Bak en diff olie 360 (M47)
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Marty360GLS;251452 schreef : Nu blijft dus nogsteeds de vraag: ATF-F of ATF-A? Als de A-variant ook wel bekend staat als Dexron mag dit er volgensmij absoluut niet in, aldus verschillende 240 fora. Ik gok dus dat de M47 daadwerkelijk koperen bussen bevat.
Dexron is ATF-A maar ATF-A is niet per definitie Dexron. Er zijn redelijk veel smaken ATF maar Dexron is de meest bekende.
By the way, Dexron heb je ook nog in verschillende subtypes met hun specifieke eigenschappen. Dexron IID mag je bijvoorbeeld (meestal) niet gebruiken wanneer een Dexron III van toepassing is omdat de ene hygroscopisch is en de andere niet.
Zou de dealer toevallig niet zeker weten wat voor olie er in de versnellingsbak moet?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Marty360GLS;251452 schreef : .........Nu blijft dus nogsteeds de vraag: ATF-F of ATF-A? Als de A-variant ook wel bekend staat als Dexron mag dit er volgensmij absoluut niet in, aldus verschillende 240 fora. Ik gok dus dat de M47 daadwerkelijk koperen bussen bevat.
ATF type A, Suffix A zie de afbeelding, deze is uit de Volvo 300 Service Manual Haynes
Zelf gebruik ik al jaren Dextron IID van het merk MPM
Marty360GLS;251452 schreef : Hebben de vul- en aftap pluggen ook koperen ringen zoals bij de motorolie? Dan weet ik of ik de ouwe nog mee moet nemen naar de materialenzaak.
Ja, koper of alu maakt niets uit als het maar zachter is dan wat het moet afdichten
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Marty360GLS;251458 schreef : Ik zat zelf eigenlijk te denken aan de ATF-F van Kroon, daar moet 'ie 't wel goed op doen geloof ik.
Bij mij deed hij het prima op precies die olie.
Mijn vermoeden is dat het niet zo gek veel uit zal maken welke ATF je er in doet, als het maar ATF is. Dat vermoeden is er op gebaseerd dat verschillende manuals blijbaar verschillende types ATF opgeven en dat het hier niet om een automatische transmissie met hydraulistatische koppeling gaat waar deze vloeistoffen specifiek voor zijn ontwikkeld. Ik vermoed dat men ATF voorschrijft puur omdat die toevallig de juiste viscositeit en thermische eigenschappen heeft.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.