Diesel vragen

Lees meer
16-12-2016 19:08 #634368 door Steven340
Diesel vragen is gemaakt door Steven340
Inmiddels rij ik weer met mijn 340 diesel, rijdt erg lekker, start altijd meteen.

Maar nou vind ik dat de motor een raar bijgeluid maakt, alsof iets roterends ergens steeds langs veegt, welliswaar alleen bij meer toeren.
stationair loopt hij prachtig, niets op aan te merken.

Klinkt een beetje als tsj, tsj, tsj, tsj, tsj. :+
beetje moeilijk uit te leggen.

En verder als ik even abrubt gas geef bijstilstand dan gaat de motor niet meteen weer naar stationair.
Vind hem wat langzaam terug zakken naar stationair.

Zat eens op youtube te struinen en daar klinken die 1.6 diesels toch heel anders en reaegeren heel direct op het gas, bij even vol gas geven gaat de motor daarna direct en snel omlaag in toeren. Zoals het hoort eigenlijk.

Is dit een kwestie van afstellingen?
In de vraagbaak staat dan: indien het motortoerental langzaam zakt de aanslag van het gasmechaniek wat verder in draaien, maar dan gaat hij stationair ook meteen heel wat toeren omhoog.
Is natuurlijk gasgeven. Nu bij gas los raakt hij die aanslag niet eens aan.
Staat in de vraagbaak bij stationair afstellen diesel.
Ik wordt er in ieder geval niet wijzer van.

Motor is helemaal nagekeken maar vind toch dat het dus niet helemaal lekker klinkt.
Stationair loopt hij erg mooi, blok schud totaal niet, en heb je ook geen bijgeluiden.

Klepspeling heb ik niet nagekeken, en wil dit ook wel afstellen maar heb dat nog nooit gedaan, heb ook geen klepplaatjes of tools ervoor.

Zijn er nog meer mensen binnen de club die verstand hebben van deze diesels?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-12-2016 08:14 #965760 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diesel vragen
Misschien 1 van de oud TC leden vragen (Harry), die heeft jaren lang in een diesel gereden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-12-2016 20:09 #965765 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diesel vragen

Steven340;243543 schreef : Klepspeling heb ik niet nagekeken, en wil dit ook wel afstellen maar heb dat nog nooit gedaan, heb ook geen klepplaatjes of tools ervoor.


Daar moest ik meteen aan denken. Zeker een diesel waarvan de kleppen niet goed gesteld staan gaat als een oude tractor klinken. De 1.6 Diesel is afgeleid van de 1.7, voor die laatste is een bak klepstelplaatjes en een tool om deze te vervangen beschikbaar bij de TC (ik heb daar ook ooit gebruik van gemaakt voor de Millionaire). Ik weet het niet, maar ik kan me zomaar voorstellen dat je die spullen ook kunt gebruiken voor de Diesel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-12-2016 22:15 #965766 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diesel vragen
De koppakking moest toch vervangen worden? Wanneer deze vervangen is, zullen de kleppen gesteld zijn. Aan de motor is toch van alles vervangen, komt het geluid niet van randapparatuur, zoals bijvoorbeeld lagers van dynamo, de waterpomp?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2016 14:35 #965771 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Diesel vragen
- Koppaking is vervangen.
- Waterpomp is vervangen
- dynamo niet maar is nog goed.
- Vacuüm pomp is vervangen.
- Brandstofpomp is opgeknapt met behulp van een nieuwe misproductie pomp, welke componenten weet ik dan weer even zoniet geen verstand van.
- Distributie riem is vervangen.
- Olie ververst evenals de koelvloeistof.

Kleppen zijn daarbij niet gesteld.

Ik weet niet wie van de TC die tools heeft maar anders wacht ik het wel even af tot volgende sleuteldag, duurt helaas nog even maargoed, dat moet hij wel volhouden.

Klinkt inderdaad als een oude traktor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2016 19:41 #965782 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Diesel vragen
Probleem met stationair is inmiddels opgelost.
De gaskabel stond wat te strak waardoor deze altijd wat gas gaf.
Afremmen op de motor ging dan ook lastig en dat verklaart waarom hij ook niet meteen omlaag ging met z'n toeren.

Deze wat losser gezet en probleem opgelost. Ook het stationair was toen ineens erg makkelijk af te stellen.

Nu alleen de kleppen nog en dan is hij helemaal tip top :) Als het goed is :no_comment:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2016 19:47 #965783 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Diesel vragen
Ik zou eerst maar eens meten, heb je alleen voelermaatjes voor nodig. Op zich verloopt de klepspeling van zo'n dieseltje niet zo gauw. En tokkelen hoort erbij! Die oude Volkswagen diesels hebben dat ook zo erg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2016 20:23 #965786 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Diesel vragen
Ik snap dat hij wat meer lawaai maakt en meer tokkeld, maar ik kan met zekerheid zeggen dat het geluid wat hij op dit moment maakt echt niet zo hoort.
Daarom heb ik het ook vergeleken met andere 340 diesels die ik op youtube kon vinden.
Klinken allemaal al een stuk beter.

En verder heeft deze al ruim 2 ton op de klok staan.
Wie weet hoelang er al niet naar die kleppen is gekeken. Het lijkt er echt vandaan te komen namelijk.
Iets anders kan ik ook niet bedenken.

Ik ga het in ieder geval komende week even controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-12-2016 00:39 #965796 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Diesel vragen
Hallo Steven,

Ik weet dat geluiden moeilijk te omschrijven zijn, dus ik kan me helaas weinig voorstellen bij jouw beschrijving... :crazy1:

De zegswijze "klinkt als een oude tractor" doet me wel aan iets anders denken.
Want wat ik niet zie staan in jouw rijtje zijn de verstuivers. Heb je enig idee hoe die eraan toe zijn? De afstelling van de pomp in combinatie met de verstuivers is voor een diesel heel belangrijk! Ze moeten namelijk bij de juist ingestelde druk vernevelen (en geen straaltje produceren). Mijn 940 had geen goede verstuivers en liep na vervanging veel mooier, met name bij iets hogere toerentallen (2500-3000rpm).
Kleppen zijn uiteraard ook belangrijk, maar ik deel hierbij mijn twee centen in het meedenken... :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2016 10:02 #965800 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Diesel vragen
Oja nog vergeten te melden inderdaad, de verstuivers zijn ook vernieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets