Weigerende sigarettenaansteker

Lees meer
04-02-2011 14:57 #630933 door 16673-dummy
Weigerende sigarettenaansteker is gemaakt door 16673-dummy
Sinds een tijdje werkt m'n sigarettenaansteker niet meer.
Vanmiddag heb ik het dashboard gedeeltelijk uit elkaar gehaald en de sigarettenaansteker losgenomen. Alle delen heb ik schoongemaakt, er zat o.a. wat roest op het contactpunt waar het stiftje van het op de aansteker aan te sluiten apparaat in valt.
Verder zagen alle aansluitingen er droog en goed uit.

Echter, hij werkt nog steeds niet. Nu ben ik niet zo'n ster in het lezen van elektrische schema's, dus ik kom er niet uit. Waar loopt de bedrading van de aansteker naartoe? Ik vermoed dat de bedrading ergens onderbroken is, waardoor de aansteker niet meer werkt.

Hij heeft voorheen wel gewerkt, wel moest -in mijn geval- de FM-transmitter of oplader van het navigatiesysteem soms iets gedraaid/gemorreld worden voor het zaakje contact maakte.

Weet iemand een oplossing?

PS De zekering is intact; de aansteker zit samen met de binnenverlichting (heb ik eruit gehaald) en de verlichting van het dashboardkastje (deze werkt) op ??n zekering.

Edit: het gaat om m'n 345 uit 1981

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-02-2011 15:02 #861823 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weigerende sigarettenaansteker
Heb je gemeten of er spanning op de + draad staat en of de massa draad goed massacontact heeft? Dan kun je in ieder geval bepalen of het de aansteker of de draad is die niet goed is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2011 15:15 #861824 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weigerende sigarettenaansteker
Ik kan morgen wel even mijn multimeter meenemen om te kijken tot hoever de spanning komt (draadbreuk of probleem in de plug), zal zo eens even nakijken in het schema hoe en wat bij jouw auto.

EDIT: draad is roze en komt rechtstreeks vanaf de zekering.

Het zal denk ik in de aanstekerplug zelf zitten, zo ver als mogelijk is uit elkaar halen en proberen de roest te verwijderen m.b.v bijvoorbeeld WD40 en/of schuurpapiertje, bij het in elkaar zetten wat zuur vrije vaseline erop.

Als je de beschikking hebt over een 12v spanningszoeker (plat klein doorzichtig schroevendraaiertje) of een 12V lampje in een fitting met twee draden er aan. dan kun je zelf ook controleren tot waar de spanning nog komt (bij een spanningszoeker ben je zelf de aarde, anders massa gebruiken van de aansteker)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2011 15:29 #861825 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weigerende sigarettenaansteker
Bedankt voor de reacties heren!

@ Wouter; de massadraad is bruin/roze (beetje ondefinieerbaar), de plusdraad is dubbel (waarvan ??n "doorlusdraad" naar de dashboardverlichting) en is blauwrood van kleur.

@ Jos: had ik nog niet aan gedacht! Ik zal de zaak gelijk even meten. Met een multimeter kan ik nog wel redelijk werken gelukkig :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2011 15:33 #861826 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weigerende sigarettenaansteker
Ah in dat geval is het dus anders aangesloten dan dat ik kan opmaken uit het schema, jouw B19 is een 81er toch?

Blauw rood is meestal de geschakelde 12V namelijk (pas spanning bij omdraaien contactsleutel) en ingeschakelde verlichting (stads/dimlicht)

Ik wist niet wat jouw ervaring is met electra en meten daarvan, vandaar mijn uitleg

EDIT: ook bij latere modellen, altijd continu 12V op de sigaretten aansteker (roze draad), wat jij bedoelt Joost (blauw-rode draad) is denk ik de spannings draad voor het lampje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2011 16:02 #861827 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weigerende sigarettenaansteker
Bedankt Wouter!
Mijn sigarettenaansteker is sowieso contactgeschakeld, de motor heeft altijd moeten lopen/op contact moeten staan om de aansteker te laten werken.
Maar goed, hij doet het nu helemaal niet.

Ik heb geen andere aansteker kunnen vinden in mijn "voorraad", dus ik ga binnenkort maar eens naar de sloop om een fitting voor een dashboardlampje te halen ?n een andere aansteker zodat ik alles tegelijk kan repareren (er mist 1 lampje).

De verlichting van de aanjager werkt namelijk gewoon, terwijl dat dezelfde draad is als die naar de aansteker loopt. Daar staat dus stroom op.

Snap je het nog?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2011 16:23 #861829 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weigerende sigarettenaansteker
Mag ik heeel even een mier misbruiken? ;), spanning staat ergens 'op' , stroom begint pas te 'lopen' als die spanning ergens heen kan (maximale stroom 'loopt' bv bij kortsluiting terwijl de spanning dan zo goed als '0' word)

Nou ja, misschien wist je dat al maar anders is het leuk meeegenomen toch?

Heb je ook gemeten op de draad vlak voor dat deze contact maakt met de aansteker om zeker te weten dat je dat kunt uitsluiten?

Ow en als je dan toch aan het meten slaat, kijk dan meteen even of de massa van de aansteker ook echt goed is, door bv even een centraal massa punt te gebruiken als referentie
(alles boven 200 milli Ohm is al aan de hoge kant, beste is 0,0)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2011 17:12 #861834 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weigerende sigarettenaansteker
Bedankt voor de les Wouter :)
Ja ik weet het, V=spanning en stroom=A, maar met natuurkunde ben ik totaal niet meer bezig nu...

Afijn, dank voor de tip en ik ga er zo snel mogelijk mee aan de slag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
04-02-2011 19:44 #861856 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Weigerende sigarettenaansteker
En waar je het meeste rook zie, is de stroom het grootst :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2011 13:58 #868851 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weigerende sigarettenaansteker
Nou Wouter, het mysterie is opgelost. Ik moest vandaag toch echt een navi mee hebben en dus een werkende 12V-bron hebben.

Ik het zaakje doorgemeten... hee verrek, als ik de lampen aan zet staat er w?l 12V op :S
Zaakje losgeschroefd, en wat bleek; met mijn elektrotechnische gaven heb ik de bedrading van de dashboardverlichting aangesloten op de aansteker, en de bedrading van de aansteker links laten liggen. Draden omgewisseld en alles werkt weer. Lastig, als er een lampje ontbreekt. Dan ga je dingen door elkaar halen :woei:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets