Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-09-2014 21:11 #950615 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
De sproeiers van de carburateur van een 400-serie zijn in elk geval anders dan van een 300-serie. Deze zitten in de voet van de carb gedraaid dus dat zou het probleem wel eens kunnen zijn. Zo uit mijn hoofd loopt hij dan altijd te rijk, aangezien de 400-serie sproeiers groter zijn.

Probeer eens om de sproeiers precies het zelfde over te zetten van de carb van de 300-serie naar die 400-serie carb. Als je ze toch los hebt, meteen even schoonmaken. Je vindt deze als je de bovenkant van de carb af schroeft, dan zijn het 2 messing ronde ''schroeven'' met een gat in het midden. Onder deze luchtsproeiers zitten ook nog de brandstofsproeiers (welke veel kleiner zijn). Belangrijk is ook dat je de sproeiers niet met elkaar verwisselt, enkel van de 340 carb naar dezelfde plaats in de 460 carb.

Overigens zou ik persoonlijk toch de ontstekingsdelen voor de zekerheid vervangen. Dan kun je deze in elk geval uitsluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2014 21:12 #950616 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
Afstelling vlotterhoogte ook ok? Nog ergens valse lucht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-09-2014 21:36 #950618 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
Sinds vanmiddag zit de `340-carburateur` er weer op. Deze heeft net als die andere carburateur al wel een dikke voet, dus dit is waarschijnlijk niet de originele. Het zou me niet verbazen als daar 400-sproeiers in zitten. Ik heb ook geen sproeiers los gedraaid. Gewoon met perslucht door geblazen, ik weet zeker dat er geen verstoppingen zijn. Verder heb ik inderdaad wel eens wat over die vlotterhoogte gehoord, maar hoe dat precies zit is me nog niet duidelijk. Maar ik ben weer een hoop informatie rijker, waarvoor dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-09-2014 21:45 #950619 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
Vlotterhoogte afstellen is eigenlijk heel simpel:
-Schroef het vlotterdeksel van de voet af
-leg ondersteboven met de vlotter er in gemonteerd
-Vervolgens moet je tussen het bovenste punt van de vlotter en het vlotterdeksel 33,8mm meten (inclusief pakking). Om dit af te stellen kun je het lipje bijbuigen wat de vlotternaald bedient.

Edit:
Voor het gemak even het servicehandboek er bij gepakt.
-1e trap, benzinesproeier 95, luchtsproeier 185
-2e trap, benzinesproeier 120, luchtsproeier 145
-Vlottergewicht 6 gram +-1gram
-co afsteppen op 1%

Aanhaalmomenten:
-Carb: 12Nm

Wat ik verder nog tegenkom, heb je een elektrische stationairsproeier?
Er zijn carbs met, en carbs zonder in omloop.
Heb je iets aan de pneumatische choke gedaan?
Deze moet ook afgesteld worden, maar is lastig uit te leggen.
Is het zeefje van de brandstoftoevoer schoon?
Heb je iets gedaan aan de afstelling van de gasklep t.o.v. de choke?
Ook lastig uit te leggen hoe controleren. Dit is een schroef die net niet tegen de messing plaat aan komt waarop de chokekabel zit aangesloten, de afstand tussen die schroef en dat messing ding moet 2mm zijn.
Is het beluchtingsmechanisme van de vlotterkamer goed afgesteld?
Dit is het armpje met dat rubberen schoteltje wat een gaatje afsluit als je gas geeft. De afstand moet 2-3mm zijn.

Verder zou je eigenlijk het servicehandboek moeten hebben, dan kom je er wel. Als clublid heb je daar via het ledenmenu toegang tot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-09-2014 22:01 #950621 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
Kijk eens aan! Daar kan ik wat mee. Misschien heb ik morgen nog even tijd om naar de auto te gaan, anders zal het vrijdag pas worden ben ik bang. Ik heb trouwens de complete renix vervangen, ik weet zo goed als zeker dat er nu een uit een 440 op zit.
Edit: Als ik morgen tijd heb, zal ik eerst proberen om dingen als de vlotterhoogte af te stellen, kijken naar de ontsteking, dat soort dingen. Als ik al tijd heb, zal het niet zo heel veel zijn ben ik bang.

Ik ga er van uit dat ik geen elektrische stationairsproeier heb. Het enige kabeltje is die naar dat ronde busje aan de rechterkant. Verder lopen er geen draden naar de carburateur. Ik vermoed dat dat is om het choke-lampje aan te sturen. Nu je over gaskleppen etc. begint schiet me nog wat te binnen, wat me is opgevallen. Bij allebei de carburateurs gaat de 2e trap open bij vol gas, maar bij de ene carburateur begint dat klepje weer meteen dicht te gaan zodra je gas terugneemt, en bij de andere gaat dat klepje pas dicht als je bijna geen gas meer geeft. Maakt dat iets uit? Ik ben nog best wel een leek op het gebied van carburateurs.

Ik heb de auto inmiddels ruim 3,5 maand, en ik heb er =- 5000 km mee gereden. Meestal middellange afstanden, al maak ik regelmatig ritten van ruim een uur. Tot iets meer dan een week geleden geen echte problemen gehad. Af en toe schommelde het toerental een klein tikje, en hij is misschien een paar keer afgeslagen. Tijdens het rijden was er weinig aan de hand. Een maand of 3 geleden een keer carburateurreiniger bij de benzine gedaan. Het verbruik zit zo rond de 1:15,5.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-09-2014 22:07 #950622 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk

Mark94;231976 schreef : Kijk eens aan! Daar kan ik wat mee. Misschien heb ik morgen nog even tijd om naar de auto te gaan, anders zal het vrijdag pas worden ben ik bang. Ik heb trouwens de complete renix vervangen, ik weet zo goed als zeker dat er nu een uit een 440 op zit.


Ik zou even dat nummer van die Renix controleren dan. Ik heb geen ervaring met 440's, maar die motoren zijn misschien wel heel anders afgesteld waardoor jou 340 er niet goed mee loopt.
Ik denk dat je het beste een 415A (zie wouters link) kunt zoeken en monteren omdat deze bij de motor hoort.
(als de 340 de plastic distributieriemkap heeft, maar dat kan bijna niet anders van bouwjaar 1988)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-09-2014 22:38 #950626 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
Dat nummer gaan we zeker controleren. Ik moet dan inderdaad een 415A hebben. Nu maar hopen dat er bij de garage nog eentje ligt. In ieder geval liep de motor wel iets beter met deze renix, dus de oude was niet helemaal jofel meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-09-2014 20:28 #950693 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
Dinsdag nog even aan de auto gewerkt, er zat inderdaad een verkeerde ontsteking op, maar ik had eigenlijk niet het idee dat het veel uit maakte wat er op zat. Uiteindelijk de originele maar terug gezet. De vlotterhoogte was ook goed. Het stationair toerental afstellen op 1500 toeren is toen gelukt, maar na ongeveer een minuut lopen zakte het in, om daarna af te slaan. In de tussentijd had iemand anders er nog naar gekeken (iemand met veel ervaring), hij dacht dat de vlotterkamer was overgelopen. Vanmiddag had ik weer wat tijd, dus ik ben verder gegaan. Er stonden dus 2 optie's open, of de vlotter was blijven hangen, of de vlotternaald lekte. Ik heb de vlotternaald uit de reservecarburateur over gezet, na een paar keer afstellen en proefrijden was het bokken verleden tijd, en loopt hij stationair beter dan hij ooit gedaan heeft. Ook meteen het benzinefilter vervangen. Dus ik kan volgende week weer kilometers gaan maken, en volgende week controleren of de afstelling nog steeds goed is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-10-2014 16:46 #951629 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
Helaas zit ik nu met een ander probleem. De 340 heeft een week goed gereden, maar toen was het bokken vanaf bepaalde snelheden weer terug. Sindsdien zit de andere carburateur er op, omdat die dat probleem niet had. Alleen goed stationair lopen zat er niet in. Eerst was het CO af te stellen, maar nu, een spruitstukpakking en carburateurrevisie verder, staat het CO te laag en is het helemaal niet af te stellen. Verder zitten er nieuwe pakkingen tussen de carburateurvoet en het inlaatspruitstuk, en ik heb vorige week de spruitstukpakking vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2014 18:14 #951630 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk
nog vacuumlekken? Even rondspuiten met remmenreiniger, weet je het gauw genoeg

anders de vlotter wegen en controleren op lekkage. Heb je een precisieweegschaal voor nodig. Het gewicht en de afstelling moeten echt precies goed zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets