Trillen bij ontkoppelen vanuit stilstand

Lees meer
02-10-2011 20:26 #886348 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Trillen bij ontkoppelen vanuit stilstand
ik denk dat ik dat was, en ik denk dat ik toen al koppeling afstellen heb gezegd:D
want, ik denk nu nog steeds precies hetzelfde:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2011 20:34 #886350 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Trillen bij ontkoppelen vanuit stilstand
aah was jij dat!

Ja, we hebben toen geprobeerd die koppeling af te stellen in Ermelo maar dat lukte niet. De moeren aan de kabel konden wel gedraaid worden, maar de kabel reageerde daar niet op o.i.d.

In ieder geval hebben we daar wel aan zitten draaien, maar het had geen effect.

Het is alleen wat lastig met opschakelen/terugschakelen; de koppeling moet geheel ingetrapt worden anders ga je tandenpoetsen, maar je kunt pas gas geven als je de koppeling helemaal los hebt anders heb je "henkie tussengas".
Dit zorgt voor relatief lange tussenpozen en schakelgangen. Schakelen kost heel veel tijd (en wegrijden vanuit stilstand is natuurlijk wat vervelend).

Graag zou ik dit veranderen :)

De pedaalhoogte is trouwens netjes 15 cm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2011 20:55 #886352 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Trillen bij ontkoppelen vanuit stilstand
maar de pedaalhoogte heeft maar weinig te maken met de koppelingsafstelling omdat er een veer zit die het pedaal omhoog houd..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-10-2011 21:59 #886358 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillen bij ontkoppelen vanuit stilstand
Is de koppeling niet bijna op of zo? Bij mij komt de koppeling pas heel hoog op, en dat kan schijnbaar niet anders afgesteld worden omdat de koppeling bijna op is. Ik herken in elk geval precies wat jij beschrijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2011 22:19 #886359 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Trillen bij ontkoppelen vanuit stilstand

volvofiel;185269 schreef : In 2008 is er een volledig nieuwe koppelingsset in geplaatst (origineel Volvo), toen zat er nog een vierbak onder, nu een vijfbak.


sinds die tijd 20.000 km gereden, maar hij doet dit al sinds aanschaf (en dus plaatsing van koppeling)

kan het niet intern aan de koppeling liggen? Dat er een set voor een vierbak in is gelegd, terwijl we er kort daarna een vijfbak onder hebben gehangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-10-2011 23:16 #886423 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillen bij ontkoppelen vanuit stilstand
het kan zijn dat de koppelingsplaat erg 'krom' is, waardoor je de drukgroep heel ver van het vliegwiel moet bewegen voordat de koppeling echt vrij loopt;

dit is eigenlijk de enige reden die ik zo gauw kan verzinnen waardoor je koppeling pas heel hoog 'echt' aangrijpt, terwijl je niet normaal kunt schakelen als je het pedaal maar tot pakweg halverwege intrapt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2011 23:56 #886429 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Trillen bij ontkoppelen vanuit stilstand
als je koppelingshuis + vliegwiel van origine bij een 4-bak horen, heb je met de koppeling van een 4-bak geen problemen als je achteraf de versnellingsbak zelf vervangt voor een 5-bak.

General Custom;185287 schreef : Is de koppeling niet bijna op of zo? Bij mij komt de koppeling pas heel hoog op, en dat kan schijnbaar niet anders afgesteld worden omdat de koppeling bijna op is. Ik herken in elk geval precies wat jij beschrijft.

dat kan zeker wel anders afgesteld worden tot je aan het einde van het stelbereik van de koppelingskabel zit; dan pas moet er een nieuwe koppeling in. zoals je het nu hebt hebben ze bijna allemaal, maar het rijd niet fijn en je koppeling slijt veel sneller.

ik denk ook bij Joost toch echt nog steeds aan de kabel omdat je met een foute afstelling van die kabel de gekste dingen krijgt.
- hoe hoog zit je pedaal op het moment dat de auto begint te rollen in z'n 1
- 50kmh in z'n 4 en plankgas; evenredig toerental en snelheid omhoog of duidelijk meer toeren als snelheid omhoog?

hang de kabel voor de grap eens 0,5cm stellengte slapper en kijk wat dat voor effect heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2011 07:41 #886436 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Trillen bij ontkoppelen vanuit stilstand

AvdAkker;185362 schreef :
ik denk ook bij Joost toch echt nog steeds aan de kabel omdat je met een foute afstelling van die kabel de gekste dingen krijgt.
- hoe hoog zit je pedaal op het moment dat de auto begint te rollen in z'n 1
- 50kmh in z'n 4 en plankgas; evenredig toerental en snelheid omhoog of duidelijk meer toeren als snelheid omhoog?

hang de kabel voor de grap eens 0,5cm stellengte slapper en kijk wat dat voor effect heeft?


We hebben er toen echt aan gesteld, maar dat hielp niet.

Afijn, ik ga 22 oktober naar de sleuteldag dus dan ga ik er nog eens naar kijken. Bedankt voor de hulp weer!

Ohja, 50 in z'n 4 en plankgas = prutprutprut, toerental stijgt evenredig met snelheid.
Wegrijden in z'n 3 lukt ook niet trouwens (dan slaat ie echt af), z'n 2 is al moeilijk (met trillende auto).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-09-2017 21:33 #972120 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trillen bij ontkoppelen vanuit stilstand
Ik heb net een 2de 340 DL gekocht (voor mijn broer, apart topic komt eraan) en de koppeling pakt ook pas heel hoog op. 'k Heb de moertjes al eens aangedraaid en de pedaal staat nu wat hoger, maar grijpt nog steeds op het laatste aan.
Is de plaat nu versleten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-09-2017 17:01 #972139 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Trillen bij ontkoppelen vanuit stilstand
De moertjes losser draaien, betekend dat je de kabel langer maakt.
Hierdoor zal het pedaal meer richting de vloer komen en sneller aangrijpen.

Nu maak je de slag juist langer, en slipt hij eerder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets