Problemen in neutraal

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2019 19:42 #635136 door V300 register
Problemen in neutraal is gemaakt door V300 register
Hallo

Onlangs ben ik begonnen met het opknappen van mijn Volvo 66. Nu heb ik reeds koppelinsplaat, drukgroep, druklager en geleidebus van druklager vervangen. Alsook allerlei kleinigheden voor een 100% technische werking van de wagen. Nu heb ik een probleem in mijn neutraal stand, hier maakt hij een appart geluid (klinkt niet echt normaal) en draait de cardanas ook mee. Mijn eerste gedacht is dat het stationair toerental te hoog is, bij deze ook afgesteld op +- 750t/min. Dit verhelpt het probleem soms. Eens gas gegeven kan het zijn dat de gas lijkt te kleven (hoger toerental bij geen gasgeven) dan maakt hij in neutraal dus meer lawaai en draait de cardan. Met als gevolg knarsend naar drive schakelen.
Ik heb geprobeerd een sterkere veer te plaatsen bij de gashendel aan de carburator zodoende dat deze altijd zeker zijn ingestelde stationair toerental aanhoud bij niet gasgeven. Maar dit maakt alleen maar mijn gaspedaal zwaarder en het probleem is niet echt verholpen. Zijn er mensen die dit probleem of iets dergelijks ook al hebben tegengekomen met een v66 of een 340 vario?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2019 20:47 #981915 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Problemen in neutraal
Gaskabel controleren op slijtage
Hendel gaskabel bij carburateur met 2 kogeleinden controleren op speling
Hendel smeren gebeurt wel eens na langere stilstand dat die te stroef beweegt

Mvg

André

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2019 21:02 #981916 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Problemen in neutraal
Als je de knop van de pook indrukt moet een vacuüm balg de platen van elkaar aftrekken om "veilig" te kunnen schakelen zonder geknars.
Weet niet of dit bij een 66 ook zo werkt?

Zoja, werkt die klep nog die aangestuurd wordt door deze knop?
Als de cardanas meedraait in de neutraal, staat de koppeling dan niet iets te strak afgesteld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2019 21:25 #981917 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Problemen in neutraal
Ja dat zou bij een Volvo 66 ook zo moeten werken
echter dan zou het probleem zich continue moeten manifesteren en dat is dus niet zo
Gaskabels zijn vaak de boosdoener

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2019 21:58 #981918 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen in neutraal
Ik ga ook met de kabel mee. Of de speling van de koppelingsplaat is wat te klein. Als het goed is zit in het koppelingshuis van de V66 een controle opening. Daar kun je de speling meten en eventueel met de 3 vulplaatjes de speling wat ruimer zetten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2019 10:14 #981922 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen in neutraal
Bedankt voor de reacties. Koppelingsplaat heb ik afgesteld op 0,7mm (wat eigenlijk al beetje te veel is). Maar hij draait mooi vrij. En die knop op mijn pook dacht ik dat enkel die pen optrellen is om de keuzehendel te kunnen verplaatsen. En welke klep zou die dan precies moeten bedienen, kan ik deze misschien uitmeten. En mag de cardan eigenlijk meedraaien in neutraal, ook als je gas geeft? Ik zal alvast kijken om de gaskabel te smeren, en indien nog niet goed kijken voor een nieuwe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2019 10:43 #981923 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen in neutraal
Als je koppeling aangrijpt, draait je cardan, ook in neutraal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2019 11:35 #981924 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen in neutraal
OK.
Heb ook nog zitten denken, als ik nu mijn koppelingsplaat nog ietsje meer speling geef. Mag ik dan aannemen, als hij niet volledig terug valt naar zijn stationair (laat ons zeggen iets van 850-900 t/min) de koppeling nog niet aangrijpt? Of zal dit geen invloed hebben, want hij grijpt eigenlijk echt wel heel strak aan. bij 1200 is hij al weg.
Ook baart dat geluid mij echt wel zorgen. In D en R is er geen vreemd geluid, maar in N bij gas geven (of aangrijpen) klinkt dit dof schurend bijna. (is eigenlijk heel moeilijk uit te leggen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2019 12:46 #981925 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Problemen in neutraal
Als de pook in de N of P staat wordt automatisch de vacuum balg aangetrokken, dus de as zou nooit moeten meedraaien in de N

De speling van 0,7 is eigenlijk al wat te veel dus daar mag het zeker niet aan liggen.

De balg zit aan het koppelingshuis vast, volg de vacuum slang en je komt vanzelf bij de klep.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2019 13:43 #981926 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen in neutraal
Ok, ik weet welke je bedoeld. En hoe kan ik deze dan testen, wat heeft er allemaal invloed op. De knop aan de keuzehendel, N stand en P stand. Correct? En die balg afstellen heb ik ook veel problemen mee gehad. Het is zo simpel maar eens ik begin te draaien aan het kabeltj tussen de balg en de vork kan ik niet correct mijn 'verdaaing' meten. Is er een andere manier om dit af te stellen toevallig? Met schuifmaat door het buisje tot tegen de balg lukt mij dus niet. Ofwel doe ik het verkeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets