Brandstoffilters

Lees meer
20-07-2018 11:04 #634923 door 16673-dummy
Brandstoffilters is gemaakt door 16673-dummy
Laatst had ik een benauwde rit met mijn 360 injection; de brandstofpomp begon steeds harder te zoemen tot 'ie op een gegeven moment boven de radio uit kwam. Na nog wat kilometers werd de brandstofdruk te laag bij het uitrijden van bochten, waardoor de motor begon in te houden. Ik ben er nog net mee thuis gekomen maar het scheelde niet veel.

De auto heeft van 2001 t/m mei 2017 stil gestaan. Sinds die tijd heb ik er zo'n 3.000 km mee gereden dus ik denk dat het brandstoffilter in de motorruimte verstopt zit. Ik weet dat "het witte potje" tussen de tank en de pomp geen filter maar een drukaccumulator is, maar zit er in de tank zelf nog een filterelement?

Ik weet dat de carburateurversies een grofmazig filter aan het vlotterelement hebben, maar de injection heeft dit niet. Zit er voor de uitstroomopening in de tank misschien nog iets?

Voordat ik de auto in gebruik nam, heb ik alles losgehaald, slangen vervangen, vlotter vervangen, pomp en slangen vernieuwd, en ook het filter in de motorruimte. Ik heb de oude brandstof afgetapt (handig, die injections hebben een aftapplug in de tank!) en de tank is van kunststof, dus roest kan het niet zijn. Het is natuurlijk goed mogelijk dat in die 3.000 km nog wat vuil uit de tank en leidingen is gespoeld waardoor het filter nu vol zit, maar ik wil het goed aanpakken en misschien heb ik vorig jaar iets over het hoofd gezien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-07-2018 15:41 #976274 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Brandstoffilters
Zie mijn post over mijn 360 injection van 1988. In de tank zit een rechthoekig bakje,
waarvandaan 2 interne slangetjes vertrekken naar de aanzuig- en retour.
Die interne slangetjes waren helemaal verstopt. Ik had de moed al bijna opgegeven
en een andere tank willen monteren. Met een instrumentenreinigingsveer en veel
WD40 en andere middeltjes, kwam er uiteindelijk toch voldoende benzine uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2018 22:48 #976276 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Brandstoffilters
Ik had exact dit bij mijn 360 toen ik hem net kocht. Maar dan constant.. Bij mij was ook het aanzuig slangetje in de tank kats verstopt van vlokken oude benzine. Dit werd versterkt doordat het kunststof nippeltje aan het bakje in de tank kapot was en de weg versperde. Ik heb het slangetje uiteindelijk deels per ongeluk gesloopt.

Daarna liep hij eindelijk en heb ik na een x duizend km de filters weer vervangen. Deze zaten heel snel weer verstopt.

Tip om te checken:
- tank zo leeg mogelijk rijden, (scheelt gesmeer).
- slang van de tank afkoppelen
- kijken of die gruwelijk dure peut er met een rotgang uit komt zetten.
- ja? Probleem zit verder naar voren richting de motor
- nee? Slangetje(s) in de tank verstopt:
- fixen door iets van een buigbare sterke veer in de uitstroom van de tank drukken, en via de vlotter kijken wat je aan het doen bent.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2018 12:07 #976292 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Brandstoffilters
Vanmorgen heb ik het brandstoffilter losgehaald en deze zat behoorlijk vol met prut. Geen roest (kunststof tank) maar gewoon rommel. Het filter was ook duidelijk zwaarder dan een nieuwe (die ik er meteen maar in heb gezet). De benzinepomp blijft behoorlijk aanwezig, iets minder dan voorheen maar nog steeds te luid.
Ik zal dus ook te maken hebben met een dichtgeslibde slang in de tank...

Kan die slang niet gewoon verwijderd worden? Vernieuwen lijkt me onmogelijk, want je kunt er niet bij.

De 240 en 740 hebben een opvoerpomp in de tank (uitstroom vanaf het bovenste punt van de tank) en een pomp onder de auto die de boel op de juiste druk zet. Latere 940's hebben zelfs nog maar 1 pomp (in de tank) die opvoer- en drukpomp is. Is ombouw naar dat systeem geen betere optie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-07-2018 20:44 #976296 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Brandstoffilters
Heb je een kunststof brandstoftank in je 360, Joost?
Is daar ooit een tank van een 340 Diesel ingezet dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2018 00:57 #976299 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Brandstoffilters

volvofiel;251176 schreef : Kan die slang niet gewoon verwijderd worden? Vernieuwen lijkt me onmogelijk, want je kunt er niet bij.


Dat slangetje heb ik idd vernacheld bij mijn 360, was niet geheel de bedoeling, loste het probleem wel op, heb hem zo veel mogelijk weten te verwijderen, en ik rijd zo al zo'n 20k rond. Ik hoef niets eerder te tanken dan 'normaal'. Tuurlijk, ik kan de tank minder ver leeg rijden dan wanneer het heel is, maar het tanklampje brandt eerder dan dat ik moet tanken.
Ik merk het wanneer ik vlot door een bocht ga als de tank aardig leeg is, dan wil hij nog wel eens lucht aanzuigen. Verder nergens last van!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2018 21:05 #979629 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Brandstoffilters
Gisteren dan eindelijk tijd gehad voor de 360.
Met een stuk installatiedraad de opening weer vrij gemaakt, het kostte in eerste instantie wat moeite maar na wat getrek en gesjor ging 'ie er vlotjes in.

Inmiddels de eerste 15 km gereden en de pomp laat niets meer van zich horen, dus het lijkt geslaagd :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2018 21:13 #979630 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Brandstoffilters
Lekker man! Goed om te horen dat het gelukt is en dat het probleem is opgelost!
Wel echt toevallig dat we beide het zelfde euvel hebben gehad. Mijne had ook 7 jaar stilgestaan toen ik hem aanschafte

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2018 21:55 #979631 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Brandstoffilters
Kun je nagaan, die van mij bijna 16 jaar...

Nu op naar de volgende klussen: de veerpoten en de EGR. Zal over een jaar of 5 wel klaar zijn :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-02-2019 10:45 #980784 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Brandstoffilters
Gezien het om dezelfde auto gaat reageer ik op dit draadje.

De betreffende auto is nu in mijn bezit en ik heb hetzelfde probleem. Afgelopen 6 weken zo'n 2.000 km gereden en de brandstofpomp begon afgelopen week flink herrie te maken.

Brandstoffilter zat vol met meuk en lijkt op roest wat uit de tank is gekomen. Brandstof uit het filter was 'roodbruin'. Brandstoftank is mijns inziens van staal gezien hij op sommige plekken aan het roesten is (aan de buitenkant). Ik heb een nieuw brandstoffilter besteld en ga een voorfilter plaatsen bij de brandstofpomp. Deze vangt hopelijk alle meuk op voordat het in de pomp komt. Gezien dit voorfilter een doorzichtig filterelement is kan ik daar visueel iets aan afleiden.

Ik heb eerder soortgelijke problemen gehad met motoren en eigenlijk is de enige oplossing de tank roestvrij maken en behandelen met een coating (epoxy basis). Volgens mij moet in het geval van de 360 de versnellingsbak, diff, en uitlaat eraf voordat de tank los kan?

Iemand van jullie ervaring met het schoonmaken van een 360 tank of misschien een andere oplossing?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets