Diagnose opschakelprobleem

Lees meer
05-06-2018 21:12 #975738 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Diagnose opschakelprobleem
Ergens in 'mijn' topic heb ik beschreven hoe ik één en ander toen heb aangepakt.


Als je 'Suco' als zoekopdracht invoert kom je er denk ik wel.


Natuurlijk ben ik ook meer dan bereid je persoonlijke uitleg hieromtrent te geven in een barbecue consult.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-06-2018 21:18 #975740 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose opschakelprobleem

Wouter76;250592 schreef : Natuurlijk ben ik ook meer dan bereid je persoonlijke uitleg hieromtrent te geven in een barbecue consult.


Daar hou ik me voor aanbevolen Wouter. Weer iets nieuws om los te laten op de vario, gaaf! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-06-2018 22:49 #975748 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose opschakelprobleem
Probleem is opgelost, de oorzaak bleek het Tachorelais te zijn. Even testen met de slang van het terugschakelvacuüm los; Eerst remmen, goed hoorbaar zuigen dat kortere of langere tijd door bleef gaan na loslaten van de rem. Daarna dezelfde test gedaan met de bergrem schakelaar (voor de zekerheid met de remdrukschakelaar er tussenuit), precies hetzelfde effect; na uitzetten van de schakelaar werd het vacuüm niet direct onderbroken. Tachorelais vervangen, nu werkt alles weer zoals het hoort. De remdrukschakelaar laat ik er netjes tussen zitten, ik heb er zelf geen last van. Allemaal bedankt voor jullie wijze raad en andere opmerkingen, ik zal een aantal van jullie vast wel op de BBQ zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-06-2018 23:06 #975750 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose opschakelprobleem
Mooi!

Ouwe tachorelais NIET wegduvelen want dat is vast nog te fiksen: heb je een werkende reserve ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-06-2018 23:16 #975751 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose opschakelprobleem
Ik gooi eigenlijk nooit iets weg, je weet nooit of het nog eens van pas komt. Het relais breng ik even samen met de reparatie instructie naar elektricien die bij mij in de straat woont, dus dat komt ook wel goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2018 06:41 #975754 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose opschakelprobleem
Dat is mooi om te horen :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2019 12:12 #983453 door Roderik Schaar
Beantwoord door Roderik Schaar in topic Diagnose opschakelprobleem

General Custom;250577 schreef : Probeer eerst eens om de 2 aansluitingen van de remdrukschakelaar door te verbinden. Omdat het een normaal gesloten schakelaar is omzeil je deze op die manier. Is het probleem nu weg, dan is je 'nieuwe' gebruikte schakelaar ook defect.
Aangezien die schakelaars vaker kapot dan werkend zijn, én de symptomen die je beschrijft exact passen bij zo'n defecte schakelaar, acht ik de kans aanwezig dat hier nog steeds het probleem zit.

De volgende test is om de bergremschakelaar te bedienen (bij max. 50km/h) als de auto het beschreven probleem van niet opschakelen vertoont. Reageert de auto hier niet op dan zit je probleem in het circuit bergrem/kickdown/remdrukschakelaar. Reageert de auto wel dan zit je probleem waarschijnlijk in het tachorelais.


Met deze tip, die helemaal paste bij mijn 340, vanochtend de auto weer heerlijk soepel rijdend gekregen, dus dank je wel! :worship:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-10-2019 18:28 #983461 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose opschakelprobleem

Zebo010;256406 schreef : Met deze tip, die helemaal paste bij mijn 340, vanochtend de auto weer heerlijk soepel rijdend gekregen, dus dank je wel! :worship:



Graag gedaan :y::V300:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
25-10-2019 21:02 #983462 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Diagnose opschakelprobleem

Zebo010;256406 schreef : Met deze tip, die helemaal paste bij mijn 340, vanochtend de auto weer heerlijk soepel rijdend gekregen, dus dank je wel! :worship:



Bedenk wel dat de remdrukschakelaar een functie heeft: bij een noodstop geforceerd terugschakelen zodat je vlot weer weg kunt rijden. Met het doorschakelen van deze schakelaar omzeil je dat, en bij een noodstop schakelt ie niet meer (zo snel) terug. Gevolg is dat je in een groot verzet stil komt te staan en daarin dus ook weer weg moet zien te rijden. Dat kan lastiger zijn, en zelfs gevaarlijk als je niet op tijd meer wegkomt voor die aanstormende trein...



In de praktijk valt het misschien wel mee, maar je bent nu dus gewaarschuwd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
25-10-2019 21:11 #983463 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Diagnose opschakelprobleem
(weg)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets