B204GT in 360??

Lees meer
10-06-2008 18:40 #627557 door Frank de Boer
B204GT in 360?? is gemaakt door Frank de Boer
Ik ga volgende week kijken naar een 780 waar een B204GT blok in ligt.

Voor degene die niet weten waar voor blok dit is. Het is de 2 liter, 16 klepper turbo. Standaard 200 pk, 290 nm (de FT serie heeft 190 pk).

Dit blok heeft 180.000 km gelopen en heeft pas 2 vorige eigenaren gehad.
Is te zien in de onderhoudshistorie.

Nu vroeg me een aantal dingen af met dit vermogen.

Ik weet dat de motorsteunen en koppelinghuis er zo op geschroeft kunnen worden.

Maar kan mijn originele koppeling dit vermogen en koppel aan?? Er zit bij net een nieuwe koppeling in.

Ook weet ik dat ik het verbindingsstuk tussen de aandrijfas en de bak moet verstevigen (andere laten maken). Wie weet een bedrijf waar ik dat kan laten doen???

En de versnellingsbak/differentieel, kunnen die zoveel vermogen aan??


Als laatste een vraag die niet gelijk relevant is. Dit is pas over een lange tijd wanneer ik het blok beu ben :crazy1:. Ik heb dan straks dus een blok over. De b230fb die er nu in ligt. Zou ik de cilinderkop van die b204gt zo op dat onderblok kunnen schroeven?? Zodat ik dus een 2.3 liter 16 klepper turbo krijg??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-06-2008 19:45 #713351 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B204GT in 360??
Ik heb toevallig van het weekend nog met Mark Visser gesproken. Die heeft een B230FT blok in z?n 360 liggen. Ding heeft 270pk.
Naar mijn weten is de aandrijflijn origineel.
Hij vreet versnellingsbakken, maar heb ik er niet over nagevraagd.

200pk zal hij dus gemakkelijker overleven. Maar vroeg of laat gaat het gewoon kapot :f

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-06-2008 23:33 #713391 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B204GT in 360??
Een B204FT heeft andere motorsteunen, dat gaat niet passen!
Of de carterpan ivm de totaal andere interne opbouw van het blok is over te zetten weet ik ook niet. Of de krukaspoelie van een 360 te gebruiken weet ik ook niet door de extra assen ed. Deze maken het blok ook erg breed.
De bedrading voor die motor is ook behoorlijk ingewikkeld. De motor is voorzien van een heel mooi management.
De onderdelen zijn moeilijk verkrijgbaar en erg duur. Ze hebben nog al eens last van hitte.
Waarschijnlijk beste redblock ooit gemaakt ivm allerlei technisch vernuft in de motor.
Het vermogen kan het vast wel aan, in ieder geval als je het standaard laat.
Er rijdt een jongen op turbobricks met 300 PK in een 360 ook op 300mania.com te vinden.
Hoe je ermee omgaat is ook heel belangrijk.

Ik zou zelf niet voor een B204FT gaan maar eerder voor een B230FB+turbo. Of een penta AQ151 met injectie, makkelijker en veel goedkoper.

Je kunt ook mijn B234 kopen, electronica is makkelijker en 200 PK is ook niet moeilijk te halen zonder turbo. Door het hoogtoerige karakter slijt de aandrijflijn minder snel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2008 09:03 #713404 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic B204GT in 360??
Je moet in ieder geval heel veel doe-het-zelven voordat het past. Het wordt best krap...
  • De turbo en uitlaatspruitstuk zitten vrij laag omdat deze iets meer onder de brede kop van de 16V zitten. Bij een 8V Turbo zit alles wat hoger en meer naast de kop als er onder.
  • De balansassen zul je moeten demonteren en de oliekanalen afdoppen.
  • Of een 16V kop onder de motorkap van een 360 past is ook nog maar de vraag. Als je zo'n blok ziet dan valt je meteen op hoeveel groter hij lijkt door die 16V kop.
  • Het inlaatspruitstuk is ook enorm.
  • Kon je bij de B230FB wissel het motormanagement laten zitten, nu gaat dat niet op. Je zult de injectie en ontstekingscomputers moeten overzetten.
  • De distributiekap zit achterop het blok en ik denk dat deze niet zo makkelijk te verplaatsen is als bij een 8V.
Als het je lukt ben ik in ieder geval FrankFan!

Kop van een B204GT op een onderblok van een FB zou ik niet doen.
De B204GT heeft gesmede zuigers, zuigerstangen, krukas zuigerbodemoliesproeiers, externe oliepomp etc... De FB heeft dat allemaal niet...

Waarom een B234GT maken als een B204GT met een beetje geknutsel al goed is voor 400 Pk...?

2 x chips = 275 Pk, 350 Nm
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817

Mooi 3" in- en uitlaatsysteem = 300+ Pk, 400+ Nm
3" LMM van een 960 (wel grotere injectoren nodig) + spruitstukken flowen en portmatchen + grotere intercooler + buizen + 3" uitlaat

Grotere turbo = 400+ Pk? 500+ Nm? moet lukken...
Welke turbo je maar wilt, door die 16V kop is het geen ramp dat hij pas "spoolt" bij hogere toerentallen, je kunt daarna nog wel even doortrekken. Een hele grote turbo kan dus prima. (je krijgt dan w?l een turbogat)

Ruben heeft zich hier nog meer over ingelezen dus die kan me vast wel aanvullen / verbeteren.

Wat ik zelf zou doen?

Lekker met die 780 gaan rijden! Dat is absoluut de allermooiste Volvo ooit gemaakt! :worship:
De 360 B230FB natuurlijk ook houden en leuk kietelen, zeker met een +T en E85 operatie kun je ver gaan.
Een compressieverhouding van 1:10,5 ?n een turbo... :groovy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-06-2008 09:32 #713407 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B204GT in 360??

Bodejodel;58359 schreef : Je moet in ieder geval heel veel doe-het-zelven voordat het past. Het wordt best krap...

  • De turbo en uitlaatspruitstuk zitten vrij laag omdat deze iets meer onder de brede kop van de 16V zitten. Bij een 8V Turbo zit alles wat hoger en meer naast de kop als er onder.
  • De balansassen zul je moeten demonteren en de oliekanalen afdoppen.
  • Of een 16V kop onder de motorkap van een 360 past is ook nog maar de vraag. Als je zo'n blok ziet dan valt je meteen op hoeveel groter hij lijkt door die 16V kop.
  • Het inlaatspruitstuk is ook enorm.
  • Kon je bij de B230FB wissel het motormanagement laten zitten, nu gaat dat niet op. Je zult de injectie en ontstekingscomputers moeten overzetten.
  • De distributiekap zit achterop het blok en ik denk dat deze niet zo makkelijk te verplaatsen is als bij een 8V.
Als het je lukt ben ik in ieder geval FrankFan!

Kop van een B204GT op een onderblok van een FB zou ik niet doen.
De B204GT heeft gesmede zuigers, zuigerstangen, krukas zuigerbodemoliesproeiers, externe oliepomp etc... De FB heeft dat allemaal niet...

Waarom een B234GT maken als een B204GT met een beetje geknutsel al goed is voor 400 Pk...?

2 x chips = 275 Pk, 350 Nm
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817

Mooi 3" in- en uitlaatsysteem = 300+ Pk, 400+ Nm
3" LMM van een 960 (wel grotere injectoren nodig) + spruitstukken flowen en portmatchen + grotere intercooler + buizen + 3" uitlaat

Grotere turbo = 400+ Pk? 500+ Nm? moet lukken...
Welke turbo je maar wilt, door die 16V kop is het geen ramp dat hij pas "spoolt" bij hogere toerentallen, je kunt daarna nog wel even doortrekken. Een hele grote turbo kan dus prima. (je krijgt dan w?l een turbogat)

Ruben heeft zich hier nog meer over ingelezen dus die kan me vast wel aanvullen / verbeteren.

Wat ik zelf zou doen?

Lekker met die 780 gaan rijden! Dat is absoluut de allermooiste Volvo ooit gemaakt! :worship:
De 360 B230FB natuurlijk ook houden en leuk kietelen, zeker met een +T en E85 operatie kun je ver gaan.
Een compressieverhouding van 1:10,5 ?n een turbo... :groovy:


Ik heb nooit gezegd zet de 16v kop op de B230FB, zou ik ook zeker niet doen! De B204FT/GT heeft zo ontzettend veel te bieden, maar een 16v blok in een 8v blok wagen zetten is niet zo simpel. Crossmember is anders. Wij hebben voor de 1982 760 naaer B204GT ombouw een hele auto moeten kopen ivm crossmember.
Ik zou zeker geen B234FT maken van standaard onderdelen.
Ik zou in een 360 niet eens 16v gaan!
De 16v turbo blokken zijn standaard al voorzien van een 3" LMM.
Chips hoeft ook nog niet eens perse, setje B234 nokkenassen plaatsen (penta nokkenassen zijn nog veel beter men zegt +50 PK), uitlaat volledig 3", gasklep van een 960, grotere IC, turbodruk etc..
Mooie Garrett Gt28, of een holset. Turbolag zorgt ook voor minder druk/stress op de aandrijflijn.

De FB zelf is nog zo ontzettend veel te kietelen, zorg dat het juiste management er eens ingezet wordt dan kun je daar van profiteren.

In de VOC rijden ze met niet echt getunede FB's met 150 PK! Kop laten vlakken, 16v injectoren, 16v computers 147 PK rica tune.
Laat de kop eens vlakken, dunne pakking, H nokkenas (of K), betere uitlaat, uitlaatspruitstuk etc. Eventueel een set ITB's van een motorfiets passend maken, efan monteren, pulley van alu, inlaatspruitstuk spacer, ceramisch coaten van wat delen ook met een 8v kun je heel veel doen.


Mocht je toch turbo willen gaan, zet dan een leuke turbo op de FB!

Mocht je de 360 willen verkopen, dan heb ik wel interesse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-06-2008 10:00 #713408 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B204GT in 360??
Laat je de VOC auto's niet als perfect voorbeeld zijn. Want die zijn lang niet allemaal ?cht conform de regeltjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2008 10:35 #713411 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic B204GT in 360??

Volvo 740TIC;58362 schreef : Ik heb nooit gezegd zet de 16v kop op de B230FB

Jij niet, maar Frank vroeg of dat mogelijk was... Ik zou jou daar niet eens van durven beschuldigen... :D

Volvo 740TIC;58362 schreef : De 16v turbo blokken zijn standaard al voorzien van een 3" LMM.

Klopt, ik bedoelde het gasklephuis!

Volvo 740TIC;58362 schreef : Chips hoeft ook nog niet eens perse, setje B234 nokkenassen plaatsen (penta nokkenassen zijn nog veel beter men zegt +50 PK), uitlaat volledig 3", gasklep van een 960, grotere IC, turbodruk etc...

Dan zijn chips toch makkelijker om mee te beginnen? Plug & Play 75 Pk en 60 Nm er bij zonder het hogere brandstofverbruik die de grotere gasklep en injectoren met zich meebrengt?
Die chips passen zich vervolgens automatisch aan als je die andere aanpassingen doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-06-2008 10:50 #713413 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B204GT in 360??

Pistonpen paultje;58363 schreef : Laat je de VOC auto's niet als perfect voorbeeld zijn. Want die zijn lang niet allemaal ?cht conform de regeltjes.


Nee daarom noem ik ook een setup die ik ken en waar ik de nummers van weet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-06-2008 10:53 #713414 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B204GT in 360??

Bodejodel;58366 schreef : Jij niet, maar Frank vroeg of dat mogelijk was... Ik zou jou daar niet eens van durven beschuldigen... :D Klopt, ik bedoelde het gasklephuis!
Dan zijn chips toch makkelijker om mee te beginnen? Plug & Play 75 Pk en 60 Nm er bij zonder het hogere brandstofverbruik die de grotere gasklep en injectoren met zich meebrengt?
Die chips passen zich vervolgens automatisch aan als je die andere aanpassingen doet.


Ja chips zijn wel heel makkelijk, maar ook heel duur.

Misschien als mijn blokje niet verkocht wordt toch zelf maar gebruiken. 16v loopt tov een 8v wel een stuk mooier, dat is absoluut waar. Veel soepeler, krachtiger en dat hele geen koppel in lage toeren verhaal vind ik niet kloppen.
16v is mooi maar een 16v onderblok is moeilijker te monteren dan een 8v onderblok met 16v zuigers. Schijnt wel dat een toyota diesel truckje een motorsteun heeft die samen met een originele volvo steun gebruikt kan worden bij de 16v blokken.

Mja eerst weer eens een 360 kopen voordat ik allerlei plannen kan maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2008 11:15 #713416 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic B204GT in 360??

Volvo 740TIC;58369 schreef : Ja chips zijn wel heel makkelijk, maar ook heel duur.

250 euro voor 75 Pk en 60 Nm vind ik een koopje... ? 3,33 per Pk / ? 4,16 per Nm...
Daar komt nog eens bij dat je eigenlijk weinig fout kunt doen, je motor zuiniger en mooier / soepeler loopt als je het vermogen niet gebruikt ?n dat je die chips eigenlijk toch wel nodig hebt als je veel verder gaat met tunen...
De volvo computer is niet echt heel goed in extrapoleren...

Een B234F loopt inderdaad prachtig. Met losgekoppelde balansassen had ik koppel genoeg om gewoon 50 km/h in de overdrive te rijden en om zonder terug te schakelen rustig te versnellen als ik de bebouwde kom verliet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets