Problemen in neutraal

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2019 16:01 #981927 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen in neutraal
normaal grijpt de koppeling aan bij 1050 toeren met de knop ingedrukt bij 2000 toeren.
Als de auta wegrijdt bij 1050 met de knop ingedrukt werkt de balg niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2019 19:35 #981928 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Problemen in neutraal
Schurend geluid komt vaak voor bij Volvo 66 in neutraal
Dan zit er speling tussen aandrijfas en de uitgaande as van de koppeling
Vroeger was daar een set spietjes voor verkrijgbaar
Dan was het geluid weer even verdwenen na montage er van

Knarsen van de tanden bij schakelen is meestal een kwestie van te hoog toerental
Dat kan oa komen door gaskabel die blijft hangen en een verkeerd afgestelde
Of kapotte ontkoppelklep
De pook zelf wil ook nog wel eens kapotgaan of tot vervelens toe losraken
Bovenaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-05-2019 08:36 #981931 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen in neutraal
Ok, hierbij heb ik dus gisteren de ontkoppelklep getest. En deze werkte niet. De nieuwe is onderweg maar na wat schudden en testen schakelt die terug. Het probleem is grotendeels opgelost. Ik kan rijden zonder problemen. Hij ontkoppelt mooi als ik van neutraal stationair naar drive wil. Maar echter als ik verhoog in toerental in stationair grijpt de koppeling wel nog aan en draait de cardan mee. Zou dit dat verkeerd instelling zijn van de balg (kabeltje aan balg verbonden met de vork)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-05-2019 10:46 #981934 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen in neutraal
Meest waarschijnlijk: het kabeltje in de pook bedient de ontkoppelklep niet meer.

Ter info, uit de archieven:

Wouter;6640 schreef : dat is waarschijnlijk het ontkoppelingsmechanisme van je variomatic.

dit bestaat onder andere uit een schakelaartje in de pook, een vacuumklep op je linker binnenspatbord, en een balg op je koppelingshuis.
en natuurlijk de nodige draadjes en slangen tussen deze onderdelen.

alle3 kunnen ze kapot zijn, maar het vaakst gaat de draadverbinding op de schakelaar kapot. Deze beweegt namelijk bij het verzetten van de pook.

je kunt controleren of het vaccuum+mechanische gedeelte van de ontkoppeling nog werkt door een draad van de plus van de accu aan het voorste klemmetje van de klep te verbinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-05-2019 12:51 #981936 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen in neutraal
Ok, dit alles heb ik gecontroleerd.
Even ter verduidelijking van de situatie: Als ik in neutraal sta en ik geef gas. Dan zie ik de ontkoppelvork die aan de balg hangt bewegen. (dit leert mij veronderstel ik dat mijn kabeltje in de pook goed is, de ontkoppelklep goed is en de balg werkt). Maar dan draait de cardan wel. Stop ik met gas geven, dan valt het toerental mooi terug naar stationair en stopt de cardan met draaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-05-2019 22:59 #981942 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen in neutraal
Het aangrijpen van de koppeling gebeurt door middelpunt vliegende kracht. Deze kracht is onder de 1000 toeren net zo weinig dat de koppelingsplaat nog stil staat ten opzichte van het al wel draaiende vliegwiel. Op het moment dat de toeren naar zo’n 1200 gaan wordt de koppelingsplaat door de middelpunt vliegende kracht tegen het vliegwiel geduwd. Hierdoor gaat de aandrijfas (cardan) draaien.

Of de auto gaat rijden ligt dan aan de stand van de schakelpook. Oftewel, zodra je gas geeft gaat de aandrijfas altijd draaien. Dit dus ongeacht of de pook in D,N of R staat. Bij welk toerental dit exact gebeurt ligt ook weer aan de afstand van de koppelingsplaat t.o.v. het vliegwiel. Hoe groter die is hoeveel harder het vliegwiel al draait op het moment dat de koppelingsplaat deze gaat raken. Dit zorgt dan voor extra slijtage. Dus probeer de spleet binnen de aangegeven tolerantie te houden.

Het is trouwens af te raden om vaak heel veel gas in neutraal te geven. Omdat de aandrijfas dan onbelast draait op hoge toeren draait binnen zeer korte termijn gebeurt het sporadisch dat dit schade oplevert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-05-2019 22:10 #981961 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen in neutraal
Ok, iedereen bedankt voor de info. Dan denk ik dat ik met een prima functionerende volvo 66 rij. En ondertussen al vaak mee gereden en doet prima wat hij moet dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-05-2019 21:43 #981964 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen in neutraal
Bij de Dafclub Nederland organiseren ze een paar keer per jaar diagnose-dagen.

Zeer ervaren Daf/Volvo kenners beoordelen de auto en kijken wat die wel/niet goed doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets