 1400 motortje van een Volvo, dat is in principe ook een renault motor, en heeft wat meer vermogen. Nu weet ik niet, of die ook in en uitlaat rechts (vanaf bestuurder) en verdeler links heeft, dit ivm nauwe ruimte carb/uitlaat. Ik ben er ook niet zeker van, dat de aansluiting aan de achterkant hetzelfde is en de motorsteunen, de estaff heeft als vvoorste ophanging twee versterkte hoeken van het blok links en rechts, waar een bout door kan (vertikaal), en steunt achter via de bak.

Ik zou wel een type moeten hebben dat gas geschikt is (kop, kleppen), evt. met simpele (!) electronische ontsteking.

Uw hulp wordt zeer op prijs gesteld !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-12-2007 10:43 #693698 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
Als ik me niet vergis moet je dan voor een B14.2 / B14.3 of B14.4 gaan als ik me niet vergis. Die zijn namelijk geschikt voor LPG. Wil je LPG in laten bouwen: Revanti LPG in Eindhoven: een goedkoop en deskundig adres.

Ook bij de B14-blokken zitten de achterste motorsteunen op het koppelingshuis. De in en uitlaat zit aan de rechterkant en de verdeler zit aan de linkerkant. Volgens mij hebben de eerste typen B14-blokjes iets andere motorsteunen voor. Dit weer ik echter niet zeker.

Succes met je zoektocht!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-12-2007 10:56 #693702 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
de montage punten aan de voorzijde zijn bij deze motoren aanwezig.

dus niet zoals bij een alpine, eraf geslepen.

volgens mij kun je het zo overzetten, wel even rekening houden met het feit dat de aansluiting van het vliegwiel veranderd is (ook bij de renault productie)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-12-2007 10:58 #693704 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
Is het niet zo dat de B14.3 en B14.4 motoren zonder meer geschikt zijn en dat anders een product als flashlube gebruikt moet worden, of een andere kop?:yesyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-12-2007 14:07 #693714 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
jup, als een bus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-12-2007 08:18 #693754 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette

Pistonpen paultje;42885 schreef : jup, als een bus


Shit, ik krijg ook al verstand van volvo 300:lol: :crazy1::halo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-12-2007 12:42 #693781 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
estafetteloop met 340 motor

Bedankt voor jullie input ! Ik heb vroeger een 300.000 km. gereden in een Volvo 360. Gigantisch ondergewaardeerd, kocht ik 'm voor 200 gulden, deluxe met trekhaak en LPG ingebouwd, monteerde een nieuwe spruitstukpakking, pompte de banden op en heb hem vervolgens heel europa door gereden. Hij is uiteindelijk "overleden" aan zware corrossie, in combinatie met vandalisme door dronken dorpsjeugd. De motor rijd nog ergens rond, in een Hanomag Henschel F20 met ronde patrijspoortjes. Arme motor, maar ja, had 'ie maar stuk moeten gaan.

antiekeradio;42873 schreef : de montage punten aan de voorzijde zijn bij deze motoren aanwezig.

dus niet zoals bij een alpine, eraf geslepen.

volgens mij kun je het zo overzetten, wel even rekening houden met het feit dat de aansluiting van het vliegwiel veranderd is (ook bij de renault productie)


Ik neem aan de aansluiting van de koppelings drukgroep, of bedoel je het toplager van de prise-as van de bak in de motor ? Het vliegwiel hou je toch normaliter bij de motor, i.v.m. de dynamische balans.

Het huidige torretje is voorzien van een solex 32 psit met een gasinvoerstuk ingebouwd, zou deze op een volvo inlaat passen ? Ik denk nl. dat het estafette in en uitlaatspul vrij restrictief is (opgegeven vermogen, jawel een whopping bjusterbaarlik 32 echte pk's, natte scheet in de wind dus)

Albert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-12-2007 17:57 #693792 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
de aansluiting van de drukgroep en het toplager zijn afhankelijk van het vliegwiel.

zowel de vliegwielen van een 340 variomaat als 340 schakel kun je in een estafette volgens mij niet gebruiken....

dus; vliegwiel overzetten en niet kniezen over dynamische balans; dat had ie toch al niet namelijk. (een vliegwiel kan maar op 1 manier gemonteerd worden en dat moet bij renault voldoende garantie zijn voor een acceptabele balans)

maar; dan moet je dus wel even op de boutconfiguratie van t vliegwiel letten....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-12-2007 19:07 #693794 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
Hallo,

Ik heb een renault motor in m'n volvo geplaatst, ik moest veel aanpassen. Ik denk dat het andersom ook het geval is.

-vliegwiel/drukgroep
-carter
-waterpomp
-dynamo + steunen
-Poeli
-en je zal wss ook het uitlaatspruikstuk van renault moeten gebruiken ivm richting uitlaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2007 17:48 #693873 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette
volvo estafette

Ik spreek een redelijk mondje frogs, en heb alweer wat extra feitjes vergaard: de B14.3 automaat heeft een aansluiting waar het estafette vliegwiel/koppelingshuis zo op te bouten is ( een fransman had van een nederlander gehoord dat die vreemde (zweedse ?) autootjes ook een moteur cleon (zo heet de 1.1 t/m 1.4 in al zijn vormen daar) hadden, en heeft er een in zijn estaff geknutseld)
De waterpomp moet gewisseld worden, vanwege de excentrisch geplaatste fin bij de volvo's, de volvo carb. is vrij essentieel om de vermogenswinst niet direct weer in te leveren, blijkbaar zit er een vacuumgestuurde electronische ontstekingsunit op volvo's, met een opnemer (ergens ???) die ook zonder bezwaar overgenomen kan worden. Het kan dus toch vrij eenvoudig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets