Diagnose opschakelprobleem

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-06-2018 22:31 #634893 door V300 register
Diagnose opschakelprobleem is gemaakt door V300 register
Ik heb mijn met 340 GL special (uit 1991) en toe een probleem met opschakelen, het doet zich eigenlijk alleen voor wanneer je flink remt waardoor de auto terugschakeld. De Vario wil daarna niet meer opschakelen, soms helpt even flink remmen, maar lang niet altijd.

In 1e instantie dacht aan een probleem met de remdrukschakelaar, Erik en Steven (waar ik voor wat andere dingen was) hadden hetzelfde idee. De remdrukschakelaar vervangen door een ander (wel gebruikt) exemplaar, probleem blijft hetzelfde. Verder even een andere (gebruikte) EMVK geprobeerd, ook dat verandert niets aan het probleem. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik het beste (eenvoudigste) een diagnose kan stellen?

Alvast bedankt voor alle hulp/suggesties

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-06-2018 22:57 #975716 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose opschakelprobleem
denk dan aan tachorelais zie storingtabel : www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...omatic&menu=techniek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-06-2018 23:03 #975717 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose opschakelprobleem
Lees deze pagina vanaf Controle Elektrische schakeling.

Daar staat in hoe je met een multimeter de afzonderlijke schakelaars kunt doormeten, maar ook een en ander over het tachorelais, en hoe je dat kunt repareren als het stuk is. Dat laatste was uiteindelijk bij mij de boosdoener.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-06-2018 23:26 #975719 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose opschakelprobleem
Dank allebei voor de tips, daar kan ik zeker iets mee! Zo m'n multi-meter maar eens opduikelen, dan morgen meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-06-2018 08:59 #975724 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose opschakelprobleem
Probeer eerst eens om de 2 aansluitingen van de remdrukschakelaar door te verbinden. Omdat het een normaal gesloten schakelaar is omzeil je deze op die manier. Is het probleem nu weg, dan is je 'nieuwe' gebruikte schakelaar ook defect.
Aangezien die schakelaars vaker kapot dan werkend zijn, én de symptomen die je beschrijft exact passen bij zo'n defecte schakelaar, acht ik de kans aanwezig dat hier nog steeds het probleem zit.

De volgende test is om de bergremschakelaar te bedienen (bij max. 50km/h) als de auto het beschreven probleem van niet opschakelen vertoont. Reageert de auto hier niet op dan zit je probleem in het circuit bergrem/kickdown/remdrukschakelaar. Reageert de auto wel dan zit je probleem waarschijnlijk in het tachorelais.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2018 09:17 #975725 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Diagnose opschakelprobleem
Ik zie wel vaker dat de remdrukschakelaar omzeilt is.
Maak je dan een noodstop of zelfs als je al hard remt dan staat je CVT in een hoog verzet en wordt wegrijden erg lastig.

Om te testen prima, maar doe dit niet permanent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2018 12:27 #975726 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Diagnose opschakelprobleem
De riemen zullen bij hard afremmen altijd weer terug getrokken worden naar het laagste verzet, het vacuüm helpt daar alleen extra bij om af te remmen op de motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-06-2018 19:41 #975731 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose opschakelprobleem
Ik vermoed dat het veel aan de rijstijl ligt.
Zelf heb ik de remdrukschakelaar permanent doorverbonden en daar nooit last van gehad. Toen deze nog werkte ondervond ik er bovendien meer ongemak dan gemak van.

Het is wat Wouter zegt; de riemen zullen altijd naar het laagste verzet worden getrokken, geholpen zelfs door het wegvallen van het opschakelvacuum en het ontkoppelen van de koppeling. De remdrukschakelaar helpt hier enkel bij door dit proces geforceerd (lees sneller) te laten verlopen.
In het geval van hard remmen tot stilstand (noodstop) zónder aangesloten remdrukschakelaar is de kans groot dat de riemen niet snel genoeg naar het laagste verzet worden getrokken en is wegrijden moeilijker, zoals Steven terecht opmerkt, het is alsof je met een handgeschakelde auto in de 2e versnelling wegrijdt.
Op het moment dat er enigszins beweging in de aandrijflijn zit zullen de varioriemen alsnog naar het laagste verzet worden getrokken en kun je na de eerste 1 á 2 meter dus weer sneller optrekken. Mocht dat te lang duren dan trap je automatisch het gas verder in waardoor de kickdown in werking treedt welke exact het zelfde doet als de remdrukschakelaar had moeten doen en kun je dus vrijwel meteen snel wegtrekken.
(Ik vind het leuk die dingen uit te proberen dus neem van mij aan dat ik dat zeker niet zal laten :D)

"Maar Bart, welk ongemak had je toen de remdrukschakelaar nog goed werkte?"
Het is een dom systeem, in de zin dat het niet kan detecteren of je daadwerkelijk een noodstop gaat maken. De kickdown, remdrukschakelaar en bergremschakelaar op de middenconsole bedienen allemaal exact het zelfde geforceerde terugschakelsysteem. Stel je rijdt dus 80km/h in de file en je moet ineens fors afremmen naar 50km/h, dan schiet je 340 onnodig in kickdown en schieten de toeren ineens omhoog. Dat kwam bij mij regelmatig voor toen ik de auto nog dagelijks reed en was behoorlijk comfortverlagend.

Bottomline vind ik, voor wat de remdrukschakelaar betreft, dat dat ding gewoon goed werkend aanwezig moet zijn tenzij je er hinder van ondervindt. Geen hinder, dan is het een extra stukje veiligheid wat in sommige gevallen nuttig kan zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2018 20:44 #975734 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Diagnose opschakelprobleem
Precies de reden dat ik na het 'incident' in Tsjechië de rem drukschakelaar heb vervangen voor een 'aftermarket' Suco exemplaar.


Inderdaad net dat beetje extra 'remkracht', je weet nooit waar het goed voor kan zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-06-2018 21:09 #975737 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diagnose opschakelprobleem

Wouter76;250588 schreef : Precies de reden dat ik na het 'incident' in Tsjechië de rem drukschakelaar heb vervangen voor een 'aftermarket' Suco exemplaar.


Dat is de enige echte goede manier van reparatie.
Waar heb je dien vandaan Wouter? En is vervangen/monteren een lastig karwei?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets