Vacuum reduktie ventiel
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
in je EMVK zit een reduktieklep die zorgt dat het opschakelvacuum niet boven een bepaalde waarde kan oplopen (dit ivm klappen vd membramen).
Een maximale waarde is 500 mm waterkolom.
Een goed afgestelde, lekker lopende motor kan best eens 800 mm waterkolom zuigen dus zo'n reduktie is echt niet overbodig.
Helaas echter heeft men bij DAF en later ook Volvo niet heel precies gekeken naar een optimale waarde, en zijn de meeste EMVK's nogal laag afgesteld (streefwaarde was ongeveer 350, maar sommige kleppen houden er bij 250 al mee op).
met wat geluk is het mogelijk de vaccuüm reduktie instelbaar te maken.
hiertoe moet naast de aansluiting voor de slang die vanaf het inlaatspruitstuk komt de kit uit het kleine gaatje gehaald worden (je ziet t vanzelf)
Dit zal echter niet gemakkelijk gaan, probeer het anders met een zo vlak mogelijke boor/frees.
onderin het gaatje zit namelijk een instelschroef verborgen.
Als je deze schroef eenmaal te pakken hebt, en je kunt m in- en uit schroeven, kun je het vacuum wat hoger stellen door de schroef rechtsom te draaien.
zo zit de begrenzer in elkaar:
het witte kapje zit buiten over de klep heen, het zwarte membraampje zit eronder geklemd.
het membraampje wordt door de veer, die op zijn beurt op het witte rondje rust, tegen het kapje aan gedrukt.
als nu binnenin de kamer een vacuum ontstaat zal het zwarte membraampje naar binnen drukken, en zo gauw de lucht harder drukt dan de veer komt het naar binnen, en sluit de opening af van het pijpje in het midden. Feitelijk lijkt dit heel veel op het regelventiel wat op gasflessen zit.
door het indraaien van het schroefje duw je de veer verder naar binnen, en kan het dus langer winnen van het vacuum.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
de rest wel. nog iets lagere toerentallen bij een constante snelheid, en dus iets minder verbruik.
groetjes Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Alleen nu heb ik met m'n domme kop ook het klepje er afgehaald wat dus helemaal niet hoeft ,heb jij um er gewoon opgeplakt?
Ik zat te denken aan pvc lijm of iets dergelijks alleen als je er wel eens bij zou moeten dan kan je het wel vergeeten ,ben benieuwt hoe jij dat heb gedaan groetjes bart
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
maakt niet uit wat voor lijm je ervoor gebruikt,
PVC lijm lijkt me prima (weet niet wat ze er vroeger voor gebruikten, is ook niet makkelijk los te halen)
heb je een vacuum meter om m af te regelen?
groetjes Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
of heb je die echt nodig?
Groeten Bart
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Groetjes Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
bij het garagebedrijf waar ik sleutel.
Maar wouter eigenlijk kan je uhm dus niet afstellen met een stuk rijden op toerental letten en eventueel bijstellen kan dus niet?
Groetjes Bart
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
ff experimenteren is altijd wel leuk :-)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Erg goed dat er inmiddels zo veel over bekend is, vooral ook alle extra info over het functioneren van de variomatic. Klasse!
Ter zake: Ik het idd de vacuumbegrenzer doorgeboord, dit stond maanden geleden ook al op dit forum. In de veronderstelling dat dit zonder nadelige consequenties zou zijn. Toch heb ik van Wouter begrepen dat een te hoog vacuum erg slecht is voor de membranen in de primaire variomatic.
Ik rij er nu al een 1
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.