Koppeling laten bekleden

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-12-2008 10:28 #628325 door V300 register
Koppeling laten bekleden is gemaakt door V300 register
Zoals enkelen al wel in mijn topic hebben kunnen lezen zit ik met het probleem van een doorslippende koppeling van m'n 343 Turbo. Nu draait hij echter nog maar op 125pk. Wanneer ik de boel op ga voeren zal ook een nieuwe koppelingsplaat meer voldoen.
Hier en daar ben ik al aan het kijken geweest of er versterkte (race-) koppelingen zijn voor de 1700. Ik heb echter tot nog toe niets kunnen vinden.

Ik ben dus van plan een koppelingsplaat opnieuw te laten bekleden. Deze keer met het originele voeringsmateriaal, maar door 't sinterspul (oid).
Frits heeft in z'n 340 Turbo ook een sinterplaat zitten. Ding grijpt goed aan en kan heel wat vermogen overbrengen.

Probleem: Waar kan ik dat laten doen? Heeft hier iemand meer informatie over? Iemand die verstand heeft van koppelingen.
Daarnaast heb ik hiervoor natuurlijk een 1700-koppelingsplaat nodig; het liefst natuurlijk een oude versleten exemplaar. Ik heb ook alvast maar een advertentie geplaatst:
www.volvo300club.nl/advertenties.php?adid=1928

Ik heb dit topic express apart geopend om hier alle informatie omtrent koppelingen in te gooien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-12-2008 11:17 #744525 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten bekleden
125pk is leuk, maar NM's is nog v??l belangrijker!

Ik rij straks met 140pk, maar relatief weinig NM, dus ik verwacht dat mijn koppeling het wel aankan. Standaard clio 16v heeft namelijk het zelfde oppervlak.

Als de kosten onder de 100 euro blijven voor het sinteren, dan ga ik dat proberen. Gaan ze over de 100 euro(wat ik verwacht) koop ik gewoon een nieuwe plaat, en heb ik een versleten plaat voor je!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-12-2008 12:36 #744550 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten bekleden

Pistonpen paultje;80563 schreef : 125pk is leuk, maar NM's is nog v??l belangrijker!

Ik rij straks met 140pk, maar relatief weinig NM, dus ik verwacht dat mijn koppeling het wel aankan. Standaard clio 16v heeft namelijk het zelfde oppervlak.

Als de kosten onder de 100 euro blijven voor het sinteren, dan ga ik dat proberen. Gaan ze over de 100 euro(wat ik verwacht) koop ik gewoon een nieuwe plaat, en heb ik een versleten plaat voor je!


Jij gebruikt ook de aandrijflijn van een 1700 dus? (met name het koppelingshuis dus). Is daar dan wel iets voor te krijgen?
Koppelingsplaat van een 1400 en 1700 zijn verschillend namelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-12-2008 14:29 #744568 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten bekleden

Ovlov 3.6L;80588 schreef : Jij gebruikt ook de aandrijflijn van een 1700 dus? (met name het koppelingshuis dus). Is daar dan wel iets voor te krijgen?
Koppelingsplaat van een 1400 en 1700 zijn verschillend namelijk.


Jaja, ik heb een 1700 aandrijflijn (mijn motornummer is F7p, F-serie dus, net als de 1700). Dwz: Vliegwiel van de 16v, plaat van de 1.7, drukgroep van de 16v (=1.7) en uiteraard 1.7 koppelingshuis enz.

Hoe bedoel je, is daar iets voor te krijgen? Standaard koppelingsplaat bedoel je? of een standaard sinterplaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-12-2008 14:56 #744574 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten bekleden

Pistonpen paultje;80606 schreef : Jaja, ik heb een 1700 aandrijflijn (mijn motornummer is F7p, F-serie dus, net als de 1700). Dwz: Vliegwiel van de 16v, plaat van de 1.7, drukgroep van de 16v (=1.7) en uiteraard 1.7 koppelingshuis enz.

Hoe bedoel je, is daar iets voor te krijgen? Standaard koppelingsplaat bedoel je? of een standaard sinterplaat?


Je koopt dus gewoon een nieuwe standaard 1700-koppelingsplaat...................ik had je al verkeerd begrepen. Ik dacht dat je een standaard sinterplaat ging kopen............en die wil ik dus hebben ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-12-2008 05:47 #744839 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten bekleden
zo'n sinterplaat is van een heel andere constructie (en is ook geen echte 'plaat' meer) als een normale koppelingsplaat.

je kunt volgens mij nooit een normale ronde plaat als sinterplaat laten bekleden.

je moet dus focussen op de vertanding van de koppelingsas, en de diameter. En daar een passende kant-en-klaar sinterplaat voor zoeken.

misschien kun je het hart (de kern) van een gewone koppelingsplaat samenvoegen met het vlakke plaatgedeelte + lepels van een sinterplaat, maar dat lijkt me moeilijk te doen ivm onbalans en kromtrekken tijdens het lassen etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-12-2008 11:30 #744847 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten bekleden
Eff voor de goeie orde, wat is precies een sinterplaat?:S
Voor de rookies onder ons:groovy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-12-2008 12:59 #744852 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten bekleden

Rick Manders;80895 schreef : Eff voor de goeie orde, wat is precies een sinterplaat?:S
Voor de rookies onder ons:groovy:


Even kort door de bocht:
Een sinterplaat is een koppelingsplaat die bekleed is met gesinterd materiaal. Dit materiaal is veel stroever dan het gebruikelijke koppelingsplaatmateriaal. Hierdoor kan zo'n koppelingsplaat veel meer koppel overbrengen en slipt dus minder gemakkelijk door. Het nadeel is dat door de hogere stroefheid van het sintermateriaal je vliegwiel harder slijt en dat zo'n sinterkoppeling moeilijk te doseren is.


Inderdaad heb ik er ook aangedacht om zelf een koppelingsplaat samen te stellen. Lassen ed is sowieso al uit den boze. De boel moet dan geklonken worden. M'n pa heeft hier wel ervaring mee en zal kijken of hij dat bij 'm op 't werk nog kan.......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-12-2008 14:40 #744865 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten bekleden
Duidelijk, dank daarvoor:)

Lijkt me dan wel een goede oplossing, maar voor straatgebruik lijkt het me onhandig. Voor het stoplicht of weet ik wat wegtrekken wordt dan een ramp waarschijnlijk.
Zie het wel bij ons in het team, de meeste auto's moet je als een gek mee wegrijden omdat het rustig niet gaat. En als je het rustig probeerd valt ie uit.

Dus denk dat je jezelf het wel moet afvragen, is dit wel ideaal?
Bij ons hebben ze starre platen, daardoor zal het wel zo moeilijk gaan.

Als het aangrijpen van zo'n sinterplaat meevalt zou ik ervoor gaan!
Of opzoek gaan indd naar een andere koppelingsplaat van een andere auto of iets dergelijks met dezelfde maten.

grtsss

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-12-2008 10:27 #744942 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten bekleden
Je hebt een zogenaamde paddleclutch, en een standaard koppeling met een andere voering. Hoe of wat nou precies sinteren is, en of dat ook bij een standaard koppeling kan? Geeen idee.

Paddleclutch:
www.mantacabrio.nl/images/c20xe/sintermetaal_koppeling.jpg
of
www.med-engineering.co.uk/products_pictures/normal_paddle.JPG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets