Verschil in motoren

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2019 11:18 #635080 door V300 register
Verschil in motoren is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal.
Ik ben John uit Genderen en ben opzoek naar een sedan 340 of 360.
Nu staat er 2 360's te koop. (waarvan 1 hier op het forum)
Eentje met uit '88 met een b200k motor en één uit '83 met een b19E motor.
Nu heb ik (nog) geen benul van de verschillen in motoren maar wat raden jullie me aan of wat zijn de verschillen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2019 11:50 #980802 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verschil in motoren
Op zich zijn de verschillen tussen een B19 en B200 niet zo groot. De B200 is de modernere iets verbeterde motor. In jouw voorbeeld zit er wel een groot verschil, want de B200K is een motor met carburateur en de B19E heeft multipoint injectie. Een injectie heeft wat meer pk's. Een carburateur heeft zo zijn eigen karakter en heeft ook bepaalde voordelen. Waar gaat jouw voorkeur naar uit?

Overigens heb ik ook nog een 360 injectie (sedan) staan die ik wil verkopen. Omgeving Uden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2019 13:31 #980803 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verschil in motoren
Haha serieus? Hebt u een sedan uit 83 staan? 2,0 gle met wat roestpuntjes die op speurders staat?

Veel voorkeur heb ik niet. Ik sleutel zelf aan mijn auto's maar roest problemen heb ik nog nooit aan de hand gehad dus dat word nog een uitdaging. Cabarateur of injectie maakt me niet veel uit. Ik weet niet wat de voordelen van cabarateur zijn t.o.v. injectie. Ik dacht altijd dat injectie beter en makkelijker was dan carburateur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2019 13:39 #980804 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verschil in motoren
Nee, een witte sedan uit 1987 met stuurbekrachtiging, elektrische ramen, stoelverwarming. Staat nog niet te koop. Wil er eerst nieuwe apk en distributieriem op hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2019 13:44 #980805 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verschil in motoren
. Erg interessant. Is dat dan ook een gle? Wanneer denkt u dat hij te koop komt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2019 14:00 #980807 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verschil in motoren
MK2 en MK3: Als je voor een authentieke ervaring wil gaan dan is er de variomatic en die bestaat alleen met de 1.4 motor ontwikkeld door Renault.
En verder is er de 340 met 1.7 motor ontwikkeld door Renault.
De 360 heeft altijd een Volvo 2.0 motor.

Ik heb zelf een 340 sedan met 1.7 motor die ik zo perfect mogelijk probeer te houden na de restauratie. En ik heb weleens in een 360 gereden. Ik merkte niet veel verschil qua vermogen, maar dat kan ook komen doordat de 360 in kwestie al een paar beurten gemist had.

DL, GL, GLE slaan naar wat ik weet op uitvoering dwz pakketten van opties. GLT is een sportievere uitvoering, iets verlaagd en een spoiler her en der. Ik meen dat een glt qua motorisering gelijk is aan andere 360's.

MK1:
Verder is er de 343 en 345, 3 deurs en 5 deurs dus uit eerdere productiejaren.
Deze zijn met 1.4 en ook met 2.0 motor gemaakt. En de mk1 bestaat niet als sedan.
Er bestaat voor de mk1 een R sport ombouw pakket, om de auto wat sneller te maken.

Eigenlijk is alles zeldzaam van de 300 serie, als er iets te koop komt en je mist de boot dan kan het nog jaren duren voordat je weer de kans krijgt, maar soms staat ze ook opeens tegelijk te koop.
Ik vind persoonlijk dat het niet veel uitmaakt, of het nu een speciale uitvoering is die zich kenmerkt door een paar stickers en een paar onderdelen, het is allemaal in de basis qua uiterlijk gelijk en bieden in principe evenveel lol.
Je kan met minder kosten iets aan (laten) passen aan een basis uitvoering dan naar een bepaalde serie zoeken.
Wel is het handig om de juiste motor (1.4, 1.7 en 2.0) en versnellingsbak (vario, 4 of 5 bak) uit te zoeken, voor de rest is alles heel relatief.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2019 14:15 #980808 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verschil in motoren
Ik zoek zoieso een handbak. Ik heb weleens met een Vario gereden (al was die niet best onderhouden) maar dat vond ik maar een rare ervaring en niet echt vlot. En het moet een sedan zijn. Alle motoren zullen goed zijn maar Volvo motoren hebben altijd de voorkeur boven een Frans blok natuurlijk.
Maar qwa roest of andere zwakke plekken een veel voorkomende problemen maakt het niet uit of ik een 340/360 uit begin of eind jaren 80 koop?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2019 14:53 #980809 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verschil in motoren
Qua roestgevoeligheid 'zouden' de latere modellen roestbestendiger moeten zijn, maar zou hier niet teveel rekening mee houden. Je kunt een oude 340 treffen met twee ton op de klok die amper roest heeft, maar ook laat model met nog geen ton op de klok die al ver heen is.

Na al die jaren is het vooral afhankelijk van hoe een auto gereden is. Stond ie binnen, werd er in de winter mee gereden, zijn de bekende plekken tijdig schoongemaakt en/of behandeld?

Gewoon goed focussen op de de bekende plekken wanneer je bij een wagen gaat kijken. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2019 15:03 #980810 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Verschil in motoren
Een 360 is veel moeilijker te vinden dan een 340.

(Nog een stuk of 270 met APK hoorde ik pas)

Over het verschil tussen een 360 met een B200K en een met een B19E.

Is naar mijn ervaring het motor karakter (met name de nokkenas).



Een 360 heeft zoiezo een wat te zware motor met meer koppel dan nodig zou zijn. De blokken 'redblocks' gaan gemiddeld veel langer mee dan de 1.4 Renault blokken. (hoewel de laatste versies ook niet slecht zijn)
B19E heeft een A nokkenas en iets lichtere overbreng (ander diff) 3.36

B200K heeft een L of M nokken as en iets zwaardere overbreng 3.27


Beide rijden heel fijn. (laag toerig) op de snelweg.

B19E zit je net wat meer power in het midden gebied.

B200K meer koppel onderin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-02-2019 15:04 #980811 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verschil in motoren

Johnny40;253311 schreef : Maar qwa roest of andere zwakke plekken een veel voorkomende problemen maakt het niet uit of ik een 340/360 uit begin of eind jaren 80 koop?


Na 1983 schijnen ze beter geworden te zijn, maar 35 jaar naderhand is dat niet meer doorslaggevend. Het is vooral hoe goed de vorige eigenaren voor de auto hebben gezorgd.

Voor je afweging in motorisering, houdt er rekening mee dat sommige 360-specifieke onderdelen intussen hard to find zijn. Meer nog dan bij een 340. En dat áls je het vindt, je er vaak flink voor kunt betalen. Als je zoekt op het forum naar bijvoorbeeld het koppelstukje of het stuurrelais voor de injectie, dan kom je er achter dat sommige dingen toch behoorlijk lastig zijn. Bovendien heb je in de motorruimte en rond de versnellingsbak een stuk minder ruimte dan bij een 1.4 of 1.7.
Ten slotte is het vooral het karakter van de motor die je moet aanspreken. De 1.4 is een vlot klein ding wat je wat op toeren moet houden, de 2-liter is een echte laagtoerige koppelmotor, en de 1.7 hangt daar weer wat tussenin. Ik zou zeggen, met allemaal een keer proefrijden en kijken wat je het beste bevalt.

O, en nog een dingetje. Een sedan is wat stijver, stiller van binnen en voelt misschien wat meer in balans qua rijgedrag, maar houdt er rekening mee dat je de rugleuning van de achterbank niet kunt neerklappen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets