Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
De connector is waarschijnlijk ook maar op 1 manier aan het tegendeel te bevestigen? Zit er vanaf het tegendeel niet toevallig een rode en zwarte draad in het meegeleverde kabelboompje?
Nog eens gekeken: tussen de 2 rechter leds zitten een aantal componenten die ik herken als zijnde een schakelende voeding. linksonder de meest rechter LED zit een spoeltje. Daar weer links naast zit de vrijloop diode van de schakelende voeding. Als je de polariteit omdraait komt deze diode in volle geleiding en zal opblazen. Dat component is dus in ieder geval kapot. Als je vervolgens probeert om de schakeling correct aan te sluiten kan het best zijn dat het stuur IC door het onderbroken zijn van de vrijloopdiode ook overbelast is.
Gooi maar weg, en volgende keer beter opletten
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Wouter jij verdenkt component(en) op rechterkant van het printplaatje? Is dat vanwege de onfrisse kleur van het printplaatje in die omgeving? Ik denk dat je heel goed zit omdat het in die buurt kort stonk. Verbrandt luchtje.
Het ding heeft drie draden. Rood (+) zwart (-) en wit. Waarvoor rood en zwart zijn behoeft denk ik geen uitleg. De witte draad dient op gedimd groot licht (of mogelijk parkeerlicht aangesloten te worden). Als op witte draad spanning komt, dooft dagrijlicht. Vanwege dat dagrijlicht niet in combinatie met dimlicht mag branden. Toch?
Het zes-potige beestje rechts op de print is een chip toch? Aangeduid met 'U' op printplaat. Het nummer is PT6910 J27co2.
Onder het chipje bevindt zich een rond dingetje aangeduid met T of T1. Moeilijk te lezen. Dat is toch een spoel?
Links van de twee hierboven genoemde componenten bevinden zich drie onderdeeltjes, onder elkaar geplaatst:
- de bovenste C 4. Condensator dus(?)
- daaronder weerstand R 1. Opdruk R 250
- daaronder een diode D 1. Gemerkt SS14
De LED's zijn genummerd D2, D3, D4, D5 en D6. - D6 helemaal links op het printplaatje. Het zaakje is gefabriceerd, althans volgens opdruk printplaatje, 2013 - 09 - 28.
Vreemd dat dit dagrijlicht geen ompool beveiliging heeft. Op de parkeerlicht-plek in mijn koplampen heb ik LED's geplaatst. Negen LED's hebben die elk. Fitting BA15S toch? Ompolen van die LED's heeft geen kwalijke gevolgen gehad voor die LED's.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Je moet denk ik eerst gaan proberen te doorgronden hoe ze de schakeling precies opgebouwd hebben. De datasheet die je laat zien is vrij standaard.
Het feit dat de SS14 markering nog op de diode leesbaar is verbaast me enigszins. Ik had eigenlijk verwacht dat deze Schottky diode complete meltdown ondergaan zou hebben.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Het lijkt het erop dat de schakeling van de datasheet 1 : 1 gekopieerd is op het printplaatje. De diode SS14 ziet er aan de buitenkant gezond uit. (Maar dat wil dus niet zeggen dat het ding niet gedegradeert is tot wollen draadje).
Is het mogelijk om het IC PT9610 te laten zitten en er bovenop een nieuw PT9610 te zetten (zeg maar in de trant zoals kikkers maten) en die aan te sluiten (solderen) op het printplaatje? Of geeft dat verdere desastreuze gevolgen voor het dagrijlicht? Als de huidige PT9610 defect is, is het ding toch dood en kan het toch geen schadelijke invloed hebben op de schakeling van het printplaatje?
Hierbij filmje van aanbrengen SMD's. Wordt daar 'instant vloeibare koude soldeer' aangebracht voordat de SMD's geplaatst worden en er met een hete lucht soldeer station op gestookt wordt?
www.elektormagazine.nl/news/smd-s-solder...lucht-soldeerstation
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
in de productie wordt op de soldeervlakjes (pads) een dun laagje soldeerpasta gedaan, meestal via een masker van zeer dunne RVS plaat met gaatjes erin.
vervolgens worden de componenten er met de pick-and-place robot op gelegd, en daarna wordt de hele print in een oven gedaan. Het temperatuurprofiel van de oven is zo afgesteld dat de zwaarste delen nét warm genoeg worden om de soldeerpasta uiteen te laten vallen in vloeimiddel en soldeer, en de soldeer te smelten.
op die manier worden dus de solderingen van de hele print in 1 keer gedaan.
Bij reparaties met een hetelucht soldeerstation verhit je een lokale plaats van het board waarbij je dus het gehele component op temperatuur brengt. De truc is om de tijd waarin je het component aan het 'bakken' bent zo kort mogelijk te houden. Vaak is een hoge instelling van het hetelucht station het beste, waarbij je door de afstand tussen de tip en het board te variëren de plaatselijke intensiteit kunt beheersen.
Je smelt dus het soldeer, neemt met een pincet het defecte component weg, en daarna kun je dmv soldeerlitze de resterende soldeer weghalen en de print schoonmaken. Vervolgens breng je nieuwe flux aan en leg je het nieuwe component op zijn plaats. Het terug vast solderen kun je wel doen met de gewone soldeerbout.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.