Ombouw LH2.4

Lees meer
22-05-2014 20:29 #633293 door 16673-dummy
Ombouw LH2.4 is gemaakt door 16673-dummy
Afgelopen weekend dacht ik er eindelijk uit te zijn hoe ik de ombouw van mijn 360 (van B200K naar 2.3) vorm ging geven: zo simpel mogelijk en dus met carburateur.

Nou heb ik sindsdien in de avonduurtjes op internet e.e.a. opgezocht en uitgezocht en wat mensen gesproken. Behoud van de Solex-Cisac is twijfelachtig (de sproeierbezetting en doorgang schijnt toch te verschillen en er is vrij weinig kennis van), ombouw naar Zenith-Stromberg gaat zwaar ten koste van de effici?ntie en is vanwege de nieuwe belastingregelgeving erg duur (ze zijn hun gewicht zo'n beetje in goud waard tegenwoordig), bovendien wordt het een serieuze gok wat betreft de te monteren sproeiernaald. Het risico is groot dat de motor op deel- en vollast te arm gaat lopen.

Wat blijft dan over? Juist, ombouwen van de 360 naar injectie. Nou heb ik een B230F gekocht die compleet met LH2.4 sensoren en 240-kabelboom (motorruimte) geleverd werd. Ook het LH2.4 240-vliegwiel zat erbij. Na wat hulp hier en daar heb ik de volgende lijst opgesteld van onderdelen die ik nodig zal hebben voor de ombouw:
? - Kabelboom 240 (motorruimte) => aanwezig
? - Computers 240
? - Sensoren 240 => aanwezig
? - Lambdasonde
? - Benzinetank injectie
? - Elektrische pomp + filters
? - Brandstofleidingen
? - Gaskabel
? - Luchtmassameter 240
? - Luchtaanzuiging 360 injectie
- Andere Renix (welke?)

Nou zijn er hier mensen die ervaring hebben met de LH2.4 in de 360. Is bovenstaande lijst compleet? Zie ik iets over het hoofd? Kan ik het B230F-inlaatspruitstuk gebruiken?

Dan is nog mijn vraag hoe ik die kabelboom moet gaan aanleggen. Er ligt nu natuurlijk al een kabelboom in de motorruimte die er niet zomaar uit kan. De verlichting, ruitenwissers etc. is hier ook op aangesloten. Is het een kwestie van stekkers lostrekken die je niet meer nodig hebt en de 240-kabelboom er "overheen" leggen of werkt het iets ingewikkelder?
En hoeveel/welke computers heb ik nodig? Op de sloop staan zat 240's dus een LMM en computers zijn zo gevonden, maar dan moet je wel weten hoe zoiets eruit ziet :D

Al met al lijkt me dit, bij nader inzien, toch een gezonde uitdaging en als het allemaal lukt, zal ik daar in de toekomst veel profijt kan hebben. Ik zal alleen wel zo nu en dan wat hulp en antwoorden nodig hebben :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-05-2014 21:39 #947818 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw LH2.4
Dit is mijn lijstje ;)
- lh 2.4 flywheel (not the dual mass)
- lh 2.4 crankshaft position sensor
- lh 2.4 Need to change the tempsensor in the cylinderhead
- lh 2.4 Throttle position sensor
- lh 2.4 Throttlebody
- Air Mass Meter instead of the flappy thing
- Lambdasonde in the exhaust
- idle valve
- Speedsignal (cruise control signal behind speedo)
- Volvo 240 lh 2.4 engine wiring loom
- ECU and EZK of a 240/940
- Ignition coil

Lees vooral ook dit topic even door, heeft mij enorm geholpen!
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=230687

Je renix vervalt en heb je niet meer nodig, dit wordt een normale bobine!

Het b230f spruitstuk heeft veel van wat je nodig hebt, juiste injectoren, gaskleppositiesensor. Gewoon gebruiken dus!

De lh 2.4 motorkabelboom wordt net als de originele 360 injectie gewoon naast de kabelboom die er al is gelegd. Die kabelboom is op een paar aansluitingen volledig los van de motorkabelboom, ideaal eigenlijk.

Je hebt twee computers nodig, de ECU en de EZK, ecu is een aluminiumkleurig doosje, de EZK is een zwart plastic doosje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2014 09:59 #947833 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Ombouw LH2.4
Bedankt Joris!
Dan moet ik toch nog eens kijken naar de kabelboom, want de 240-kabelboom die ik erbij heb gekregen is incl. de accuklemmen, bedrading voor dynamo etc. Moet ik die even ontleden :)

Heb jij de computers onder het dashboard geplaatst?

Ohja, wat moet ik me voorstellen bij de 'ignition coil' (bobine van een 240?), 'idle valve' en 'speed signal'?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-05-2014 10:50 #947834 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw LH2.4

volvofiel;229042 schreef : Bedankt Joris!
Dan moet ik toch nog eens kijken naar de kabelboom, want de 240-kabelboom die ik erbij heb gekregen is incl. de accuklemmen, bedrading voor dynamo etc. Moet ik die even ontleden :)

Heb jij de computers onder het dashboard geplaatst?

Ohja, wat moet ik me voorstellen bij de 'ignition coil' (bobine van een 240?), 'idle valve' en 'speed signal'?


De 240 draadboom heb ik inderdaad iets aangepast, accuklemmen heb je niet nodig, de 240 kabelboom sluit aan op de startmotor. Bedrading voor de dynamo ook niet. Alle (vier dacht ik) draden die naar de grijze 8 polige stekker gaan vervallen, die zitten al in de kabelboom die er al ligt. Ik moet binnenkort even onder de motorruimte kijken hoe het ook alweer precies zit.

De computers zitten bij mij onder het dashboard, het doorvoerrubber van de 240 kabelboom past in het originele doorvoergat in het schutbord.

Ingition coil is de bobine, zwarte cilinder met rood dekseltje in de motorruimte waar de kabel naar de verdelerkap op zit.

Idle valve, stationair regelklep, is de het aluminium cilindervormige ding onder het inlaat spruitstuk.

Snelheidssignaal is nodig om de stationairloop netjes te krijgen, ander blijft hij soms op 1400 rpm hangen en zakt bij koppeling in naar 500 rpm voordat het weer normaal wordt. Prima mee te rijden zonder, maar wel zo netjes om aan te sluiten (en je krijgt anders een foutcode). Op te lossen door op de achterkant van de kilometer teller een hall-sensor te schroeven (te vinden op volvo 440 tellers, of golf 1/2 met MAF tellers)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-05-2014 10:50 #947835 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw LH2.4

volvofiel;229024 schreef : ... ombouw naar Zenith-Stromberg gaat zwaar ten koste van de effici?ntie en is vanwege de nieuwe belastingregelgeving erg duur (ze zijn hun gewicht zo'n beetje in goud waard tegenwoordig)...


Wat bedoel je? Import duur?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2014 11:04 #947836 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Ombouw LH2.4
Voor een beetje schone Stromberg betaal je zo 60-70 euro (ze zijn ineens ongekend populair omdat al die LPG-bakken weer terug naar benzine moeten), komt nog hetzelfde bedrag bij voor een nieuwe naald en sproeier en daarnaast nog een paar tientjes voor een revisiesetje. Voor dat geld heb je ook makkelijk een tank voor een 360 injectie incl leidingen, schoonmaken etc.

Brandstofpomp moest ik sowieso al vernieuwen (huidige is lek), dus dat kun je tegen elkaar wegstrepen.

Joris, dank voor je reactie! Ik ga op zoek naar de computers. Eerst ga ik eens verder met de opbouw van het blok, de B200 uit de 360 halen en de aandrijving er onder weg halen zodat de tank gewisseld kan worden. Wordt weer een hele operatie...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-05-2014 11:12 #947837 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw LH2.4
Voordat je computers gaat shoppen, neem even de tabel op deze pagina door en let bij aanschaf op dat de de computers de juiste nummers hebben.

www.volvoclub.org.uk/faq/EngineFIComputer.html

Maar met computers uit een 240 na '90 komt het wel goed denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2014 13:04 #947838 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Ombouw LH2.4
hoe heb jij die snelheids"sensor" aangesloten Joris?
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2...light=cruise+control

een draadje getrokken naar de motorkabelboom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-05-2014 13:46 #947839 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ombouw LH2.4

volvofiel;229047 schreef : hoe heb jij die snelheids"sensor" aangesloten Joris?
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2...light=cruise+control

een draadje getrokken naar de motorkabelboom?


De Hall-sensor heeft 3 aansluitingen, massa, geschakelde + en het puls-signaal. Massa en geschakelde + moet je even ergens vandaag trekken, het puls-signaal gaat naar een van draden aan de witte 9- of 11-polige stekker aan de 240 kabelboom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2014 14:41 #947840 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Ombouw LH2.4
het staat zelfs op de sensor aangegeven zie ik :)
plus, signaal, massa.

Dank Joris!

Ik zal vanaf nu hier verder gaan met het posten van foto's en vragen en niet in het showroom topic, dan blijft het allemaal wat overzichtelijker en is het straks ook makkelijker terug te vinden voor anderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets