regels omtrent andere motorblokken

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2008 17:18 #627113 door V300 register
regels omtrent andere motorblokken is gemaakt door V300 register
voor het archief, ben mijn email aan het uitmesten.

deze mail is in 2006 door de RDW aan mij verzonden ivm wilde plannen die ik destijds had.

Geachte heer Nieuwlaat,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Wanneer er in een gekentekend voertuig een motor wordt aangebracht met een andere motorcode, dan moet het voertuig bij een van de keuringsstations van de RDW worden gekeurd om het kenteken en het kentekenregister aan te laten passen.

Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring en het voertuig aan de overige eisen voldoet, krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt. Het overeenkomen met een typegoedkeuring kunt u eventueel aantonen met een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigde importeur.

Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig niet overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring dan wordt u doorverwezen naar het Test Centrum Lelystad (TCL), voor het afleggen van een geluidstest. Wanneer de geluidstest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.

Wanneer bij de keuring blijkt dat het vermogen van de dan gemonteerde motor vergeleken met het vermogen van de origineel gemonteerde motor met meer dan 40% is toegenomen, dan dient er tevens een weggedragtest te worden afgelegd op het TCL. Eventueel kan aan u worden gevraagd het vermogen van de motor aan te tonen. Wanneer de weggedragtest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.

De kosten voor de keuring motorwijziging zijn euro 41,50, voor een eventuele weging euro 17,50, voor een geluidstest euro 348,00 en voor een weggedragtest euro 275,00. Een afspraak voor een keuring kan bij een van de keuringsstations van de RDW worden gemaakt. De keuringsstations zijn bereikbaar via www.rdw.nl of telefoon 0900 0739.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben ge?nformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2008 20:11 #701388 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic regels omtrent andere motorblokken
En welke keurmeester merkt het verschil op tussen een B200E of B230E? Zo'n man moet geld verdienen en dus snel weer verder met de volgende keuring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2008 20:38 #701395 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic regels omtrent andere motorblokken
Als ik zo die prijzen zie is de RDW nog niet eens zo duur. Maar Lelystad: pffff

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2008 23:45 #701419 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic regels omtrent andere motorblokken
Als je niet aan een 340 gehecht bent kan het wel zonder keuring overigens.

Heb zelf een DAF 55 uit '72.
En de RDW werkt volgens een beslisboom die er toe leidt, kort gezegd, dat als je auto voor 1-10-1973 is toegelaten je geen weggedrag-/geluids-/wat-dan-ook-test hoeft te doen, alleen een beoordeling of alles vast zit en aan de APK eisen voldoet. Dan wordt je kenteken gewijzigd (blijft historisch). Ook als je meer dan 40% vermogens toename hebt. Bij verandering cylinder aantal en brandstof soort moet je overigens WEL een vervolgbeoordeling doen.

Hieronder beslisboom:


En hier de briefwisseling naar de RDW:

Geachte heer Kickert,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
In uw geval kan de motorwijziging beoordeeld worden in het RDW keuringsstation bij u in de buurt. U kunt een afspraak maken voor een keuring. Alleen de motorwijziging wordt beoordeeld. Er wordt gekeken naar de ophanging van de motor, de aansluiting van brandstofsystemen, bedrading en uitlaat bevestiging. Dit alles naar APK normen. Wanneer de wijziging accoord wordt bevonden passen wij het register en zo nodig ook het kentekenbewijs aan. U behoudt het oude kentekennummer. De APK regelgeving vindt u elders op onze website.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


Oorspronkelijk bericht:

Date: 29-12-2007 17:22:17
To: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Subject: Uw informatieverzoek aan de RDW

formID: 2000
Aanhef: de heer
Voorletters: M V
Achternaam: Kickert
Kenteken: 95-50-UZ
Rijbewijs:
Opmerking: Beste heer/mevrouw,

Ik ben in het bezit van een DAF 55 (uit september 1972), waarin ik een andere motor wil inbouwen, waarvoor geen typegoedkeuring bestaat. Het aantal cylinders blijft gelijk, het motorvermogen zal met meer dan 40% stijgen.
Ik dacht altijd dat de auto dan een wijziging op het kenteken nodig had, waarvoor in dit geval een weging, geluidstest, en weggedragtest nodig zijn.

Ik zag alleen in een document dat indien de auto voor 1-10-1973 geregistreerd was, de auto geen vervolgtest nodig heeft in het TCL, maar gecontroleerd werd volgens de eisen in PW11. Ik begrijp hieruit dat er dan dus geen geluidsmeting en weggedrag test nodig is.

Indien ik mijn auto wijzig zoals ik heb aangekaart, welke procedure moet ik dan doorlopen? En als ik dan ee nieuw kenteken krijg, is deze dan nieuw (dus registratiedatum 2008) of kan ik mijn oude kenteken+platen behouden (dus is het dan nog een oldtimer). Kunt u ook de eisen overleggen die in PW11 gesteld zijn?

Ik hoor graag een antwoord van u,
met vriendelijke groet,

Marnix Kickert


Dus bijvoorbeeld de 1400 ombouw van Wouter (van 45 naar 72 pk is namelijk meer dan 40% vermogens toename in een 55) zou dus met alleen een kentekenwijziging afgedaan zijn, en dus ook voor de verzekering kloppen mocht er ooit nog eens mee gecrasht worden.
Kortweg: voor echt wilde plannen zal er toch iets ouder gedacht moeten worden.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2008 00:29 #701420 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic regels omtrent andere motorblokken

Lucluc;48333 schreef : En welke keurmeester merkt het verschil op tussen een B200E of B230E? Zo'n man moet geld verdienen en dus snel weer verder met de volgende keuring.


't Mag voor de APK gewoon. Vergis je daar niet in. Alleen bij ongevallen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2008 09:18 #701425 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic regels omtrent andere motorblokken
Ofwel, ik ben het schandalige bedrag van 682 euro kwijt om m'n autootje weer legaal op de weg te krijgen?
De wegliggingtest, daar ben ik het persoonlijk helemaal mee eens. Ook de administratiekosten zijn mij allerzins redelijk. Heb ik helemaal geen problemen mee.
Maar hoe halen ze in hun hoofd om een geluidstest te doen. Dit heeft gewoon helemaal nergens mee te maken. En dan nog voor maar liefst 348 euro rekenen voor een geluidstest!!!!!

Dit riekt naar reinste oplichting........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2008 11:16 #701435 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic regels omtrent andere motorblokken
sjah...

Mocht ik er ooit nog toe komen (ik hoop het wel!) dan ga ik toch echt gewoon die tests doen hoor... je hebt zoveel tijd, geld en moeite er in gestopt, dan kan een uitje naar Lelijkstad er ook nog wel bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2008 13:17 #701449 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic regels omtrent andere motorblokken
Maar waarom moet zo'n verrekte geluidsmeting zo ontiegelijk duur zijn.
Hoe kan het nu dat die zelf nog duurder is dan de wegligginstest :S

Bij mij zou het gewoon de grootste kostenpost zijn in m'n hele project.
Schandalig.
Wil je je auto overspuiten dan kun je kosteloos de kleur op je kentekenbewijs laten veranderen. Wil je een trekhaak dan kun je kostenloos de trekgegevens op je kentekenbewijs krijgen, en voor een simpele geluidstest moet dan zo'n schandalig hoog bedrag worden gerekend. Ronduit belachelijk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2008 13:38 #701450 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic regels omtrent andere motorblokken
Weet je wat die apparatuur kost?

Okee, ik ben met je eens dat de geluidstest wel wat prijzig is... maar hee, better safe than sorry.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-02-2008 14:15 #701453 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic regels omtrent andere motorblokken
Oooow, ik wist niet dat je de geluidsmeetapparatuur na de test mocht houden :+


Inderdaad heb je wel gelijk: anders ben je gelijk aan een opgevoerd brommertje.........wat ik ook altijd heb gereden :yesyes: tijden herleven :halo:


Ik vraag me dan weer wel af:
Wanneer ik effe 180pk uit m'n 1700-blokje wil trekken terwijl hij maar 125pk origineel is (48% vermogenswinst), dan ben ik weer terug bij af: kan ik weer 682 euro lappen........
Ofwel, ik kan beter heel dat ding finaal ten einde tunen en daarna pas laten keuren. Dat heeft meer zin.

Hoe doe ik dat dan met een gechipte 460?
Motorblok is origineel alleen de chip is aangepast. Dan zit je op een aardige vermogenswinst. Dat is dus ook legaal alleen moeilijker te controleren.

Tip voor geluidstest:
- doet 't pijn aan je oren: afkeur
- doet 't geen pijn aan je oren: goedkeur
Kosten geluidstest: 10 euro

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets