Info B200 kompressor project

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-06-2005 18:24 #625468 door V300 register
Info B200 kompressor project is gemaakt door V300 register
Dag Mensen,

Ik maak meteen even van de gelegenheid gebruik om me even voor te stellen. Ik ben Paul, ben 22 jaar en kom uit Gemert. Ik heb enige tijd geleden een 360GLT gekocht. Deze is me zo goed bevallen dat ik er wat op door wil borduren. Ik loop met het plan om de motor uit mn 360, te voorzien van drukvulling. De compressieverhouding is immers ideaal (9,2:1 uit t hoofd)Het leek me een goed idee een mercedes kompressor te nemen, zo´n eaton m64. Is een schroefcompressor die niet door de motor wordt gesmeerd. Nu ben ik niet zo thuis in volvo dus ik weet niet wat er allemaal te koop is of wat er eventueel tussen de type´s onderling uitwisselbaar is. Het zou leuk zijn als er bijvoorbeeld een kop op past met wat grotere kleppen. Een groter gasklephuis geeft dan ook wel flink wat winst. Een in en uitlaatspruitstuk kan ik eventueel zelf maken. Dan natuurlijk het management. Het is een LH jetronic. Nou kan ik (na flink sparen) daar simpelweg een dta of een kms systeem aanknopen en het dan zelf tijdens het rijden inleren, maar dat kost een hoop geld en het is niet zo leuk als zelf wat aankloten,toch? Is er misschien iemand die mij kan vertellen waar ik op moet letten bij het schrijven van een programmatje of wellicht iemand die het voor me kan doen. Info wat betreft de te gebruiken onderdelen is ook heel erg welkom. Sterkere lagers, info over het smeersysteem (temp. druk, carterventilatie), in of uitlaat, remmerij (ook belangrijk), kortom alle informatie die handig kan zijn bij een dergelijk project is van harte welkom. Ik ben nog student en zit dus met een beperkt budget. Ik hoop er spoedig mee te beginnen. Zodra ik wat info vergaard heb begin ik vast met het maken van de steunen, en t verzamelen van wat onderdele
Alvast bedankt!
Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-06-2005 22:17 #657231 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Info B200 kompressor project
Hoi Paul.
Dit soort ideeen vind ik erg leuk, maar ik wil je een tip geven; gebruik blok en kop van een 2 liter turbo en het LH jetronicsysteem en ontsteking (pingelsensor!) hiervan.
Deze is geschikt voor drukvulling, al dan niet met turbo.
Grotere kleppen hebben niet zo veel zin, er is immers genoeg cilindervulling en zeker met een schroefcompressor koppel onderin.
En over de compressieverhouding, deze moet inprincipe zo laag mogelijk met drukvulling. Bij een turbo heb je het probleem dat de turbo pas inkomt bij 2000 toeren (bijvoorbeeld) dus onder dit toerental moet er een zekere compressie zijn. Met een compressor heb je dit probleem niet. Er is al drukvulling bij stationair toerental.
Vuistregel is; hoe lager de compressieverhouding, hoe hoger de vuldruk mag zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-06-2005 00:23 #657232 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Info B200 kompressor project
een alternatief voor de brandstofvoorziening is wellicht een megasquirt systeem. ik denk dat dit jou wel zal aanspreken als je van fr¶belen houdt.

www.megasquirt.info

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-06-2005 10:14 #657233 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Info B200 kompressor project
Koentje: wat zijn precies de verschillen van de 2.0T en de atmos 2.0? Het probleem is eigenlijk het budget. Die motoren zijn volgens mij best moeilijk aan te komen en daar zullen de prijzen ook wel naar zijn (correct me if Im wrong hoor). Is mijn inspuitsysteem niet simpel aan te passen? Die pingelsensor van dat systeem verlaat die de ontsteking ook als het mis gaat? Dan is het wel interessant. Ik kan er namelijk ook een losse sensor met module aanknopen die dan de ontsteking gewoon uit gooit als het dreigt mis te gaan.
De compressie verhouding wilde ik eigenlijk zo houden. Als ik m verlaag verlies ik vermogen, dan is de winst van mn kleine schroefcompressortje ook minimaal. Kijk als ik nou theoretisch op een bar overdruk zit heb ik 100% vermogenwinst... effe plat gezegd dan he. Ik zou eigenlijk een alternatief moeten hebben voor die mercedes compressor... na wat rondvragen en er een bekijken lijken ze me toch niet zo goed, ze draaien op een mercedes op een magneetkoppeling, als ik daar een kleinere poulie op knoop en m dan 4 of 5000tpm laat draaien overlijd het beestje snel. Ik zou het liefst een turbo gebruiken maar dan moet ik m op druk zien te houden als ik het gas loslaat. Ben nog niet zo goed met links remmen, maar misschien kan ik mn inspuiting zo aanpassen dat ik een soort a.l.s. krijg. Dus dat er nog sap ingespoten wordt als ik mn gas loslaat alleen om de turbo op druk te houden. Ik heb namelijk een bloedhekel aan een turbogat als ik net lekker uit de bocht geschoven kom. Dus met die afweging zit ik in mn maag. kompressor en hopen dat ie heel blijft of turbo en een a.l.s. verzinnen..... moeilijk...

Wouter: das idd best interessant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-06-2005 14:15 #657234 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Info B200 kompressor project
Hey Koenie,


Hoe is het nu met jou project 360 2.0 vario?



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-06-2005 14:15 #657235 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Info B200 kompressor project
Ik heb eigenlijk maar 1 tip, koop het (nederlandstalige) boek AUTOTUNING van Gert Hack. De theorie wordt daar op begrijpelijke wijze besproken en geeft je zo wat inzicht over het gebeuren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-06-2005 17:22 #657236 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Info B200 kompressor project
Hoe bedoel je dat? Dat boek zou mij dus moeten helpen met mn project? Ik snap niet helemaal wat je daarmee bedoelt... volgens mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-06-2005 23:41 #657237 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Info B200 kompressor project
Mee eens. Heel goed diepgaand technisch boek.
Uitgever : Delta press ISBN 90 6674 094-9

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-06-2005 11:18 #657238 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Info B200 kompressor project
Nee oke dat dat boek goed is twijfel ik niet aan. Ik heb geen boek nodig ik heb gewoon een paar vragen. T is niet het eerste atmosferische blok dat ik van drukvulling voorzie. Ik kan het boek best eens aanschaffen, maar daar heb ik op korte termijn toch niets aan... Maar ik snap t al. Kan maar gewoon beter gaan bouwen. Ik heb op drie forums dezelfde vragen gesteld en bij alle drie is er niemand die ze kan of wil beantwoorden. Kom ik wel vaker tegen. Geen punt, wel zonde van de tijd. Bedankt voor de reacties.
Vriendelijke groet,
Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2005 13:17 #657239 door van Strik
Beantwoord door van Strik in topic Info B200 kompressor project
Heb ik nog een tip voor je: stel dezelfde vraag eens op het Volvo700-forum. Daar loopt een aantal mensen rond met veel tuning-kennis en ervaring, en de tweeliter is ook in die typen geleverd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets