Lampje van blowerstand

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-07-2021 14:03 #1041479 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lampje van blowerstand
Die drie schakelaars aan de zijkant zijn de lampjes ook zo van vervangen. Alleen van de gevarendriehoek... Het lukt denk ik wel als je aan weerskanten een schroevendraaier erin zet, maar dan kun je beschadigingen krijgen. Dus ja wat heb je dan liever?

Ik ga hem wel een keer vervangen als de radio er uit moet. Ook al kan dat heel lang duren.

Overigens is dat bij de oude modellen ook zo, dat de lichtschakelaar altijd brand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2021 07:57 #1041480 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Lampje van blowerstand
Nope, niet bij de oude types. Pas vanaf ‘86 of ‘87

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-07-2021 13:20 #1041481 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lampje van blowerstand
Ik was er al bang voor, en dan moet er zeker wel 12 volt in.... Ik dacht me al te kunnen herinneren dat die lamp pas aanging bij inschakelen licht. Maar in die drukschakelaars kunnen bij die oude modellen toch wel lampjes

Oke, in de vraagbaak van tot en met 85 staat dit:

Instrumentenverlichting 3 lampjes, 1.2W 12 volt, dat is dus voor: schakelaar licht en blower. (tenminste dat lijkt mij) Maar welke houd ik dan over

Schakelaar verlichting 4 lampjes, 1W 24 volt..... ??????? Lijkt me de lampjes voor de achteruitrijverwaring ed. Waarom 24 volt denk ik dan?

Automaatpook, 1w 24 volt 1 lampje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2021 17:57 #1041482 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Lampje van blowerstand
Omdat die schakelaar lampjes allern maar verlicht hoeven te zijn zodat je ze in het donker kunt vinden, daarom 24 volt. 12 volt in een schakelaar wordt alleen benut als er verder geen controle lamp van is zoals de bergrem zodat je duidelijk ziet dat deze ingeschakeld is.

Vraagbaak is juist

die schakelaars worden op 12 volt ook erg heet als ze een hele tijd aanstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
18-07-2021 18:38 #1041483 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lampje van blowerstand
Doe ik dat. Waarschijnlijk krijgen de lampjes in de schakelaars 13.8 volt dus dat zal 0.3 watt zijn ongeveer da's genoeg idd. Wel lijkt het erop dat de automaat pook in tegenstelling tot de lichtknop wel continue brand bij de oude modellen. Want 0.3 watt is wel heel weinig om de pook goed verlicht te krijgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-07-2021 16:54 #1041485 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lampje van blowerstand
24 volt lampjes werden vaak toegepast in een 12 volt omgeving omdat deze veel minder heet worden: zo smelt het plastic er omheen niet. Bijkomstigheid is dat ze wat minder licht geven dan 12 volt lampjes met het zelfde vermogen.

Vervang je de lampjes door moderne led-lampjes dan is het hitte-argument niet meer van toepassing. Led's zijn wel gevoelig voor het juiste voltage dus dan is aan te bevelen om geen 24 volt lampjes te gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-07-2021 20:55 #1041486 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lampje van blowerstand
Dat bedoelde ik ook, 13.8 volt op een 24 volt 1 watt lampje zal iets van 0.3 watt geven. Maar dat is wel weinig voor de automaatpook. Daarom zou het mij niets verbazen als die continue brand.

Ja en met ledjes moe je ook goed op plus en min letten, anders doen ze niks, terwijl dat bij die halogeenlampjes ook geen zak uitmaakt.

Alles vervangen de lampjes heb ik vandaag gehaald. Automaatpook lampje gaat aan bij contact aan. Of de lichtschakelaar dat ook doet heb ik nog niet kunnen zien.

Overigens, die schakelaars, die doen het bij mij alleen, met het licht aan, en dan inschakelen. Dan pas brand het lampje. Zal ook wel zo horen. Dus dan is het helemaal zinloos om de gevarenstand te voorzien van een lampje. Als die alleen bij inschakeling brandt..

Een moeilijkheid, al valt het wel mee, bij de blower, zit ook een kabeltje met drie glasvezel kabels voor de verlichting van de schuiven. Die moet je ook terugduwen. Niet moeilijk, maar je bent er wel even 5 minuten mee bezig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
20-07-2021 19:02 #1041487 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Lampje van blowerstand

Markvictor;n417503 schreef : ...

Overigens, die schakelaars, die doen het bij mij alleen, met het licht aan, en dan inschakelen. Dan pas brand het lampje. Zal ook wel zo horen. Dus dan is het helemaal zinloos om de gevarenstand te voorzien van een lampje. Als die alleen bij inschakeling brandt..

...


Niet alle schakelaars zijn hetzelfde, bij de alarmlichtschakelaar hoort het lichtje aan te gaan met het op contact zetten. Dat is tenminste zo bij mijn 340. Het brand heel flauwtjes, wrs die 0.3W zoals je al noemde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-07-2021 19:55 #1041488 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lampje van blowerstand
Ja maar goed die heb ik als enige dus niet vervangen.

Had het verkeerd gezien. Ze branden wel met contact aan, alle drie de schakelaars, mits het licht is ingeschakeld.

De nieuwe modellen branden bij contact aan de lichtschakelaar en de automaat pook. Bij modellen voor 86 brand alleen de automaatpook. Ben ik nu achter. Heb er wel een 24v lampje ingedaan bij de lichtknop, maar die ga ik nu niet meer vervangen voor 12 volt.... Zo erg is dat ook niet. Brand alleen wat minder fel. Belangrijker is wel de blower, die is nu goed verlicht.

Wat gek is, bij de winner branden de lampjes niet. Ik had de lampjes ergens anders ingedaan (ze zaten er gewoon in, zagen eruit als nooit gebruikt en ergens anders branden ze gewoon terwijl ze eerst in de schakelaars zeker niet branden de waarschuwingslichten doen het nu ook nog steeds niet.....???) Dat lampje van 24 volt van de automaatpook was helemaal op. Maar ja dat brand ook altijd. In elk geval alles los getrokken nieuwe lampjes ingestoken en ineens licht wat ik nooit gezien heb daar...

Het gekke ik heb navraag gedaan, van wie die auto was en die zei dat hij toen hij nieuw was nooit die lichtjes heeft zien branden dat was een optie of zo wat hij nooit gedaan had... Wordt steeds vreemder. Zou dat bij een winner echt een optie zijn geweest kan het me nauwelijks voorstellen. En dan de lampjes er wel alvast indoen??? Kan toch niet. Dus ik denk dat dit niet klopt.

Ik ga wel bij de automaatpook er een led inzetten als enige. 24 volt, 0.3 watt is zo slecht leesbaar op die pook, zo slecht... Dan is het toch veel mooier als die goed verlicht is Dus een t5 ledje erin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets