Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
- Mark Smeets
- Offline
- Moderator
Het was mijn eerste gedachte al toen je het topic opende. Waarom niet een 440/460?
Kosten ook geen drol, net zo'n eenvoudige techniek en als ik het zo lees een stuk comfortabeler. Worden wel warm, kunnen wel gemakkelijk 120 rijden en kunnen ook heel zuinige lopen bij 100 km/h. En je zit een stuk veiliger dan in zo'n rijdende broodtrommel.
Is dat echt het verschil waard tussen 6,5 liter op de honderd of 4 liter op de honderd (1:15 of 1:25, haalt de alto dat?).
Ik vergelijk bewust met de 400. Een S40 kan ook makkelijk voor hetzelfde geldt, rijden ook 1:15, maar wegen snel 1350 kg ofzo terwijl een 400 slechts rond de 1000kg zit. Als het dan over goedkope lasten gaat
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Offline
- Moderator
Het was mijn eerste gedachte al toen je het topic opende. Waarom niet een 440/460?
Kosten ook geen drol, net zo'n eenvoudige techniek en als ik het zo lees een stuk comfortabeler. Worden wel warm, kunnen wel gemakkelijk 120 rijden en kunnen ook heel zuinige lopen bij 100 km/h. En je zit een stuk veiliger dan in zo'n rijdende broodtrommel.
Is dat echt het verschil waard tussen 6,5 liter op de honderd of 4 liter op de honderd (1:15 of 1:25, haalt de alto dat?).
Ik vergelijk bewust met de 400. Een S40 kan ook makkelijk voor hetzelfde geldt, rijden ook 1:15, maar wegen snel 1350 kg ofzo terwijl een 400 slechts rond de 1000kg zit. Als het dan over goedkope lasten gaat
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 98
Dus een lagere MRB, lagere verzekeringskosten, en lagere brandstofkosten met een verbruik van gemiddeld 1:20.
Ook onderdelen en dus het onderhoud zijn heel goedkoop.
Daarnaast is de constructie heel eenvoudig, dus makkelijk om aan te werken en wat er niet aan zit....
En bovenstaande is niet direct in vergelijking met de Volvo 440 (die ik dan weer nooit zou kopen overigens, heb een aversie tegen die modellen)
Maar meer in het algemeen in vergelijking met soortgelijke modellen.
Overigens is deze reactie de laatste van mijn kant over dit onderwerp in dit topic aangezien dat ergens anders over gaat, en ook omdat ik na deze uitleg verder niet in discussie ga over waarom ik een Suzuki Alto heb aangeschaft, ik heb daar goed over nagedacht en de obligate risico's daargelaten was mijn rekenmachine het met me eens.
Dat ik tegen een probleem aan ben gelopen doet mij niet meteen in mineur stemming afhaken, aan elke auto kunnen zaken defect raken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Lukt nooit natuurlijk, maar wel een leuke uitdaging!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 98
Èèn der komende dagen krijg ik van Liqui moly een fles brandstofsysteem reiniger binnen en een fles koelsysteem reiniger, die laatste wil ik beetje bij beetje toevoegen aan het overloopvat zodat het vermengt raakt in het gehele koelsysteem.
Wie weet geeft dat nog wat verbetering, voorlopig is de lucht uit de kachel redelijk warm te noemen, al weet ik zeker dat het nog warmer kan, er woont een vrouw verderop in de straat die ook eenzelfde type Alto heeft, wie weet ga ik eens een praatje met haar aan ter referentie.
Ik weet namelijk wel zeker dat Suzuki het ventilatiesysteem voor deze auto zodanig heeft ontworpen dat je er ook in de winter knusjes warm bij kan zitten.
Wordt dus nog vervolgd, en zoals al gezegd, gelieve on topic te blijven al zijn de bedoelingen in de laatste reacties natuurlijk heel goed bedoeld, waarvoor dank!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 1
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Aan de andere kant denk ik dat de vergelijking met de 340 ook niet helemaal optimaal is. Een 340 1.4 heeft qua kachel eigenlijk wel de meest ideale situatie: een klein sterk overjarig motorblokje met vrij veel warmteverlies dat snel opwarmt, een relatief grote kachelcapaciteit met korte slangen naar de kachelradiator (welke ook nog onafhankelijk van de koelradiator werkt), én niet te vergeten een niet te onderschatten secundaire warmtebron in de vorm van een variomatic.
Mijn 340 1.7 deed er in elk geval altijd een heel stuk langer over om op te warmen, net als mijn 440 trouwens.
Iets wat me zo even te binnen schiet, ik heb met mijn Camaro destijds ook wat gedoe gehad met een vervuild koelsysteem. Na een vaatwastablet en daarna goed doorspoelen koelde hij ineens een stuk beter, maar als bijkomstigheid werkte de kachel ook ineens weer een stuk beter. Ik denk dus dat je best wel eens een verschil kunt gaan merken na je bus Liqui Moly, dat zal wel enigszins het zelfde effect hebben.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 98
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.