start problemen

Lees meer
14-02-2019 18:25 #980731 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic start problemen
Als je een originele stekker hebt, van een sloop auto o.i.d. worden ook in andere oude Volvo's gebruikt, 240 / 740. Deze afknippen met voldoende draad eraan.

Isolatie van de draden aan het uiteinde eraf halen, aan elkaar solderen en krimpkous er omheen.

Had ooit in mijn eigen 340 een hele rare radio stekker achter het paneel zitten.
Had nooit een radio ingezeten, wilde deze stekker niet afknippen, heb daar toen een verloop voor gemaakt op dezelfde manier.

Bij de smalle connector kun je het krimpkous nog zien zitten (bijlage)



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-02-2019 18:54 #980732 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic start problemen

Steven340;253226 schreef : Als je een originele stekker hebt, van een sloop auto o.i.d. worden ook in andere oude Volvo's gebruikt, 240 / 740. Deze afknippen met voldoende draad eraan.

Isolatie van de draden aan het uiteinde eraf halen, aan elkaar solderen en krimpkous er omheen.

Had ooit in mijn eigen 340 een hele rare radio stekker achter het paneel zitten.
Had nooit een radio ingezeten, wilde deze stekker niet afknippen, heb daar toen een verloop voor gemaakt op dezelfde manier.

Bij de smalle connector kun je het krimpkous nog zien zitten (bijlage)


Ik heb deze schakelaar los in de auto gevonden, dezelfde als bij jou op de foto. Is dat de goede of moet ik die andere ook nog hebben?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2019 18:57 #980733 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic start problemen
Dat is de goede. Jammer dat ie zo kort afgeknipt is. Met wat fingerspitzengefühl kun je die stekkertjes individueel uit de grote witte connector halen. Even nieuwe bestellen, aan de bedrading zetten en er weer netjes in drukken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-02-2019 18:59 #980734 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic start problemen

volvofiel;253228 schreef : Dat is de goede. Jammer dat ie zo kort afgeknipt is. Met wat fingerspitzengefühl kun je die stekkertjes individueel uit de grote witte connector halen. Even nieuwe bestellen, aan de bedrading zetten en er weer netjes in drukken.


Heb ik verder dan nog wat nodig of is dit voldoende om het weer werkend te maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2019 19:05 #980735 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic start problemen
Als het om werkend maken gaat, is het genoeg om de twee groene en de twee bruine deugdelijk met elkaar te verbinden. Dat zijn namelijk doorlusdraden die aan elkaar moeten blijven.

Dan heb je twee mogelijkheden:
- Samen in de originele boordstekker
- Solderen (en een aftak maken voor de radio)

Die stekker van Steven is wat ouderwets, maar was tot begin jaren '80 heel normaal voor een autoradio. Zie het als een universele stekker voor universele autoradio's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2019 19:05 #980736 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic start problemen
Je kunt de losse metalen connectortjes met een smalle schroevendraaier uit de plastic stekker halen.
Als je goed kijkt zitten ze erin geklikt, dat is even wat makkelijker om er eventueel een andere draad op te solderen.

Daarna krimpkous erover en terug in de plastic stekker drukken.

De smalle stekker op mijn foto is iets wat ik nog nooit gezien heb.
En dat terwijl het in mijn geval wel origineel lijkt te zijn.
Verder zit er normaal altijd de 9 polige stekker aan de kabelboom.

Je kunt ze denk ik ook wel los nieuw bestellen zoals Joost al aangaf.
In dat geval komt er geen soldeerwerk bij kijken maar knijp je deze aan de draad.
Let wel, daar heb je een speciale tang voor nodig.

Edit: wat een timing Joost :D

Voor de dashboard verlichting lijkt mij dat het nu met het kroonsteentje ook wel zou moeten werken.
De draden zijn immers verbonden, dus durf nog niet zeker te zeggen of dit ook wat het probleem betreft opgelost is met een originele stekker.
Maar we gaan het zien, kun je dit in ieder geval alvast uitsluiten.

En zit me trouwens nog wat te bedenken, als de auto van 1986 of nieuwe is heb je voor de radio ook een schakeldraad, die op het contact werkt.
Dit betreft ook een doorlusdraad rood / zwart

Zie ook dit schema:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-02-2019 19:27 #980737 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic start problemen

Steven340;253231 schreef : Je kunt de losse metalen connectortjes met een smalle schroevendraaier uit de plastic stekker halen.
Als je goed kijkt zitten ze erin geklikt, dat is even wat makkelijker om er eventueel een andere draad op te solderen.

Daarna krimpkous erover en terug in de plastic stekker drukken.

De smalle stekker op mijn foto is iets wat ik nog nooit gezien heb.
En dat terwijl het in mijn geval wel origineel lijkt te zijn.
Verder zit er normaal altijd de 9 polige stekker aan de kabelboom.

Je kunt ze denk ik ook wel los nieuw bestellen zoals Joost al aangaf.
In dat geval komt er geen soldeerwerk bij kijken maar knijp je deze aan de draad.
Let wel, daar heb je een speciale tang voor nodig.

Edit: wat een timing Joost :D

Voor de dashboard verlichting lijkt mij dat het nu met het kroonsteentje ook wel zou moeten werken.
De draden zijn immers verbonden, dus durf nog niet zeker te zeggen of dit ook wat het probleem betreft opgelost is met een originele stekker.
Maar we gaan het zien, kun je dit in ieder geval alvast uitsluiten.

En zit me trouwens nog wat te bedenken, als de auto van 1986 of nieuwe is heb je voor de radio ook een schakeldraad, die op het contact werkt.
Dit betreft ook een doorlusdraad rood / zwart

Zie ook dit schema:



Ik heb alles doorgemeten en er komt wel stroom door één van de groene kabels heen maar ze doen niks als ik ze met elkaar verbind. Ik ga wel even die polen wel nieuw bestellen en alles gewoon verbinden in de connector de tang heb ik daar nog voor liggen. Ik moet dan nog wel even kijken welke ik moet kopen.

Kan het probleem misschien in de rood/zwarte draad zitten die zijn namelijk nu niet met elkaar verbonden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-02-2019 19:43 #980738 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic start problemen

Steven340;253231 schreef : Je kunt de losse metalen connectortjes met een smalle schroevendraaier uit de plastic stekker halen.
Als je goed kijkt zitten ze erin geklikt, dat is even wat makkelijker om er eventueel een andere draad op te solderen.

Daarna krimpkous erover en terug in de plastic stekker drukken.

De smalle stekker op mijn foto is iets wat ik nog nooit gezien heb.
En dat terwijl het in mijn geval wel origineel lijkt te zijn.
Verder zit er normaal altijd de 9 polige stekker aan de kabelboom.

Je kunt ze denk ik ook wel los nieuw bestellen zoals Joost al aangaf.
In dat geval komt er geen soldeerwerk bij kijken maar knijp je deze aan de draad.
Let wel, daar heb je een speciale tang voor nodig.

Edit: wat een timing Joost :D

Voor de dashboard verlichting lijkt mij dat het nu met het kroonsteentje ook wel zou moeten werken.
De draden zijn immers verbonden, dus durf nog niet zeker te zeggen of dit ook wat het probleem betreft opgelost is met een originele stekker.
Maar we gaan het zien, kun je dit in ieder geval alvast uitsluiten.

En zit me trouwens nog wat te bedenken, als de auto van 1986 of nieuwe is heb je voor de radio ook een schakeldraad, die op het contact werkt.
Dit betreft ook een doorlusdraad rood / zwart

Zie ook dit schema:


UPDATE: Hij doet het weer!! Het was een kwestie van alles even goed nalopen en de twee zwart rode kabels verbinden, mijn excuses voor niet goed kijken... Ik dacht dat het speaker kabels waren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
14-02-2019 21:10 #980739 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic start problemen
Mocht je alleen modernere radio's er in willen zetten, dan kun je ook een moderner ISO blokje monteren. Redeljk standaard bij de automaterialen zaak verkrijgbaar.


Mooi dat de storing gevonden is.


Er zijn ook verloopjes van de 'ouderwetse' originele stekker op de foto naar modern ISO. Deze zijn minder gangbaar en wrs niet standaard op vorraad. Online wel goed vindbaar.

Als je dan origineel weer herbouwd (kan door de pinnen/polen er uit te halen, heb ik ook gedaan), kun je zowat alles plug&play aansluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-02-2019 21:13 #980740 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic start problemen

BartJu;253234 schreef : Mocht je alleen modernere radio's er in willen zetten, dan kun je ook een moderner ISO blokje monteren. Redeljk standaard bij de automaterialen zaak verkrijgbaar.


Mooi dat de storing gevonden is.


Er zijn ook verloopjes van de 'ouderwetse' originele stekker op de foto naar modern ISO. Deze zijn minder gangbaar en wrs niet standaard op vorraad. Online wel goed vindbaar.

Als je dan origineel weer herbouwd (kan door de pinnen/polen er uit te halen, heb ik ook gedaan), kun je zowat alles plug&play aansluiten.


Ik heb er nog 2 oude radio's bijzitten waarvan 1 origineel, deze wil ik er weer terug inzetten omdat het gewoon bij de auto hoort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets