Backfire bij starten koude motor, uitvallen bij starten warme motor

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-04-2019 14:21 #635117 door V300 register
Zoals ik het beschrijf; wanneer ik mijn 360 's ochtends start met koude motor slaat ie heel vlot aan, zoals het hoort, echter op 't moment dat ie aanslaat hoor ik een plof onder de motorkap. Als ik 'm start met de motorkap open zie ik duidelijk een kleine backfire (rubberen inlaatbuis).

Vervolgens, wanneer ik de motor warm rijd, bijvoorbeeld naar m'n werk of de supermarkt en wil 'm 10 minuten erna weer starten slaat hij direct aan, maar valt ook meteen weer uit. Vervolgens moet ik 'm een paar seconden laten draaien voordat ie weer zin heeft te lopen. Erg akelig soms.

Aangezien de motor koud best naar benzine meurt, had ik het vermoeden dat het aan hulpluchtregelaar of koudeinspuitventiel zou liggen, en dat ie daardoor te rijk zou lopen. Beide vervangen, maar niet geholpen.

Wat ik al gedaan:

- Verdeler, rotor, kabels en bougies amper een jaar oud (12.000 km verder)
- Distributie vervangen (staat 100 procent op tijd)
- Filters vervangen (de metalen pot onder de motorkap en het filter net voor de pomp, naast de tank)
- Hulpluchtregelaar vervangen (origineel exemplaar, new old stock)
- Koude start injector vervangen
- Relais brandstofpomp/injectierelais omgewisseld met reserve
- ECU verwisseld met reserve
- Leidingen rondom brandstofpomp doorgeblazen (gezoem van pomp is nu ook verdwenen)

Waar zou die backfire door kunnen ontstaan, en waarom wil de motor nooit in één keer starten als ie warm is?

Ik denk zelf dat het met brandstofdruk te maken heeft. Het vreemde is, is dat ik de brandstofpomp ook nog nooit heb horen draaien wanneer ik 'm op contact zet. Waar zou dit door komen, welk onderdeel stuurt de pomp om 'm voor het starten op druk te zetten?

Auto loopt verder uitstekend, loopt heel braaf stationair en trekt goed op.
Info van auto: Volvo 360 GLE 1986 B200E met net 160k op de teller

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-04-2019 15:45 #981565 door V300 register
Is het euvel gelijdelijk gekomen of heel plots? Een backfire krijg je (naar mijn weten) alleen als de tming verkeerd staat, wat bij jou niet het geval is.
Ik hoor bij mijn 360 ook nooit de brandstofpomp, wel een relais dat aanspringt.


Zit d'r ook geen vuiligheid of (veel) vocht onder/rond de verdelerkap, bougies en bougiekabels? Ik heb zelf eens soortgelijk problemen (niet bij de 360) gehad, en daar lag 't aan de ontsteking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-04-2019 13:10 #981587 door V300 register

Marty360GLS;254105 schreef : Is het euvel gelijdelijk gekomen of heel plots? Een backfire krijg je (naar mijn weten) alleen als de tming verkeerd staat, wat bij jou niet het geval is.


Heel geleidelijk. Volgens mij doet het al sinds ik 'm heb, maar het is me pas nu gaan opvallen.

Marty360GLS;254105 schreef : Ik hoor bij mijn 360 ook nooit de brandstofpomp, wel een relais dat aanspringt.


Jij hebt een B19 met carburateur, of injectie?

Marty360GLS;254105 schreef : Zit d'r ook geen vuiligheid of (veel) vocht onder/rond de verdelerkap, bougies en bougiekabels? Ik heb zelf eens soortgelijk problemen (niet bij de 360) gehad, en daar lag 't aan de ontsteking.


Nee, heb ik onlangs nog gecheckt. De rotor en verdeler zien er keurig is, en zijn niet flink ingebrand. Ook de kabels zijn z.g.a.n.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-04-2019 15:13 #981588 door V300 register
Ik heb zo net nog even een andere relais geplaatst. Die er nu in zit is nieuwe, maar een after market. De oude die ik nog heb ik een originele Bosch. De keren dat ik 'm erna warm heb gestart is ie niet uitgevallen... Kan toeval zijn, maar we wachten op.

Pomp draait nog niet wanneer ik 'm op contact zet. Zou dit misschien te maken hebben met een bepaalde serie/type/uitvoering jetronic welke dit 'op druk zetten' nog niet heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2019 21:48 #981604 door 16673-dummy
Wat is de brandstofdruk bij koude en warme motor? Hoe is de staat van je injectoren en rubbers? Als ze iets lekken merk je dat vooral bij warme motor.

Het gebrek aan primen is normaal; dat hebben vrijwel alle 360's.

Het "filter" bij de tank wat jij beschrijft is trouwens zeker geen filter. Het is een drukaccumulator. Niet zomaar vervangen door een filter dus!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-04-2019 22:29 #981605 door V300 register

volvofiel;254146 schreef : Wat is de brandstofdruk bij koude en warme motor?


Ik heb een brandstofdruktester gekocht, die er met een paar dagen zal zijn. Dan kan ik het pas meten. ;)

volvofiel;254146 schreef : Wat is de brandstofdruk bij koude en warme motor? Hoe is de staat van je injectoren en rubbers? Als ze iets lekken merk je dat vooral bij warme motor.

Het gebrek aan primen is normaal; dat hebben vrijwel alle 360's.


De injectoren heb ik vorig voorjaar gereviseerd met nieuwe o-ringen en pintle caps. Heb ze ook doorbeblazen met remreiniger onder druk.

volvofiel;254146 schreef : Het "filter" bij de tank wat jij beschrijft is trouwens zeker geen filter. Het is een drukaccumulator. Niet zomaar vervangen door een filter dus!


Dit filter is bij mij een Mann WK31/2 of 42/2 (weet ik zo even niet meer uit m'n hoofd). Exact zo'n filter zat erop, en heb ik 'm door vervangen.

Ik dacht dat alleen mechanische injectiesystemen, waaronder de K-jetronic, een drukaccumulator hebben, en dat de drukregelaar bij een L(E)-jetronic (aan de achterkant van de commonrail) de boel onder druk houdt wanneer de motor draait.
Het 'op druk zetten' wanneer je de auto op contact zet moet voldoende zijn voor een LE-jetronic om goed te starten.
Ik kan nergens op internet en de handleidingen iets terugvinden over een drukaccumulator bij een LE-jetronic, wèl bij K-jetronic, maar da's een heel ander systeem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2019 22:34 #981606 door Justin Kiers

volvofiel;254146 schreef : Het "filter" bij de tank wat jij beschrijft is trouwens zeker geen filter. Het is een drukaccumulator. Niet zomaar vervangen door een filter dus!


Sorry, maar dat geloof ik nog steeds niet, heb jij of iemand daar enige literatuur over? Volgens mij is het gewoon een filtertje namelijk. Ik heb mijne vervangen door een landbouwding, ivm de 12mm aansluiting, geen énkel probleem/verschil met het origineel. Zou ook niet weten wat een accumulator vóór de pomp moet doen overigens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-04-2019 10:04 #981613 door V300 register

Het gebrek aan primen is normaal; dat hebben vrijwel alle 360's.

Wat is primen?

Hoeveel seconden start je een 360 normaal voor hij aanslaat?

Misschien heel raar maar ik denk er nu ineens aan. Bij een golf plus diesel van mijn ouders hadden we een soortgelijk probleem. Dat is alleen opgelost door en een nieuwe iets zwaardere accu in te zetten. Heel raar hoor weet ik wel maar wou het toch even kwijt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-04-2019 21:59 #981682 door V300 register

Louis;254128 schreef : Jij hebt een B19 met carburateur, of injectie?



Ik heb de B19A, dus met carburateur. Ik heb er dan ook geen brandstoffilter(s) in zitten. Op een grofmazig filter in de carburateur na geloof ik.





Johnny40;254156 schreef : Wat is primen?

Hoeveel seconden start je een 360 normaal voor hij aanslaat?

Misschien heel raar maar ik denk er nu ineens aan. Bij een golf plus diesel van mijn ouders hadden we een soortgelijk probleem. Dat is alleen opgelost door en een nieuwe iets zwaardere accu in te zetten. Heel raar hoor weet ik wel maar wou het toch even kwijt.



Primen is (voor zover ik weet) dat je handmatig alvast wat benzine je cilinders in werkt, zodat de motor beter start. Bij de echte oude motoren en auto's zat er vaak een handbediend pompje waarmee dit gebeurde. Tegenwoordig zie je het volgensmij niet meer zoveel, in ieder geval niet handmatig.


Een 360 start net zo lang als het nodig is :) Een gezond blok slaat binnen 1-2 seconden aan, een wat slechtere doet er langer over.



Helaas is een wat modernere diesel niet erg vergelijkbaar met onze trouwe benzineverbranders. Een slechte accu kan heel veel verschillende symptomen veroorzaken. Louis zou wel nog eens naar de accu kunnen kijken, maar over het algemeen ga je dan veel meer elektra-problemen merken, zoals verlichting, startmotor e.d.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2019 20:09 #981698 door 16673-dummy

JKiers;254148 schreef : Sorry, maar dat geloof ik nog steeds niet, heb jij of iemand daar enige literatuur over? Volgens mij is het gewoon een filtertje namelijk. Ik heb mijne vervangen door een landbouwding, ivm de 12mm aansluiting, geen énkel probleem/verschil met het origineel. Zou ook niet weten wat een accumulator vóór de pomp moet doen overigens.


helaas heb ik geen wetenschappelijke literatuur voor je, maar ik heb zo'n ding nog nieuw liggen en die is nog netjes doorzichtig. En dan het mooie: er zit geen filtermateriaal in :)

Het ding bestaat uit wat schotjes die er naar mijn idee voor zorgen dat er geen grote stromingsverschillen ontstaan/lucht aangezogen wordt door de elektrische pomp.
De 360 injection heeft geen opvoerpomp, alleen een drukpomp. De benzinetoevoer naar de pomp gebeurt door de zwaartekracht. Het is (was...) een bekend probleem dat 360's met een redelijk lege tank en een lange bocht naar rechts ermee ophielden. De drukaccumulator helpt daar niet tegen, maar wel tegen kleinere drukverschillen en het vangt ook wat luchtbelletjes af.

Veel mensen denken dat het een simpel filter is en hangen er (vast met de beste bedoelingen ;) ) een nieuw universeel filter voor in de plaats. Dat je er geen last van hebt/problemen mee ondervindt is alleen maar mooi natuurlijk. Het is ook geen kwestie van leven en dood dat je het niet origineel laat, zo veel verschil zal het niet maken. Maar een universeelfilter op die plek maken... tja... als je er beter door slaapt zou ik het niet laten.

Primen = de pomp een paar seconden laten lopen als de motor op contact wordt gezet. Mijn wijlen 940 met B230FB had zo'n schakeling. Het maakte feitelijk geen barst uit of je meteen doorstartte of 2 seconden wachtte, maar bij sommige auto's maakt dat wel degelijk uit.
99% van de 360's heeft geen schakeling die de pomp laat primen, is in principe normaal en zou geen verschil moeten maken bij het starten.

Dus ik zeg: brandstofdruk meten (bij koude en warme start).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets