Vacuum reduktie ventiel

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-12-2003 15:27 #644799 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum reduktie ventiel
Wel als ze toch kapot zouden gaan,is er de laatste tijd genoeg gepraat om ze te kunnen vervangen.
Als je het prinsiepe van de werking van de variomatic begrijpt. Is het eigenlijk redelijk makkelijk om dingen zelf er aan te doen .
(Ik begin het nu ook wel aardig onder de knie te krijgen.)


Greetz Bart.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2016 20:26 #964077 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Vacuum reduktie ventiel
Even een super mega, niet normaal grote topic kick :f

Maar heb hier namelijk ook een vraag over.
De motor van m'n verzorg 340 draait 200 toeren teveel. Bij 50 dus 2000 etc...
Vario schakeld verder goed op, alles van de diagnose pagina doorgelezen en alles doorgemeten en gecontroleerd, alles is verder in orde. Ook schijfafstand etc... maar toch wilt hij niet lager lopen dan 2000 toeren. Ook bij gas loslaten.
Vorige week de EMVK en het tachorelais gereviseerd.

Het toerental kan ik dus met deze schroef wat terugdraaien, als ik wil controleren op welke waarde deze momenteel staat, dit dan met een vacuümmeter, voordat ik ga experimenteren, op welke aansluiting moet ik deze meter dan aansluiten?

En het schroefje bevind zich naast de slang die rechtomhoog wijst toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2016 21:54 #964078 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vacuum reduktie ventiel
op de A aansluiting (aan de kant spoel die het groene en grijze draadje heeft)
eerst enkel de onderdruk meten die het EMVK schakelt, daarna dmv een T-stukje de slang naar achteren ook aansluiten; mag geen verschildruk aanwezig zijn zoja dan is er onder de auto een lekkage

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-06-2016 10:26 #964080 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum reduktie ventiel

AvdAkker;240926 schreef : op de A aansluiting (aan de kant spoel die het groene en grijze draadje heeft)
eerst enkel de onderdruk meten die het EMVK schakelt, daarna dmv een T-stukje de slang naar achteren ook aansluiten; mag geen verschildruk aanwezig zijn zoja dan is er onder de auto een lekkage


met dien verstande dat de aanwijzing van de vacuummeter veel trager verloopt als ie aangesloten is met een T-stuk. Direct op de meter (dus zonder de verbinding onder de auto aangesloten) schakelt het vacuum onmiddelijk, met een T-stuk aangesloten duurt het een paar seconden voor je op dezelfde waarde uitkomt.

overigens denk ik dat het mechanisch is. Als de riem door slijtage of veroudering wat smaller wordt krijg je ook het toerental niet meer precies goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-06-2016 20:30 #964083 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Vacuum reduktie ventiel
De riemen zijn pas 3000 kilometer oud en een paar weken geleden nog de schijfafstand afgesteld.

Ga eens wat proberen met de vacuümmeter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-07-2016 14:15 #964092 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Vacuum reduktie ventiel
Vandaag weer even wat verder gerommeld,

Hier staat de vacuüm (econo) meter rechtstreeks op de EMVK:


Hier met een t-stukje inclusief het gedeelte onder de auto, nadat hij ook volledig opgelopen is, wat Wouter al zei het ging wat langzamer.


Lijkt mij verder normaal? of constateer ik nu toch een klein lekje?
Als ik in de slangen blaas en vasthoudt lijkt er geen lucht weg te lopen.

Verder vroeg ik me af welk element er nou voor zorgt dat de EMVK ingeschakeld wordt, oftewel *klik* zegt.
Dit doet deze dus bij 2000 toeren, en dat hoort hij dus bij 1800 te doen. De EMVK of het tachorelais?
Heb al wat aan het schroefje gedraaid (nadat ik hem had uitgegraven), (rechtsom) ongeveer 2 slagen, maar heeft er tot zover nog nergens invloed op gehad. Ook de meter geeft nog hetzelfde aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-07-2016 20:53 #964093 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum reduktie ventiel
vacuumwaarde zonder T-stuk is meer dan prima, vrij hoog zelfs. Met T-stuk ook nog wel redelijk goed, maar er lijkt toch een kleine lekkage aanwezig te zijn anders heb je na even wachten echt dezelfde waarde.

dat het tachorelais op 2000 toeren schakelt is niet zo handig, je kunt het natuurlijk uitwisselen voor een die wel op 1800 schakelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-07-2016 20:55 #964094 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum reduktie ventiel
ohja wat betreft 'wie schakelt wat'. het tachorelais regelt de aansturing, de EMVK is alleen actuator.

De EMVK heeft vanuit de motor gezien achtereenvolgens een vacuumreductieventiel, een terugslagklep, en een 3/2 magneetventiel aan de opschakelkant (3e aansluiting naar luchtfilter), en zo'n zelfde 3/2 magneetventiel aan de terugschakelkant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-07-2016 21:31 #964095 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum reduktie ventiel
Ik heb het inderdaad ook met een tachorelais gehad dat deze te laat schakelde, een andere bood uitkomst. Het komt dus voor, maar waar het precies in zat geen idee...
Ik wil wel een keer een goeie meenemen naar een evenement, dan kun je testen/uitsluiten of het tachorelais kapot is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-07-2016 22:49 #964097 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Vacuum reduktie ventiel
Bedankt voor julie reacties
Heb nog 3 andere tachorelais liggen, maar eens kijken wat die dan doen.

Wellicht dat ik er uiteindelijk achter kan komen welk componentje dit nou werkelijk regelt. Dus is voor de tachorelais die wel laat "schakelen" dit ook op te lossen.
Had ze ook al open gehaald, en als je er eentje van '78 vergelijkt met een nieuwer type zie je ook de de chip een ander type is en bepaalde andere componenten er anders uitzien.

Voor de zekerheid ook maar alle vacuüm slangetjes bij de vario en de EMVK vervangen. Hopelijk dan geen kleine lekjes meer en is die waarde op de meter ook wat gelijker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets