Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h

Lees meer
17-08-2010 17:15 #630451 door Wouter Borsje
Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h is gemaakt door Wouter Borsje
In het showroom topic over mijn 340 heb ik het al eens even aangehaald en bij het maken van een proefrit na de carburateur revisie viel het me weer op:

De weinige keren dat ik de topsnelheid heb proberen te behalen viel het me steeds weer op dat de auto prima 'doorhaalt' tot zo'n 140 km/h.

Daarboven wordt het een ander verhaal, want al geef ik geen volgas dan gaat het toerental vrij plotseling omhoog van ca 5200 t.p.m naar 6000....:(

Voor alle duidelijkheid; dit gebeurt dus tijdens het accelereren, terwijl vanaf 80 km/h naar 120 km/h bijvoorbeeld nadat een vrachtwagen een collega chauffeur heeft ingehaald geen enkel probleem is.

Ook de acceleratie vanuit stilstand verloopt goed, hopelijk mag ik daarmee slippende riemen en/of koppeling uitsluiten.

Voor zover mij bekend zou een 340 met variomagische aandrijving toch in ieder geval wel de 155 km/h moeten kunnen halen.

Verder denk ik dan, als een auto zijn top nog haalt verkeerd hij technisch in een prima staat, ergens zit er dus iets niet zoals zou moeten.

Het enige waarvan ik weet dat er niet helemaal lekker is aan de vario is de (zoals het er naar uit ziet) zwetende keerring op de rechter aandrijfas.

Koppeling en schijfafstand zijn op de sleuteldag in september 2009 nog gecontroleerd/afgesteld (dit laatste geldt voor de koppeling)

Alvast bedankt voor het meedenken, evt oplossingen, tips etc!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2010 19:43 #843061 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
gooi 1 van de 2 draden op de terugschakelspoel eens los en probeer het nog eens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2010 20:21 #843067 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Heb ik inderdaad ook al aan zitten denken, heb overigens ook al eens de bergrem aangezet boven 100 km/h, er gebeurt dan niets met het toerental.

Maar eens proberen wat jij zegt Anjo, aankomende vrijdag naar Utrecht om mijn moeder op te halen dus dat word op de heenreis even het gas vloeren op de A1 ter hoogte van de veluwe :woops:

Ik vind het vooral zo eigenaardig dat dit pas gebeurt vanaf zo'n 140 km/h...:wtf2:

Het toerental bij 120 km/h is trouwens heel netjes zo'n 4500 en bij 130 zo'n 4900 (zonder tegenwind en/of vals plat omhoog)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-08-2010 23:49 #843097 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
bij plank gas heb je nauwlijks nog vacuum, dus de bergrem zal dan niets uithalen, ook niet het opschakelvacuum wat dan wegvalt, bij die snelheid is ie toch wel in de 'overdrive'. Ik zou het toch zoeken in de schijfafstand (dus NIET het stukje chrome wat nog zichtbaar is!!) Is deze te groot dan zal op die snelheid de knijpkracht en de hoge belasting zoveel warmte opwekken dat ie misschien zou kunnen gaan slippen. Is de schijfafstand te klein dan kunnen de secundaire schijven niet helemaal open waardoor er dus geen vastigheid is in de overbrenging, die is immers ook afhankelijk van de trekkracht in de riemen, denk hierbij aan het effect van de onbelaste helft van de riem, die hangt enigzins los waardoor de theoretische riemlengte dus fluctueert...
Tot slot moeten de riemen een bepaalde breedte hebben; zijn ze te smal dan geeft dat weer problemen in de kleinste diameter in de secundaire schijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2010 11:21 #843117 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Dank je voor het meedenken Koen, met de volgende sleuteldag dan nog maar eens goed de schijf afstand controleren met de voelermaatjes voor de zekerheid.

Bij plankgas zal er inderdaad nauwelijks nog vacu?m zijn, maar ook al geef ik geen volgas (zeg maar vanaf 130 km/h nog net genoeg gas geven om te versnellen) dan gebeurt er toch wat ik omschreef.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-08-2010 11:58 #843123 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
ik vermoed dat je primaire terug open getrokken wordt door de middelpuntvliedende kracht van de riemen. die gaan dan 'bol' staan en trekken de riem tussen beide poelies. zelfde effect als dat ze korter zouden worden.

ik herken het effect niet helemaal want betreffende snelheden/toerentallen haalt de 343 niet, en mijn coup? (die dik 170 loopt) doet het gewoon met lineair oplopend toerental. heeft ook een andere constructie vario, dus zowieso niet te vergelijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2010 16:44 #843183 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
nou, het beetje vacuum dat er heerst bij 3/4 gas en ietsje verder is op kickdown met verkeerd afgestelde gaskabel anders meer dan genoeg voor een dergelijke toerenverhoging, heeft bij m'n rode 340 ook een tijdje geduurd voor ik daar achter was.

simpelste is ff dat draadje losgooien en nog een keer proberen; de moeilijkere dingen kunnen altijd nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2010 17:46 #843193 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Ja daarom, stekkertje van de terugschakelkant halen is ook het eerste wat ik ga doen.

Als dat dan niet helpt dan zou een goede tweede verdachte de schijf afstand kunnen zijn denk ik zo, ik zat vanmiddag nog wat te lezen in de vraagbaak en daar werd ik weer even aan herinnerd dat de trek spanning van de riemen er ook voor kan zorgen dat de cvt terug gaat schakelen, bijvoorbeel bij vals plat omhoog rijden of behoorlijke tegenwind.

Ik zou bij wat meer ruimte op de snelweg ook eens kunnen proberen om de snelheid wat geleidelijker op te laten lopen, net zoveel gas te geven dat het probleem net niet optreed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-08-2010 00:19 #843289 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
of juist een keer vanaf een lage snelheid met de pin onderin optrekken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2010 10:19 #843300 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Plotselinge toerenverhoging boven 140 km/h
Dat moet toch altijd met een Vario? :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets