Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-04-2018 19:09 #975195 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
Plaatje hierbij van het ding.

Als iemand n.a.v. het bestuderen van het plaatje weet waar het probleem door wordt veroorzaakt aan het dagrijlicht hoop ik dat hier weldra te mogen lezen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-04-2018 20:13 #975199 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
zo te zien heb je rechtsonder een (en waarschijnlijk meerdere) componenten opgeblazen. Het is normaal dat halfgeleiders een specifieke polariteit moeten hebben.
De connector is waarschijnlijk ook maar op 1 manier aan het tegendeel te bevestigen? Zit er vanaf het tegendeel niet toevallig een rode en zwarte draad in het meegeleverde kabelboompje?

Nog eens gekeken: tussen de 2 rechter leds zitten een aantal componenten die ik herken als zijnde een schakelende voeding. linksonder de meest rechter LED zit een spoeltje. Daar weer links naast zit de vrijloop diode van de schakelende voeding. Als je de polariteit omdraait komt deze diode in volle geleiding en zal opblazen. Dat component is dus in ieder geval kapot. Als je vervolgens probeert om de schakeling correct aan te sluiten kan het best zijn dat het stuur IC door het onderbroken zijn van de vrijloopdiode ook overbelast is.

Gooi maar weg, en volgende keer beter opletten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2018 20:14 #975200 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
Er zit daar een buck/boost (of alleen buck) converter op. dat chippie + cilindervormig ding en de rest rechts. grote kans dat die is overleden. of de diode nog heel is ligt aan de topologie. een ompoolbeveiliging is ook niet logisch op dit soort spul in mijn ogen - plus en min is vaak duidelijk aangegeven en het geeft extra verliezen (en dus warmte). Wat staat er op dat chipje en heb je de vaardigheden om die te vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-04-2018 20:18 #975201 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
we zijn het helemaal eens Floris :+ Inderdaad zo'n standaard 6-pin buck converter die je in allerlei LED verlichting tegen komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-04-2018 20:58 #975205 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
Bedankt voor reactie Wouter en Powerflux
Wouter jij verdenkt component(en) op rechterkant van het printplaatje? Is dat vanwege de onfrisse kleur van het printplaatje in die omgeving? Ik denk dat je heel goed zit omdat het in die buurt kort stonk. Verbrandt luchtje.
Het ding heeft drie draden. Rood (+) zwart (-) en wit. Waarvoor rood en zwart zijn behoeft denk ik geen uitleg. De witte draad dient op gedimd groot licht (of mogelijk parkeerlicht aangesloten te worden). Als op witte draad spanning komt, dooft dagrijlicht. Vanwege dat dagrijlicht niet in combinatie met dimlicht mag branden. Toch?
Het zes-potige beestje rechts op de print is een chip toch? Aangeduid met 'U' op printplaat. Het nummer is PT6910 J27co2.
Onder het chipje bevindt zich een rond dingetje aangeduid met T of T1. Moeilijk te lezen. Dat is toch een spoel?
Links van de twee hierboven genoemde componenten bevinden zich drie onderdeeltjes, onder elkaar geplaatst:
- de bovenste C 4. Condensator dus(?)
- daaronder weerstand R 1. Opdruk R 250
- daaronder een diode D 1. Gemerkt SS14
De LED's zijn genummerd D2, D3, D4, D5 en D6. - D6 helemaal links op het printplaatje. Het zaakje is gefabriceerd, althans volgens opdruk printplaatje, 2013 - 09 - 28.
Vreemd dat dit dagrijlicht geen ompool beveiliging heeft. Op de parkeerlicht-plek in mijn koplampen heb ik LED's geplaatst. Negen LED's hebben die elk. Fitting BA15S toch? Ompolen van die LED's heeft geen kwalijke gevolgen gehad voor die LED's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-04-2018 22:34 #975212 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
PT6910 IC Led driver 6-polige dingetje.

[ATTACH]4956[/ATTACH]PT6910 IC[ATTACH]4955[/ATTACH]

PT 6910 J27CO2



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-04-2018 18:22 #975223 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
Ik denk dat ik het chipje eruit kan halen. Een soldeerbout en tinzuiger heb ik (en enige ervaring in solderen). Is chip PT6910 een makkelijk verkrijgbaar artikel? Als ik er ergens twee bestel gaat mogelijk veel van de prijs in verzendkosten zitten? Bij Alixpress 50 stuks incl. verz. k. € 12,90

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2018 09:29 #975233 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
Dit type IC's lukt mij alleen om te vervangen met een hetelucht soldeerstation. Daarmee gaat het zelfs vrij makkelijk.

Je moet denk ik eerst gaan proberen te doorgronden hoe ze de schakeling precies opgebouwd hebben. De datasheet die je laat zien is vrij standaard.

Het feit dat de SS14 markering nog op de diode leesbaar is verbaast me enigszins. Ik had eigenlijk verwacht dat deze Schottky diode complete meltdown ondergaan zou hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-05-2018 14:03 #975237 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
Heb geen ervaring met een hetelucht soldeer station. Een nozzle gebruiken met kleine uitloop diameter en dan elke soldeerplek separaaat heet stoken en het (dan vloeibare) soldeer met een tinzuiger opzuigen?
Het lijkt het erop dat de schakeling van de datasheet 1 : 1 gekopieerd is op het printplaatje. De diode SS14 ziet er aan de buitenkant gezond uit. (Maar dat wil dus niet zeggen dat het ding niet gedegradeert is tot wollen draadje).
Is het mogelijk om het IC PT9610 te laten zitten en er bovenop een nieuw PT9610 te zetten (zeg maar in de trant zoals kikkers maten) en die aan te sluiten (solderen) op het printplaatje? Of geeft dat verdere desastreuze gevolgen voor het dagrijlicht? Als de huidige PT9610 defect is, is het ding toch dood en kan het toch geen schadelijke invloed hebben op de schakeling van het printplaatje?
Hierbij filmje van aanbrengen SMD's. Wordt daar 'instant vloeibare koude soldeer' aangebracht voordat de SMD's geplaatst worden en er met een hete lucht soldeer station op gestookt wordt?
www.elektormagazine.nl/news/smd-s-solder...lucht-soldeerstation

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
02-05-2018 10:11 #975261 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
de manier van werken bij een SMD / hetelucht soldeerstation is dat je de soldeerverbinding van ALLE pinnen van het component tegelijk doet.

in de productie wordt op de soldeervlakjes (pads) een dun laagje soldeerpasta gedaan, meestal via een masker van zeer dunne RVS plaat met gaatjes erin.

vervolgens worden de componenten er met de pick-and-place robot op gelegd, en daarna wordt de hele print in een oven gedaan. Het temperatuurprofiel van de oven is zo afgesteld dat de zwaarste delen nét warm genoeg worden om de soldeerpasta uiteen te laten vallen in vloeimiddel en soldeer, en de soldeer te smelten.

op die manier worden dus de solderingen van de hele print in 1 keer gedaan.


Bij reparaties met een hetelucht soldeerstation verhit je een lokale plaats van het board waarbij je dus het gehele component op temperatuur brengt. De truc is om de tijd waarin je het component aan het 'bakken' bent zo kort mogelijk te houden. Vaak is een hoge instelling van het hetelucht station het beste, waarbij je door de afstand tussen de tip en het board te variëren de plaatselijke intensiteit kunt beheersen.

Je smelt dus het soldeer, neemt met een pincet het defecte component weg, en daarna kun je dmv soldeerlitze de resterende soldeer weghalen en de print schoonmaken. Vervolgens breng je nieuwe flux aan en leg je het nieuwe component op zijn plaats. Het terug vast solderen kun je wel doen met de gewone soldeerbout.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets