Distributie riem vervangen

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-01-2004 19:53 #640142 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distributie riem vervangen
mijn 1.7 maakt bij koude motor en wat verhoogd toerental soms wat akelige knars geluiden, klinkt heel blikkerig.
Zou het kunnen dat dit de riem is die waterpomp en dynamo aandrijft ?
Want als ie warm is, loopt ie eigenlijk vrij goed nu.

Nu de carburateur gereviseerd is loopt het zowieso een heel stuk soepeler, alleen loopt ie momenteel nog wel stationair op 3 pitten (cylinder 1 doet niet mee), heb al de bougiekabels grondig gereinigd met thinner, nieuwe bougies, verdelerkap lijkt recentelijk vervangen/in ieder geval niet vet, erg geoxideerd of gebarsten. Bij een klein beetje gasgeven pakt hij weer over op 4 benen maar het.

Omdat ie bij warme motor ook soms behoorlijk nadieselt begin ik te denken dat er door de rotte vlotter een hele tijd zo'n rijk mengsel toegevoerd is dat er kool aanslag in de verbrandingskamers/ zit. Zou dat ook het overslaan van 1 cylinder kunnen veroorzaken?

zoja; is het een aanvaardbaar risico om voorlopig gewoon door te rijden (in de hoop dat de kooltroep vanzelf verbrandt)

bij wat voor kilometrage is trouwens normaal de 1.7 distributieriem aan vervanging toe? waar moet je op letten als je hem wil controleren??

Groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-01-2004 21:50 #640143 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distributie riem vervangen
Hoi Wouter ,ik denk niet dat het aan je V riem licht,als deze te slap staat of versleeten is dan piept ie gewoon.
Wat ik me wel kan bedenken is dat het keramischelager van je waterpomp wat herry maakt .
Dit gebeurd vaak bij auto's die wat langer stil hebben gestaan.
Het zouden meschien eventueel je spanrol of vaste rol van je distributie kunnen zijn,maar dan zou ie dat ook moeten doen als ie warm is.
Wat je ook nog effe kan doen is een compressie meeting doen bij de cilinder die niet mee doet bij stationair toerenral.
De riem moet om 80.000 km worden vervangen.
Bij het controleeren van de riem moet je cheken of alle tanden er nog op zitten. Als de hoeken van de tanden behoorlijk rondt gesleeten zijn is dit een teeken van flinke slijtage.
Kijk ook op droogtescheuren en onregelmatige slijtage,ook van belang is de riemspanning.

Greetz Bart.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-01-2004 22:41 #640144 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distributie riem vervangen
Ik kan jullie vertellen dat het allemaal gelukt is. Me distrinbutie riem, spanrol en gelijk me twee v-snaren vervangen. Dus alles nieuw, kan ik weer met een gerust hard op vakantie er mee. Maar mijn spanrol koste me maar 55 euro en het bleek ook nog van een bekend lager merk te zijn. maar ben wel zo beetje 6 tot 7 uur mee bezig geweest. Al je poelies moeten er af en die zitten nogal vast als het allemaal nog nooit eerder is vervangen. Maar met twee personen en goed gereedschap is het dus goed te doen maar trek er wel een dag voor uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-01-2004 20:15 #640145 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distributie riem vervangen
He wouter
Een oude truuk om de koolaanslag uit de kop kwijt te raken is : even wat remvloeistof mee geven in de verbranding.
Je jaagt dan tijdelijk de verbrandings temp omhoog en je kool verbrand mee.
Dit doe je als volgt (het makkelijkste met zijn 2e)
Lucht filter verwijderen, de motor iets verhoogd laten lopen.
Met een klein bekertje remvloeistof in je carburateur laten lopen (gedoseerd).
Je motor krijgt het nu even benouwd, dus toeren+- 500 omhoog(spelen met het gas).
Doe dit 3a4keer.
Hij zal gaan roken als een stoomboot, dus doe dit niet in de achtertuin als de buren de was buiten hebben hangen, of je moeder de ramen los heeft staan.
Het beste is iets achteraf.
suc6 paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-01-2004 23:09 #640146 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distributie riem vervangen
Hoi Paul,

haha dat ga ik zeker nog eens proberen, als het vervangen van de kabels het probleem niet oplost. ik heb stad en land afgezocht om goede kabels te vinden voor de 1.7 maar renault heeft ze niet omdat de uitvoering van de verdelerkap anders is.

ik heb namelijk tijdelijk een kabel 'geleend' van een andere auto die wel past, en blijkt een heel stuk te schelen.

benzine verbruik op langere afstanden is al heel gunstig nu.

Groetjes Wouter

PS ben nog wel een beetje huiverig voor die remvloeistof hoor :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2004 09:41 #640147 door van Strik
Beantwoord door van Strik in topic Distributie riem vervangen
Wouter, ik heb bougiekabels gewoon bij Brezan gehaald. Loopt 'ie prima mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2004 15:18 #640148 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distributie riem vervangen
Oke dan ! Vanavond kan ik eindelijk me auto ophalen !! Grote beurt gehad enzo...kan er weer 120.000 km mee rijden !! lekkur hoor..ben benieuwd of ie nu beter rijdt..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-01-2004 23:20 #640149 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distributie riem vervangen
Bedankt voor jullie hulp, het is helemaal gelukt. Let bij een 1.7 motor wel op het motornummer als je om onderdelen gaat! Vanaf ong. 51900 is de distributie veranderd. De bovenste rol wordt dan de spanrol in plaats van een meelooprol. De onderdelen zijn dan wel iets goedkoper geloof ik.
Nu nog de uitlaat dichtplakken, msschien een nieuwe accu, laten keuren, en ik kan rijden.

Groeten, leon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-02-2004 17:37 #640150 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Distributie riem vervangen
complete distributie set (riem + spanrol + looprol) kost bij de renault garage 133 euro (ik denk excl.) erin zetten zou niet zo moeilijk moeten zijn.

het knarsende geluid wat ik gehoord heb is toch de spanrol geweest, de looprol heb ik helemaal niet gehoord want die zit gewoon muurvast. aan de kant waar de riem niet geraakt heeft is ie roestig, aan de kant waar de riem er langs liep is ie hoogglans.

sinds het incidentje van vanmorgen heeft de riem nog maar de helft van het aantal tanden, en alle kleppen zijn krom.

groetjes Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets