Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-04-2018 17:38 #634861 door V300 register
Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen. is gemaakt door V300 register
Twee LED dagrijlichten van iemand gekregen. Heb ontdekt dat ze niet tegen ompolen kunnen. Vreemd, - erg vreemd toch? -. Gaan ze kaduuk van.
- Merk: renkforce.
- Model TTX-8009
- Distributed by Conrad Electronic SE, D-92240 Hirschau.
Bedoelde dagrijlichten bevat 5 LED's per armatuur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-04-2018 18:49 #975099 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
Led's zijn lichtgevende diodes, als je ze verkeerdom aansluit zullen ze geen licht geven (op gelijkspanning). Dat ze het naderhand helemaal niet meer doen is op zich niet vreemd. Waar de traditionele rode, gele en groene led's nog wel wat kunnen hebben, zijn de led's met veel lichtopbrengst veel gevoeliger. Ik vrees dus dat je ze weg kunt gooien...

Verder zou ik sowieso niet makkelijk dagrijlichten op een oude auto monteren. Afgezien van dat ik het persoonlijk niet mooi vind, is het elekrisch systeem niet afgestemd op de grote gevoeligheid van de led's. Het kan lang goed gaan, maar ook heel kort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-04-2018 15:39 #975106 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
Heeft een Volvo 300 wel een typegoedkeuring voor aftermarket dagrijlichten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-04-2018 18:59 #975113 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
Goede aftermarket dagrijlichten zijn toch een aanwinst voor zowel de chauffeur van de auto in kwestie als overige verkeersdeelne(e)m(st)ers? Degene die bij het uitvoeren van een APK aan betreffende auto er over zou vallen is toch een Reine Claude sukkel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-04-2018 19:05 #975114 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.

Spurt;249934 schreef : Goede aftermarket dagrijlichten zijn toch een aanwinst voor zowel de chauffeur van de auto in kwestie als overige verkeersdeelne(e)m(st)ers?


Ik vind het persoonlijk eerder afbreuk doen aan zowel de uiterlijke vertoning van de auto, als voor de veiligheid. Je kunt beter gewoon je standaard dimlicht aanzetten omdat dan ook de achterlichten branden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-04-2018 20:18 #975117 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.

General Custom;249935 schreef : Ik vind het persoonlijk eerder afbreuk doen aan zowel de uiterlijke vertoning van de auto, als voor de veiligheid. Je kunt beter gewoon je standaard dimlicht aanzetten omdat dan ook de achterlichten branden.



Ik snap sowieso niet waarom die dagrijverlichting niet net als de dimlichten geschakeld zijn dus samen met de achterlichten. Levensgevaarlijk soms als je ze tegen komt in de regen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2018 20:27 #975119 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.
Of nog erger, omdat zelfs in sommige gevallen ook de dashboard verlichting brand hebben mensen het niet in de gaten dat ze hun licht niet aan hebben.
In het pikke donker zonder licht rijden met alleen een paar ledjes die branden.
Hoevaak ik het 's ochtends wel niet tegenkom als ik naar m'n werk rij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-04-2018 09:45 #975126 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.

Robert340;249938 schreef : Ik snap sowieso niet waarom die dagrijverlichting niet net als de dimlichten geschakeld zijn dus samen met de achterlichten. Levensgevaarlijk soms als je ze tegen komt in de regen.

Steven340;249940 schreef : Of nog erger, omdat zelfs in sommige gevallen ook de dashboard verlichting brand hebben mensen het niet in de gaten dat ze hun licht niet aan hebben.
In het pikke donker zonder licht rijden met alleen een paar ledjes die branden.
Hoevaak ik het 's ochtends wel niet tegenkom als ik naar m'n werk rij.


Dit heeft volledig met de domheid van de mensen te maken. Niet meer bezig met autorijden of gewoon te dom om hun eigen kont te vegen.

Dashboard brand tergenwoordig altijd standaard, mede omdat de meeste auto's een schermpje hebben ipv ouderwetse meters.

Dagrijverlichting is prima, maar mensen moeten zelf wel beseffen dat ze bij regen hun licht aan moeten doen, net zoals vroeger toen je zonder lichten overdag reed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-04-2018 14:40 #975186 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.

General Custom;249920 schreef : Dat ze het naderhand helemaal niet meer doen is op zich niet vreemd. Waar de traditionele rode, gele en groene led's nog wel wat kunnen hebben, zijn de led's met veel lichtopbrengst veel gevoeliger. Ik vrees dus dat je ze weg kunt gooien...

.


Mocht het je interesseren: Elk armatuur van de bedoelde LED dagrijlichten van mij heeft vijf LED's. Elke LED heb ik even via een weerstand van 560 Ohm aangesloten op 12 volt accu (om uit te proberen), en alle vijf de LED's doen het (goed). Ik denk dat de dagrijlichten een (of meerdere) schakeling(en) bevat alvorens de stroom naar de LED's gaat, en dat daar iets mis mee is. Ik denk daarbij aan spanningsstabilatie schakeling en/of filter om te voorkomen dat hoge (piek) spanningen van ontsteking de LED's kunnen bereiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-04-2018 15:10 #975188 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dagrijlichten - voorzichtig m. ompolen.

Spurt;250009 schreef : Mocht het je interesseren: Elk armatuur van de bedoelde LED dagrijlichten van mij heeft vijf LED's. Elke LED heb ik even via een weerstand van 560 Ohm aangesloten op 12 volt accu (om uit te proberen), en alle vijf de LED's doen het (goed). Ik denk dat de dagrijlichten een (of meerdere) schakeling(en) bevat alvorens de stroom naar de LED's gaat, en dat daar iets mis mee is. Ik denk daarbij aan spanningsstabilatie schakeling en/of filter om te voorkomen dat hoge (piek) spanningen van ontsteking de LED's kunnen bereiken.


Ik zou het heel logisch vinden dat er een schakeling in zit om de led's te beschermen. Je zou kunnen kijken of er een printplaatje in zit met elektronica. Zo ja, kijk eens visueel of er geen elco's ontploft zijn. Die kunnen namelijk absoluut niet tegen verkeerd aansluiten. Je herkent deze als kleine blauwe (of zwarte) buisjes met een aluminiumkleurige bovenkant. Een ontplofte herken je er aan dat de aluminiumkleurige bovenkant bol staat en dat er eventueel witte pluimpjes uitsteken.
Als je kapotte elco's hebt zou je die nog kunnen proberen te vervangen; ze kosten slechts een paar cent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets