Problemen met de klokjes

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-07-2020 12:58 #635400 door V300 register
Problemen met de klokjes is gemaakt door V300 register
Ik heb sinds kort het volgende probleem met de 360. De wijzertjes van de motortemperatuur, buitentemperatuur en brandstofniveau zijn er alledrie mee opgehouden.

Slecht contact zou je denken, maar waar moet ik zoeken? Ik heb de twee stekkers achterop de tellerkast al losgehaald en mee gefrunnikt, maar heeft niet geholpen.

Opvallend is dat deze drie meters naast elkaar in het schema staan (570, 580 en 600)



Van links naar rechts C19, C22 en C20; brandstofmeter, buitentemperatuur en motortemperatuur. Ze worden gevoed via een blokje genaamd "10V". Daar zit vermoedelijk de fout/slecht contact in, maar wat is het en waar vind ik deze? Ik vermoed dat het een spanningsregelaar is. Maar zou hij achterop de tellerkast gesoldeerd zitten?

De gordelverklikker en de waarschuwingslampjes voor oliedruk, rem en handrem werken gewoon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-07-2020 19:13 #987889 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen met de klokjes
Update: het is hoogstwaarschijnlijk de TCA-700 spanningsregelaar achterop de klokkenset.



Heb de tellerbak nu uitgebouwd en ga de spanningregelaar zo omwisselen met één uit een donor-tellerkast.

De TCA700 blij na enige gegoogel wel bekend te zijn in (oldtimer-)autowereld. Ze zitten o.a. ook in Golfjes, en geven wel vaker de geest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-07-2020 19:53 #987890 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen met de klokjes
Of de dubbele draden aan de stekker van de radio. Als die niet goed verbinding maken heb je vergelijkbare symptomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2020 20:27 #987891 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Problemen met de klokjes
Jouw manier van denken is zeer begrijpelijk Jean Luc, gezien de symptomen zit Louis waarschijnlijk op het juiste spoor.


Alle metertjes die voor hun informatie weerstand afhankelijk zijn hebben een redelijk stabiele spanning nodig (iets met de wet van Ohm)


Ik zou zeggen, goed bezig Louis, even je hersenen en Google goed aan het werk zetten levert mooie resultaten op over het algemeen, ik ben benieuwd naar jouw verdere bevindingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-07-2020 00:24 #987892 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen met de klokjes
Ik heb de regelaar omgewisseld met een donor-tellerkast. Dat bood geen soelaas, de metertjes blijven levenloos. De hele tellerkast omwisselen werkt wel, dan doen de metertjes het gewoon (en tevens met de regelaar uit de 'kapotte' tellerkast).

Er is dus iets meer aan de hand. Morgen zal ik de ingaande en uitgaande spanning meten op de regelaar. Toch heb ik het vermoeden dat het hier, of ergens in de buurt zit.

Ik ben in ieder geval blij dat de metertjes het met de donor-tellerkast wel doen. Het zit dus niet verder (diep) in de bedrading. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2020 06:26 #987894 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Problemen met de klokjes
Meten is weten....


Je hebt in ieder geval de bedrading naar het instrumentarium uitgesloten hiermee.
Overigens zal de spanningsregelaar hoogstwaarschijnlijk zijn werk niet alleen doen, er zullen nog een paar andere componenten zijn die tezamen met de 'regelaar' zorg dragen voor de aangeboden spanning.


Mijn tip zou zijn om met het schema erbij te gaan kijken welke componenten samen werken, fysiek uit het circuit halen en doormeten,


Als alle componenten netjes functioneren heb je misschien een breukje ergens in één van de spoortjes achter op de unit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
13-07-2020 21:36 #987898 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Problemen met de klokjes
En als ze alle drie een fout hebben, moet je dus in het gedeelde circuit zoeken.
Dat gaat best ver bij deze drie: de 10V voeding, en bi de Temp meter zelfs de massa die terug om hoog gaat in het diagram.


Alhoewel: het kan naturlijk ook een van de meters zijn die het signaal naar de rest blokkeren/saboteren....


Je hebt een donortellerbak. Is die verder identiek/vergelijkbaar?
Je kunt ook de metertjes een-voor-een omzetten, en testen.
Zo kun je het zoekgebied in ieder geval verkleinen.


Vervelend probeem om te hebben, maar wel leuk probleem om aan te puzzelen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-07-2020 23:58 #987900 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen met de klokjes

BartJu;258112 schreef : Alhoewel: het kan natuurlijk ook een van de meters zijn die het signaal naar de rest blokkeren/saboteren....


Ik ben er vanmiddag weer even mee bezig geweest en was een beetje klaar met het ge-meet...

Hoe ik ook meet, de spanningsregelaar krijgt geen 12 volt op z'n ingang, en meet hierdoor ook geen 10V op de uitgang. De massa heb ik ook gecheckt en gemeten en was prima in orde. Er zal ergens een breukje in de print zitten, of misschien toch een defect in één van de drie metertjes.

Uiteindelijk heb ik de werkende donor tellerkast genomen, de toerenteller en snelheidsmeter omgewisseld en de boel weer netjes teruggebouwd. Nu werkt het gelukkig weer zoals het hoort, maar wel met drie andere (maar werkende) metertjes. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-07-2020 12:57 #987933 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen met de klokjes
hoe moeilijk kan dat nou zijn? zie schema: als verder alles werkt bv ook de gordelverklikker dan is er 12V op die regelaar. De regelaar zelf is ok, alle 3 meters vallen tegelijk uit dus kan het alleen de gezamenlijke massa nog zijn. Oftewel spoortje 560. printbreuk op de folie of gewoon een brak contact in die Smith stekker.



desnoods leg je een extra massadraadje van een ander contact (of zelfs met een oogje aan de carosserie) naar de regelaar.


wees blij dat onze autos nog geen last hebben van computermeuk en dat het zo lekker simpel en inzichtelijk is opgebouwd. kan je tenminste nog aan meten als eenvoudige knutselaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-07-2020 13:05 #987936 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen met de klokjes
Ik heb uiteraard ook het massa-spoortje gemeten, en daar was niets mee aan de hand. De regelaar had op 't middelste pootje gewoon z'n massa, zowel aan de stekker als aan 't chassis. ;)

gromsound;258152 schreef : als verder alles werkt bv ook de gordelverklikker dan is er 12V op die regelaar. De regelaar zelf is ok, alle 3 meters vallen tegelijk uit dus kan het alleen de gezamenlijke massa nog zijn. Oftewel spoortje 560. printbreuk op de folie of gewoon een brak contact in die Smith stekker.


Nee. De gordelverklikker werkt niet via de regelaar, maar zit gekoppeld aan de 12V-ingang van de regelaar. Hij pakt dus gewoon de normale 12V.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets