Bak en diff olie 360 (M47)
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik open even een nieuw onderwerp sinds ik mijn vraag nergens anders kwijt kan en het antwoord ook niet duidelijk kan vinden.
Ik wil graag mijn versnellingbak-olie en differentieel-olie verwisselen omdat ik merk dat mijn 5-bak onder de 360 (1983) wat lastiger begint te schakelen. Daarnaast begint het diff langzaam te zweten en wil ik de pakking hiervoor vervangen, dus dan maar 2 vliegen in 1 klap.
Nu moet ik alleen nog duidelijk weten welke olie er in de bak en diff moeten. Ik heb ondertussen 't halve internet doorzicht en voor de diff heb ik 80W-90 GL5 gevonden. Nu de bakolie nog: op verschillende (vooral 240) fora wordt Redline MTL of zelfs 20W-50 motorolie aanbevolen en ATF juist streng afgeraden. Op V300 fora wordt weer ATF-AA (dit kan ik online niet eens vinden) of ATF-F (de F van Ford, ik zit te denken aan die Kroon Classic) gezegd.
Nu staat er in het boekje zelf gewoon "ATF" zonder iets d'r bij. Wie kan mij vertellen welke olie ik daadwerkelijk het beste in de bak kan gooien? Alvast bedankt!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
80W90 GL5 voor het differentieel
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Steven340
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Zeker niets anders dan dat in de bak doen, want anders gaat deze heel stroef schakelen.
Heb ik ervaring mee, een 340 waar de vorige eigenaar GL-5 in had gedaan. Zeker als deze koud was, kon ik beter zonder koppeling schakelen dan met.
in de diff gewoon GL-4 of 5. Eigenlijk precies wat er in het boekje van de auto staat.
Edit: wat Joost zegt, was me net voor
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
schroeven? Kun je meteen alle keerringen, O-ringen en de pakking tussen diff en de
5de versnelling vervangen. Die pakking is nog leverbaar, omdat die ook in de bak voor
een 960 gebruikt wordt. Bovendien werkt het veel makkelijker met de bak op de werk-
bank dan onder de auto. De boutjes van het koppelstukje kunnen dan ook mee.
Maar ja, ik heb makkelijk praten, voor mij zijn de 300's pure hobby-auto's en als het
niet klaar is, laat ik alles liggen en ga ik een andere keer verder.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Tegenwoordig wordt ATF-F volgens mij nauwelijks nog gebruikt, maar dat ter zijde. De échte vraag, waar anderen misschien het antwoord wel op weten, is of onze versnellingsbakken bronzen onderdelen bevatten. Zo ja, dan denk ik dat de keuze voor ATF-F voor de hand ligt.
Mijn 340 met 5-bak heeft het trouwens altijd prima gedaan op ATF-F. Boterzacht schakelen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Offline
- Nieuw lid
Dus niet de pakking want die dicht niet af met de oliekeering behoort dit te doen.
Heb deze een tijdje terug ook vervangen. forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=11049 Deze keeringen ga je niet op onderdelen site's vinden (je hebt er 2 van nodig). Maar is wel gewoon te bestellen. De pakking ook. Deze heb ik bij T&P oldtimers gehaald.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Tip: draai altijd eerst de vulplug los en daarna de aftapplug. Als de vulplug niet los wil, kom je daar dan dus op tijd achter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Nu blijft dus nogsteeds de vraag: ATF-F of ATF-A? Als de A-variant ook wel bekend staat als Dexron mag dit er volgensmij absoluut niet in, aldus verschillende 240 fora. Ik gok dus dat de M47 daadwerkelijk koperen bussen bevat.
Hebben de vul- en aftap pluggen ook koperen ringen zoals bij de motorolie? Dan weet ik of ik de ouwe nog mee moet nemen naar de materialenzaak.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.