Volvo 340DL soms niet stationair

Lees meer
08-03-2024 08:41 #1044296 door Tim Daemen
Volvo 340DL soms niet stationair is gemaakt door Tim Daemen
Hallo mede Volvo 340 bezitters,
Ik heb sinds een half jaar een mooie Volvo 340 DL handgeschakeld uit 1988 met een B14.4S motor en renix onsteking (m'n eerste auto ) Nu heb ik, zoals ik veelal op dit forum gelezen heb een stationair probleem. Hij loop soms niet goed stationair. Hij valt echt bijna uit. Het hele rare aan het verhaal is dat het zo af en toe gebeurd. Er is geen touw aan vast te knopen wanneer het gebeurt. Als de auto wel stationair loopt, loopt die netjes 900 toeren zonder horten of stoten. Voor de rest loopt en rijd de auto perfect en start altijd zonder problemen. 

Nu heb ik zelf al het een en anders getest/ vervangen dit mocht helaas niet baten
- grote beurt uitgevoerd. 
- stationair sproeier vervangen. (Dacht dat dit het was maar het probleem komt terug).
- stroomverdeler kap en verdeler vervangen.
- benzine filter vervangen 
- bougies en bougiekabels vervangen 
- carburateur laten reinigen en een revisie set erop laten plaatsen. 
- gecheckt op valse lucht motor reageert nergens op. 

EGR was al afgedopt toen ik hem kocht. Pulsair systeem zit er wel nog op. Deze wil ik er wel af halen. Maar dit moet als het goed is geen effect hebben op het stationair heb ik gelezen op dit forum. 

Hopelijk hebben jullie nog suggesties. Ik wil het probleem graag oplossen zodat de auto helemaal perfect loopt En even voor het beeld een fotootje van de auto

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2024 09:49 #1044297 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Volvo 340DL soms niet stationair
Hier hoef je dus niets aan te veranderen, de afstelling is perfect. Wat ik je aanraad is een keer van benzineleveransier te wisselen. Als ik me niet vergis neemt de motor genoegen met Ron 95. Bij injectiemotoren ui de jaren 80-90 maakte dit duidelijk verschil, ik weet niet of het bij carburateur motoren ook zo is. Het proberen wel waard, baat het niet het schaad ook niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
08-03-2024 20:33 #1044299 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Volvo 340DL soms niet stationair
Altijd vervelend, vage storingen.
Zoals Albert al zegt, tank eens een premium benzine, wie weet. Mijn 340 (ook B14.4, Weber carb, wel met vario) liep overigens prima op E10 van de prijsvechter. Maar wie weet....

Bij soms wel/sms/niet storingen vind ik electra altijd verdacht wegens een los/slecht contact dat soms wel soms niet sluit.
Zit er ook een fuel-cut-off op de motor? Dat is een elecrtische afsluiter die de benzinetoevoer stopt als je uitrolt/remt op motor. Zit ergens bij de carb in de buurt, met stroomdraadjes dus.
Wellicht dat die niet goed sluit/opent? Haal de draadjes eens los. Hij zal dan wrs iets minder zuinig uitrollen (toevoer niet gesloten) of hij stopt er mee (blijft dicht). Ik gok op blijft open als basisstand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2024 08:16 #1044353 door Tim Daemen
Beantwoord door Tim Daemen in topic Volvo 340DL soms niet stationair
Ik tank altijd euro 98. Heb toch het idee dat de auto er iets beter op loopt. Nu heb ik gister even bij een ander tankstation getankt. Wie weet inderdaad. 

Er zit geen feul-cut-off op de carb. maar ik denk dat ik het ook ergens moet zoeken in de elektra. Zelf denk ik dat ik het bij de Renix ontsteking of een relais moet zoeken. Ik kreeg van de week nog een idee dat misschien het 12v signaal dat naar de stationairsproeier loopt misschien af en toe een te 'zwak' signaal geeft om de sproeier voldoende te openen. Zou dit kunnen? 

Iemand hier ervaring mee? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
11-03-2024 15:11 #1044360 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Volvo 340DL soms niet stationair
Zoiets zou kunnen, maar is beetje koffiedik-kijken-op-afstand....

Heb je alle stekkertjes al eens los gehad en weer vastgezet? Helpt soms al om oxidatie en slechte contacten te verhelpen. Plus je merkt of kabel nog goed in schoentjes en stekkertjes zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2024 19:58 - 11-03-2024 20:11 #1044366 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Volvo 340DL soms niet stationair
Er van uitgaande dat het echt geen valse lucht is (deze carburateurs zijn daar zeer gevoelig voor).
Maar je zult mijn topic daar over wellicht ook gezien hebben: Toevallig afgelopen weekend nog bij iemand toegepast. Er rijden nu zo'n 30 300 series rond met deze modificatie. 
www.volvokv.nl/forum/v3cmotor-en-aandrij...oplossingen?start=50

Het kan sowieso geen kwaad ook een brandstoffilter voor de carburateur te plaatsen een klein vuiltje in de stationair sproeier en hij gaat raar lopen. Verder zit er in de stationair-sproeier-solenoid een fabrieksfout dat de sproeier niet altijd goed in z'n zitting komt.
Dit haalt hij simpelweg gewoon niet. Een simpele test: Schuif de sproeier niet helemaal op de solenoid. Draai de solenoid er weer terug en en vervolgens er weer uit. Ligt de sproeier helemaal aan?
Zo niet, draai op een draaibank wat van de behuizing van de solenoid weg dat deze verder naar binnen kan.

Dit heb ik nu al een paar keer meegemaakt. Voornamelijk bij de Weber 104, 105 en de 109.
Dan loopt hij ook veeeels te rijk omdat er benzine langs de sproeier spijpeld. Vaak om dat enigzins te compenseren draai je de CO schroef ook potdicht. Dan weet je ook dat er iets niet goed is.


En het zekere voor het onzekere, als hij rabbig stationair loopt, doe voor de gein nog eens de remmenreiniger test rond de pakkingen. 
Dit zijn wel echt hele typische valse lucht perikelen zoals je het omschrijft weet ik uit ervaring.


EDIT: Ik zie dat je mijn oude 340 hebt.
Ik heb indertijd die modificatie daar op toegepast, hij ging dan ook lopend als een zonnetje weg, later kreeg hij hier nog een probleem mee, maar is nooit meer terug gekomen voor een diagnose. Weet dus ook zo van een afstand niet wat het precies kan zijn. Het maakte hem toen ook niet meer uit. Hij wilde er een Volvo motor in hangen.

Zit dat isolatie blokje van mij nog onder die carburateur? Zoals in mijn topic?

Ik zit gelegen in Bleiswijk naast de Daf dokter, je bent van harte welkom om eens langs te komen.
Ik los het graag voor je op. 

EGR heb ik er indertijd al afgehaald. En het spruitstuk vervangen voor eentje zonder die klep.
Het pulsair systeem werkte toen nog wel maar doet niks met het stationaire motorloop. Kun je verder ook prima laten zitten.

Was echt een van de meest fijne 340's die ik ooit gehad heb. Reed onwijs lekker, zeker op de snelweg met die 5 bak lekker cruisen 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2024 08:56 #1044371 door Tim Daemen
Beantwoord door Tim Daemen in topic Volvo 340DL soms niet stationair
Hoi Steven, 

Wat cool dat ik jou oude auto heb! Ik heb hem een jaar geleden gekocht bij een dealer in Meppel. Nu staat die bij mij in Leeuwarden, een stukje verder dan Bleiswijk. Het isolatieblokje zit er nog op! Dat herkende ik ook uit je topic. Zoals je zegt zit het spruitstuk zonder EGR zit er ook nog op. de auto rijd nog steeds onwijs lekker. ik rij er met erg veel plezier in.

Het idee wat je verteld over de fabrieksfout in de solenoid klink erg logisch. Ik ga hier eens naar kijken 

Ik kom trouwens graag een keer langs! Ik stuur je een privébericht om een afspraak te maken. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets