Bokken bij warme motor

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-11-2014 19:13 #633508 door V300 register
Bokken bij warme motor is gemaakt door V300 register
Ik heb de laatste tijd steeds vaker het probleem dat de motor begint te bokken. Het begint altijd bij een warme motor, in het begin is er nog mee te rijden (max 70 km/h ongeveer), maar dat wordt steeds minder, totdat je niet meer vooruit komt. De carburateur doet z'n werk goed, dus het lijkt er op dat de ontsteking af en toe weg valt. Gisteren de bougiekabels gecontroleerd, als ik met een plantenspuit bij de kabels spuit zie ik geen vonken, en de motor gaat er ook niet anders door lopen. De nieuwe verdelerkap en rotor deze week waren ook geen vooruitgang. Vandaag een andere (gebruikte) bobine geprobeerd, maar dat was het ook niet. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-11-2014 19:42 #952035 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken bij warme motor
Trekt hij geen valse lucht bij de voet van de carburateur?
(te testen door er deo rond te spuiten)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-11-2014 20:07 #952037 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken bij warme motor
Nee, dat doet hij niet. De carburateur is verder goed. Hij bokt niet altijd, en ik heb ook niet het idee dat het afhankelijk van het weer is. En ik heb er alleen tijdens het rijden last van, de motor loopt stationair perfect.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-11-2014 20:10 #952038 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken bij warme motor
Is het toevallig meestal als je snel door een bocht of lang door een bocht rijdt?
(bijvoorbeeld een klaverblad of landweg)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-11-2014 20:13 #952039 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken bij warme motor
Nee, het maakt niet uit waar of op wat voor een weg ik rijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-11-2014 20:38 #952041 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken bij warme motor
hmmm, dan wordt het voor mij ook een beetje gissen :hmmz2:

Heb je recent nog iets vervangen of veranderd aan de auto?
Zijn je bougies in goede staat?

Ik heb overigens wel een soortgelijk probleem gehad met een auto met 2x zoveel cilinders en 3x zoveel motorinhoud. Deze had kortsluiting tussen de +kabel naar de startmotor en de massa, en bovendien een enorm massaprobleem. Bij deze auto leek het ook alsof boven de 80 de ontsteking wegviel, en deze ging dan ineens inhouden. Kwam ik onder de 80 dan ging hij weer vrij goed, en merkte ik alleen dat de gasrespons een stuk slechter was.
De snelheid waarbij dit gebeurde wisselde tussen de 70km/h en 100km/h.

Met de ontsteking van een 340 kan overigens niet zo gek veel mis zijn. Deze kun je in elk geval niet afstellen of zo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2014 20:41 #952042 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Bokken bij warme motor
op het moment dat het probleem zich voordoet; als je stopt en de motor een aantal minuten stationair laat draaien, kun je daarna dan weer (redelijk) normaal rijden?

Ik zit te denken aan een bevroren carburateur. Of gebeurt het ook bij stadsverkeer/filerijden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-11-2014 21:19 #952044 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken bij warme motor
Aan de ontsteking heb ik sinds dat ik de auto heb nog vrij weinig gedaan. Natuurlijk heb ik wel de belangrijke dingen gecontroleerd. Laatst de bougies er nog uit gehad, ze zagen er nog vrij goed uit, maar met de volgende onderhoudsbeurt komen er nieuwe in.

Een bevroren carburateur kan toch alleen bij temperaturen van maximaal een paar graden boven het vriespunt? Vandaag was het hier wel iets warmer, en zondagmiddag heb ik er ook mee gereden, toen het hier bijna 15 graden was, en toen begon hij ook wat te bokken. Veel later dan vanmiddag, en ook veel minder, en ik heb sindsdien een nieuwe verdelerkap en rotor, maar toch durf ik een bevroren carburateur uit te sluiten.

Een bobine die niet goed meer werkt kan dezelfde verschijnselen geven die ik had, dus dat bokken bij een warme motor. Toen ik vanmiddag naar huis reed begon dat weer. Toen er echt niet meer mee te rijden was ben ik gestopt en heb de motor ongeveer 5 minuten af laten koelen. Om de bobine wat beter te koelen heb ik het reservewiel achterin gelegd en ik heb de motorkap niet helemaal dicht gedaan. Toen was er niks aan de hand, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn geweest. Met die andere bobine had ik weer hetzelfde probleem, dus ik denk dat het toch iets anders was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-11-2014 09:32 #952048 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bokken bij warme motor
Toch zal het in de carburateur zitten, heb exact hetzelfde probleem gehad, de makkelijkste remedie die ik er voor had: stationair sproeier eruit draaien en in dat gat met perslucht spuiten (even oppassen met benzine douche aan de bovenzijde!).
Waarschijnlijk verstopt af en toe een luchtkanaal wat de narigheid veroorzaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2014 11:42 #952051 door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Bokken bij warme motor
Ik zou voorzichtig zijn met perslucht bij een gemonteerde carburateur, je kan zomaar van alles kapot spuiten door de hoge druk.
Probeer het eerst eens met b.v. WD 40 , hier staat minder druk op, en het spul heeft een aardig reinigend/oplossend vermogen.
Wat bevriezen betreft : Dit kan ook bij hogere temperaturen dan net boven 0 , hangt meer af van de vochtigheidsgraad . Zit de slang tussen luchtfilter en uitlaat er goed op , en zet de thermostaat in de aanzuigbus eens vast in die stand, dat ze alleen warme lucht kan aanzuigen .
Zit er een apart leidingfiltertje in de benzineslang ? Heb het meegemaakt, dat deze verstopte door water , was niet zichtmaar, maar gaf wel dezelfde verschijnselen .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets