Volvo 240 diff onder een 360

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-09-2012 22:40 #632265 door V300 register
Volvo 240 diff onder een 360 is gemaakt door V300 register
Beste forummers.

Ik zit al een tijdje met het idee om een 240 bak achter de motor te hangen. Plus een cardanas en een 240 diff te monteren. Dat je van die torquetube af bent. Heeft iemand dit al gerealiseerd? Via de zoek knop kwam ik nergens op uit.

Mvg,

Bas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-09-2012 23:30 #915448 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 240 diff onder een 360
Veel suc6!

Waarom? Ik kan geen goeie reden verzinnen.
Ik ga niet zeggen dat t niet kan want dan zou ik tegen m'n eigen levensmotto zijn maar ik weet wel bijna zeker dat je er spijt van krijgt. Op de 1e plaats is er geen plaats voor de bak achter t blok. Op de 2e en misschien nog wel veel belangrijkere plaats.....je 360,die toch al veel last heeft van onderstuur, wordt NOG onderstuurderderderder en dus min of meer onbestuurbaar omdat je nog meer gewicht naar voor verplaatst.

Als je de torquetube op tyd een beetje aandacht geeft kun je er nog lang en zorgenloos plezier van hebben.

Als je toch iets wilt verbeteren koop dan een Porsche944 en bouw die aandrijflijn onder je auto. Dat is ook geen plug and play verhaal maar is wel eens eerder gedaan en dat zou ook nog cultureel verantwoord zijn. Volvo heeft de 2 liters destyds ontwikkeld met de Porsche 924 en de Alfa 75 als voorbeeld!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-09-2012 13:12 #915458 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 240 diff onder een 360
Met een 240 bak ga je niks opschieten, aangezien deze (inwendig) het zelfde is als de m47 die in de 360 al aanwezig. Een 240 bak is namelijk ook een m47 (of m45, m46.(met overdrive)

Met een goed onderhouden m47 is een 350nm koppel mogelijk. (Bekende uitspraak: Torque kills drivelines, power kills engines!) Ruimte voor clutchdumps oid is er dan niet meer. Een m47 is zowiezo al gevoelig voor snel/vlot schakelwerk, voornamelijk wanneer men van de 2e naar de 3e gang wil schakelen. De 3e versnelling is van de m47 het zwakste punt. Met aardig wat koppel zal men die als eerste eruit ''blazen''.

Torque-tube is absoluut niet het probleem! Tenzij deze in slecht onderhouden staat verkeerd. Mocht de torque-tube niet meer soepel draaien, zorg dat deze gereviseerd wordt. Ik ken wel iemand die deze voledig reviseert.

Het probleem van de torque-tube is als volgt, in de torque-tube zit een gehard stalen as. De as wordt over de gehele lengte van de torque-tube ondersteund door 3 lagers. In deze lagers zitten metalen bussen die zijn voorzien van rubber.

De as loopt door de bussen heen. De bussen slijten uit, waardoor de kracht niet meer gelijkmatig verdeelt wordt over de 3 lagers. Dit resulteert resulteert in sneller slijtende lagers, en een bekende zwabberende as. Wanneer een torque-tube zich in deze staat bevind, dan zal deze ook minder koppel over kunnen brengen! Doordat de as mindere ondersteuning heeft in de torque-tube zal deze eerder flex-en.

Over de sterkte van de torque-tube, op 300power is bewezen dat de torque-tube een goede 50 pk / 75nm meer kan hebben dan de versnellingsbak!

Verder:

De aandrijfassen (van het differentieel naar de wielnaven) zijn qua sterkte redelijk afgestemd op de versnellingsbak.

Het differentieel, das het zwakke punt. Meerdere malen is al bewezen dat deze standaard niet meer dan 200pk 275nm koppel kunnen warderen! Clutchdumps zijn met een stnd. differentieel uit den boze. Helemaal met brede banden! Wat je kan doen is, het differentieel vastlassen! Erik Buijs, Frits Hendrickx, Anjo van den Akker kunnen je hier meer over vertellen. Met een vastgelast differentieel zit je qua sterkte redelijk gelijk aan de m47 versnellingsbak. Daarnaast gaat driftwerk een stuk makkelijker.

Algemeen:

De waardes die staan aangegeven kan men intepeteren als richtlijn! Niet als absolute waardes! Het is geheel afhankelijk van het onderhoud, het rijgedrag van de bestuurder. Want zelfs, met een stnd. b200 kan men de aandrijflijn slopen!

Mocht je nog steeds een versnellingsbak direct achter de motor willen hangen. Kies dan tenminste voor een m90 van een later type volvo 940. Deze zijn al aardig wat sterker dan een m47! Als men een versnellingsbak direct achter een motor wil hangen in een volvo 360, dan moet men absoluut de tunnel verbouwen! Houd dit wel in gedachte! Hier een voorbeeld van een m90/ 240 achteras conversie: www.300power.com/forum/index.php?topic=5261.200

Dus simpel gezegd, heb je power/torque goals die de stnd. aandrijflijn kunnen houden? Maak het jezelf dan niet moeilijk.;) Verander het pas, als de oude setup niet meer voldoet.;)

groetjes,
Fabian

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-09-2012 22:12 #915494 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 240 diff onder een 360
Ok?. Van dat plan word dus afgezien. Bedankt allen voor de info en moeite! Maar kun je een kapotte torquetube ook repareren? En eventueel verbeteren? En ik hoor mensen klagen over die koppelstukjes. Is daar nog wat mee te spelen? Dichtgelast diffs ken ik haha. Ik heb ze ook wel eens gelast voor een jongen met een Ford Sierra.

Mvg,

Bas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-09-2012 22:20 #915497 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 240 diff onder een 360
De koppelstukjes zijn een verhaal apart. Eigenlijk gaan die niet kapot omdat ze moe zijn maar omdat de boutjes waarmee ze geklemd zitten oprekken en dan krijgen ze speling. Daar is trouwens genoeg over te vinden met de zoekfunctie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2012 14:42 #915541 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 240 diff onder een 360
Nu we hier toch bezig zijn... hoe haalbaar is het eigenlijk om een automaatbak van een 240 onder een 360 te hangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-09-2012 17:00 #915550 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 240 diff onder een 360
Het probleem bij slush-o-matics is dat je een koppelomvormer hebt. Ik ken die Aisin Warner-dingen van Volvo niet maar het lijkt me logisch (ook als ik de plaatjes van die dingen zie) dat de koppelomvormer en de daadwerkelijke versnellingsbak wat oliehuishouding betreft aan elkaar gekoppeld zijn. Je kan ze ongetwijfeld fysiek van elkaar scheiden, maar dan werkt het waarschijnlijk niet meer ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-09-2012 18:54 #915556 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 240 diff onder een 360

volvofiel;205546 schreef : Nu we hier toch bezig zijn... hoe haalbaar is het eigenlijk om een automaatbak van een 240 onder een 360 te hangen?


Net zoveel werk als een handbak van een 240/740/940. Omdat de automaat-bak ook direct achter de motor wordt geplaatst. Dan moet je dus ook (waarschijnlijk) de tunnel verbouwen. En een 240 achteras pakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-09-2012 21:01 #915567 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 240 diff onder een 360
Als je dan toch een automaat wil...........variomatic...............

Moet in principe wel kunnen en dan gewoon in combinatie met de normale koppeling!

Of ik nou helemaal van de p** ger*kt ben........NEE.
Ik heb dr zelfs rijervaring mee.Welliswaar in een vrachtauto maar dat doet eigenlijk niet ter zake.Ik weet wel dat dit errug offtopic is maar het gevoel jeukt....als iemand begrijpt wat ik bedoel.

En het vermogen van de 2 liter moet ook geen probleem zijn.Jules notermans rijdt met zijn replica 555 en een 175 pk renault Alpine motor al jaren min of meer probleemloos rally's!De truc bij die auto is dat de vario zijn warmte beter kwijt kan waardoor de standaard riemen het dus gewoon uithouden!

Het jeukt,het jeukt.........shit........dit wordt een project.......................in de toekomst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2012 21:15 #915570 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 240 diff onder een 360
maar een redblock heeft toch wel een iets andere koppelkromme als 175pk Renault Alpine... en juist dat is waarmee een CVT zoals onder de 300 moeite heeft

ik verwacht overigens dat een 240 aandrijving ombouw dus de M46/47 direct achter de motor misschien wel direct passend te maken is, zonder de tunnel te verbouwen. alleen moet dan wel de carterpan aangepast worden en de motorsteunen (motor ietsje dieper ophangen) en natuurlijk de versnellingsbaksteun fabriceren/ophangen, cardanas op maat maken en de achteras aan de V300 veerbladen schroeven (dat laatste is zo ongeveer het makkelijkste klusje:D)

de swap met de M46/47 bak achter de motor komt niet/nauwelijks voor doordat je met dezelfde versnellingsbak bezig bent en die zoals Fabian al zegt op een gegeven moment gewoon ploft. heb je geen diep verlangen naar een automaatbak of grote plannen wat betreft vermogen; blijf dan liever bij de originele aandrijflijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets