Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h

Lees meer
07-02-2011 14:46 #862222 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Tenzij de auto 30 jaar door een opa is gereden en de motor helemaal is 'ingesleten' op max 3000 tpm... dan vindt 'ie het echt niet leuk om ineens 170 te jagen :no:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2011 16:17 #862227 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h

Wouter76;167569 schreef : Ja boven de 140 kan ik de sensatie niet meer aan, ben dan helemaal trillerig van de zenuwen :D



Haha, Wouter even een rondje achterop de brommert, gnagna!!

Gek trouwens maar met mijn Volvo rijd ik eigenlijk nooit harder dan 120, trek wel eens lekker door met invoegen!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2011 16:50 #862231 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h

volvofiel;167668 schreef : Tenzij de auto 30 jaar door een opa is gereden en de motor helemaal is 'ingesleten' op max 3000 tpm... dan vindt 'ie het echt niet leuk om ineens 170 te jagen :no:


Ingesleten... ook al zo'n mooie wijsheid uit de autofabeltjeskrant ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2011 16:58 #862236 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Op topsnelheid rijden vergt een enorme prestatie van de motor. Nou je gaat je gang maar, je zult de eerste niet zijn die 'm opblaast.

Ieder z'n eigen manier, maar ik hou het fijn op af en toe eens wat later opschakelen (bijv. doorstuiven op de oprit van de snelweg). Je houdt je motor ook echt wel in topconditie door af en toe eens "door te trekken" i.p.v. op topsnelheid rijden. Ik kan me niet herinneren dat de Toyota van mijn vader ooit harder dan 140 heeft gereden, maar na drie ton op voorgaande wijze is de compressie en conditie van de motor nog altijd 100% (compressiemeting).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2011 17:39 #862241 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Euhhh we gaan zo wel een beetje off-topic he, het gaat nog wel over het rijden van 140 km/h of meer, dat dan weer wel ;)

Het gaat mij er in ieder geval om dat als de auto zijn topsnelheid nog haalt, de auto technisch (nog) helemaal in orde is, en dat wil ik ook graag bereiken.

Het elektronische schema van het tacho-relais er nog maar eens bij halen, en dan een keer het zoewarte doosje eruit halen en doorsolderen en eraan meten
(hoewel dat vaak lastig is met componenten in een circuit)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2011 18:27 #862243 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h

Niels;167681 schreef : Ingesleten... ook al zo'n mooie wijsheid uit de autofabeltjeskrant ;)


Ingesleten is GEEN fabeltje. Cilinders krijgen een bepaald slijtagepatroon van de zuigerveren mee en abrubte verandering van de rijstijl zorgt voor een ander slijtagepatroon waardoor bijv olie langs de zuigerveren kan weglekken en dus de motor meer olie gaat verbruiken. Daarom is chiptunen op een hoge kilometerstand ook geen gewenste ingreep bijvoorbeeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2011 18:46 #862247 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Nou moe! Krijgt Joost nog bijna gelijk ook met z'n eeuwige traagrijdersklets ;)

OT, wat mij betreft gaan beide duimen omhoog voor je engineering endeavours Wouter. Ik ben wel heel benieuwd wat hier nu aan ten grondslag ligt, dat tachorelais heeft toch geen ingebouwde verborgen functie bij 5.000 toeren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2011 19:55 #862254 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Hahaha dat zou je bijna denken Niels, het gebeurt ook precies altijd bij dat toerental dat het vacu?m ineens weg valt en het toerental omhoog 'schiet' naar ca 5500.

De laatste keer dat ik bezig ben geweest met de EMVK heeft de electronica toch een behoorlijke opdonder gekregen door een foutje van mij....(iets met een diode en het 'opblazen' daarvan)
Vandaar dat ik het tacho-relais nu verdenk.

Ik zat gisteren nog even te denken aan het op de opschakelspoel aansluiten van een lampje met wat tweeling snoer eraan zodat je kunt zien of mijn vermoeden dat de spoel boven die snelheid/toerental niet meer word bekrachtigd.

EDIT: als het tacho relais er dan toch uit gaat, meteen even die extra diode erop natuurlijk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2011 19:24 #878057 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Inmiddels heb ik aan een reserve tacho relais een reparatie (transistor) en modificatie (diode) doorgevoerd: Weer_een_340_op_de_parkeerplaats_post:1481

Dit tacho relais mag dan even als soort van 'stand-in' mee naar Friesland komende zondag, om zodoende uitsluitsel te kunnen geven of het nu in de auto aanwezige tacho relais defect is.

Komende zondag avond laat ik even weten wat mijn bevindingen zijn, ik hoop echt dat het plotseling verhogen van het toerental boven de 140 km/h hiermee voorbij is. :yesyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-06-2011 12:55 #878093 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Heerlijk, oude auto's, voor de meeste mensen een roestbak, maar neehoor.. Wij willen ze potverdomme ook boven de 140 soepel rijdend hebben! ^^ +1

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets