× alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Het grote "maak je pakkingen lekker zelf"-topic

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-03-2008 22:11 #627163 door V300 register
Een vraag die ongetwijfeld al wel bij sommige sleutelaars is gerezen en anders in de toekomst veelvuldig zal gaan opspelen: Waar haal ik mijn pakkingen vandaan?
De volvo-dealer begint al redelijk door de voorraden heen te gaan, dus dit is een uitstervende (en dure!) bron.
Een goed alternatief is zelf maken. Alleen: hoe? En waar haal je de spullen vandaan? Welke spullen?
Dit topic is om tips en tricks uit te wisselen.

Dus:

[mod]
Gekopieerd uit het topic van Erik, over zijn 1,7 turbo, om dat topic niet verder te vervuilen:
[/mod]

Ovlov 3.6L;48530 schreef : Heb nog niet veel tijd gehad, alleen gisteren effe gauw wat pakkinkjes aan het tikken geweest omdat nieuwe pakkingen te duur zijn ;)

(3 plaatjes van Erik's creatieve uitspattingen :p )




Erik,

Hebben jullie toevallig een goed/goedkoop adresje voor pakkingpapier?
Het is niet alsof ze dat hier ergens in de randstad gewoon bij een winkel verkopen ofzo... stel je voor, een automaterialenhandel, pakkingen? nee joh dat hebben we niet :crazy1:

En heb je nog goede tips hoe je vervolgens van zo'n lap een mooie pakking maakt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-03-2008 22:19 #702399 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Het grote "maak je pakkingen lekker zelf"-topic
Het grote "maak je pakkingen lekker zelf"-topic

Leuk om daar een werkinstructie op de site voor te maken. Ben benieuwd naar de verdere tips van Erik. De rest kan hem dan aanvullen. Vervolgens kan de werkinstructie geplaatst worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2008 00:29 #702417 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "maak je pakkingen lekker zelf"-topic
In principe is het heel simpel.

Dat pakkingpapier is heel bros. Je pakt een stuk, legt dat over het gedeelte heen waar je een pakking voor wil maken en je gaat de contouren uittikken met een klein hamertje. Eerst de buitenranden. Natuurlijk zorgen dat de boel niet verschuift. Daarna ga je steeds verder naar binnen werken. Door dat je met de hamer op de randen tikt snijd het pakkingspapier kapot. Voor de gaten die te klein zijn om te tikken gebruik een grote ronde kogel uit een lager of homokineet. Op het gat leggen, *tik* en je gat is er ;).

Echt heel simpel, een kind kan de was doen.
Wanneer je een keer een pakkinkje hebt getikt weet je hoe schuin je de hamer moet houden enzo.........gewoon een klein beetje ervaring.

Zo kan je heel wat besparen op kosten mbt de pakkingen. Let er wel op: smalle dunne pakkingen zijn best moeilijk, dit vereist wel enige ervaring.
Volgens mij kost dat pakkingspapier helemaal niet zo veel. Ik zou niet eens weten waar je het haalt 't spul dat ik gebruik is al misschien wel 15 jaar oud .


Wanneer het niet eens uitmaakt welke dikte je nodig hebt kun je zelfs gewoon papier pakken. Je wilt niet weten hoevaak ik m'n brommeruitlaat dicht heb gemaakt met gewoon papier of (niet-golf)karton. Zolang er geen zuurstof bij kan fikt het ook niet weg (goed opklemmen dus).

Schilderstape is ook een goed optie. Daarvan kun je ook pakkingen maken. Voordeel: blijven meteen plakken :+. Verschuiven dus niet met het monteren. Natuurlijk moet deze tape wel op papierbasis zijn. Plastic enzo smelt weg of wordt aangetast door benzine ed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2008 10:53 #702427 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "maak je pakkingen lekker zelf"-topic
Als ik nou zelf wat wil gaan knipseren..., wat voor dikte papier kan ik dan het beste naar gaan kijken voor verschillende pakkingen?
Ik heb een site gevonden ( motopartshop.nl )waar ik pakkingpapier en -rubber kan bestellen, verschillende diktes en kwaliteiten. Waar moet ik op letten, moet ik papier hebben of rubber, en die vraag dan aan weerszijden van dat enorme stuk plastic tussen spruitstuk en carburateur...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2008 12:14 #702428 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "maak je pakkingen lekker zelf"-topic
je kunt bij een b??tje professionele automaterialenzaak zo een pakketje pakkingpapier van Reinz gaan halen.

op de iets langere termijn een goede investering want dan heb je meteen de meest gangbare soorten in huis, in vrij grote maten (groter dan A4)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2008 12:35 #702430 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "maak je pakkingen lekker zelf"-topic
Je bedoelt te zeggen dat er in Delft dus geen serieuze automaterialenzaken zitten? :lol::sad:

Brezan: no-go
AE Delft: no-go
Dealers: no-go

Verder weet ik er niet zo veel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2008 13:08 #702431 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "maak je pakkingen lekker zelf"-topic
blijkbaar is van Breemen in Roosendaal en Bergen op Zoom een uitzondering dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2008 16:57 #702445 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "maak je pakkingen lekker zelf"-topic
Ik heb op school ook een handig trucje geleerd: smeer het metalen vlak waar de pakking op moet komen dunnetjes in met lagervet (rood) en leg daar pakkingpapier overheen. Haal het er weer af, en voil?: knippen maar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2008 17:23 #702448 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "maak je pakkingen lekker zelf"-topic

Dutchie;49468 schreef : Ik heb op school ook een handig trucje geleerd: smeer het metalen vlak waar de pakking op moet komen dunnetjes in met lagervet (rood) en leg daar pakkingpapier overheen. Haal het er weer af, en voil?: knippen maar!


Wanneer je daarna de boel nog in wil smeren met Loctite? dan zou ik dat niet doen; door het vet houdt de Loctite niet meer.
Nog een nadeel: alles zit onder de plakzooi :sad:.

Voordeel is wel dat de pakking meteen vet is. Dit heeft als voordeel dat, wanneer je de boel nog eens een keer wil loshalen, de boel niet blijft plakken en je meer kans hebt dat de pakking heel blijft.
Ander voordeel: Er is geen mooiere manier van aftekenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-03-2008 19:35 #702454 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het grote "maak je pakkingen lekker zelf"-topic

setsunakaede;49453 schreef : Je bedoelt te zeggen dat er in Delft dus geen serieuze automaterialenzaken zitten? :lol::sad:

Brezan: no-go
AE Delft: no-go
Dealers: no-go

Verder weet ik er niet zo veel...


Dat is sterk: ik heb vorige maand nog bij de Brezan in Delft een halve meter pakkingspapier van de rol mogen knippen daar. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze dat inmiddels verkocht hebben allemaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets