Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..

Lees meer
20-11-2019 08:12 #983580 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Nu ik dit zo lees snap ik eigenlijk nog minder goed waarom mensen zo'n koekblik kopen?
Het was mijn eerste gedachte al toen je het topic opende. Waarom niet een 440/460?
Kosten ook geen drol, net zo'n eenvoudige techniek en als ik het zo lees een stuk comfortabeler. Worden wel warm, kunnen wel gemakkelijk 120 rijden en kunnen ook heel zuinige lopen bij 100 km/h. En je zit een stuk veiliger dan in zo'n rijdende broodtrommel.
Is dat echt het verschil waard tussen 6,5 liter op de honderd of 4 liter op de honderd (1:15 of 1:25, haalt de alto dat?).
Ik vergelijk bewust met de 400. Een S40 kan ook makkelijk voor hetzelfde geldt, rijden ook 1:15, maar wegen snel 1350 kg ofzo terwijl een 400 slechts rond de 1000kg zit. Als het dan over goedkope lasten gaat :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2019 08:12 #983581 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Nu ik dit zo lees snap ik eigenlijk nog minder goed waarom mensen zo'n koekblik kopen?
Het was mijn eerste gedachte al toen je het topic opende. Waarom niet een 440/460?
Kosten ook geen drol, net zo'n eenvoudige techniek en als ik het zo lees een stuk comfortabeler. Worden wel warm, kunnen wel gemakkelijk 120 rijden en kunnen ook heel zuinige lopen bij 100 km/h. En je zit een stuk veiliger dan in zo'n rijdende broodtrommel.
Is dat echt het verschil waard tussen 6,5 liter op de honderd of 4 liter op de honderd (1:15 of 1:25, haalt de alto dat?).
Ik vergelijk bewust met de 400. Een S40 kan ook makkelijk voor hetzelfde geldt, rijden ook 1:15, maar wegen snel 1350 kg ofzo terwijl een 400 slechts rond de 1000kg zit. Als het dan over goedkope lasten gaat :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2019 09:48 #983582 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Het is eigenlijk heel simpel, de Alto is lichter, lagere nieuwwaarde en zuiniger.
Dus een lagere MRB, lagere verzekeringskosten, en lagere brandstofkosten met een verbruik van gemiddeld 1:20.
Ook onderdelen en dus het onderhoud zijn heel goedkoop.
Daarnaast is de constructie heel eenvoudig, dus makkelijk om aan te werken en wat er niet aan zit....


En bovenstaande is niet direct in vergelijking met de Volvo 440 (die ik dan weer nooit zou kopen overigens, heb een aversie tegen die modellen)
Maar meer in het algemeen in vergelijking met soortgelijke modellen.


Overigens is deze reactie de laatste van mijn kant over dit onderwerp in dit topic aangezien dat ergens anders over gaat, en ook omdat ik na deze uitleg verder niet in discussie ga over waarom ik een Suzuki Alto heb aangeschaft, ik heb daar goed over nagedacht en de obligate risico's daargelaten was mijn rekenmachine het met me eens.



Dat ik tegen een probleem aan ben gelopen doet mij niet meteen in mineur stemming afhaken, aan elke auto kunnen zaken defect raken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-11-2019 22:42 #983586 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Autorijden kan om meerdere redenen leuk zijn. Het zo goedkoop mogelijk autorijden kan ook een behoorlijke uitdaging te zijn. Zo heb ik mijn minicamper vooral omdat mijn Volvo onder het kwarttarief valt en dus in de wintermaanden niet gebruikt kan worden. Omdat de camper ook slechts 25% wegenbelasting kost en gedurende de zomer veel verhuurd wordt maak ik er een sport van om uiteindelijk gratis te rijden!
Lukt nooit natuurlijk, maar wel een leuke uitdaging!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-11-2019 08:56 #983587 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Op zich heb ik dezelfde afweging gemaakt als Wouter en dat bevalt uitstekend. In mijn geval dan een Honda. Het is gewoon A-kwaliteit. Ik heb naar Volvo's gekeken, maar dat is zo ontzettend veel duurder. En met die oude modellen zit je ook weer met roest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-11-2019 10:36 #983588 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Okee, en zullen we nu weer terug naar de lauwe lucht en thermostaten? Ik krijg het koud van de derailment ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2019 15:55 #983589 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Waarvoor dank Diede, ik zat me al even te beraden op een soortgelijke opmerking of het opschonen.


Èèn der komende dagen krijg ik van Liqui moly een fles brandstofsysteem reiniger binnen en een fles koelsysteem reiniger, die laatste wil ik beetje bij beetje toevoegen aan het overloopvat zodat het vermengt raakt in het gehele koelsysteem.


Wie weet geeft dat nog wat verbetering, voorlopig is de lucht uit de kachel redelijk warm te noemen, al weet ik zeker dat het nog warmer kan, er woont een vrouw verderop in de straat die ook eenzelfde type Alto heeft, wie weet ga ik eens een praatje met haar aan ter referentie.
Ik weet namelijk wel zeker dat Suzuki het ventilatiesysteem voor deze auto zodanig heeft ontworpen dat je er ook in de winter knusjes warm bij kan zitten.


Wordt dus nog vervolgd, en zoals al gezegd, gelieve on topic te blijven al zijn de bedoelingen in de laatste reacties natuurlijk heel goed bedoeld, waarvoor dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2019 15:08 #983595 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Heb je überhaupt enig idee wat normaal is voor zo'n klein hokkie? 't Zijn, zoals meerderen al suggereren, gewoon geen Zweedse auto's met kachels die gebouwd zijn op een dergelijk klimaat. Ik vermoed gewoon dat de kachelradiateur te klein is cq er gewoon een cheap-ass (waar je hem net voor hebt) kachelsysteem in zit met overal en nergens luchtlekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-11-2019 20:00 #983596 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Dat klinkt me eigenlijk toch niet helemaal logisch... Zo'n klein motortje zou vrij snel op temperatuur moeten zijn, en zo'n klein hokje zou ook vrij snel warm moeten zijn. Misschien is het inderdaad een goed idee om ter referentie bij de buurvrouw op de koffie te gaan. Mijn dagelijkse koekblikje met 1.3-liter motortje en toch wel noemenswaardig meer binnenruimte heeft geen enkele moeite om op te warmen, ook niet als het vriest.



Aan de andere kant denk ik dat de vergelijking met de 340 ook niet helemaal optimaal is. Een 340 1.4 heeft qua kachel eigenlijk wel de meest ideale situatie: een klein sterk overjarig motorblokje met vrij veel warmteverlies dat snel opwarmt, een relatief grote kachelcapaciteit met korte slangen naar de kachelradiator (welke ook nog onafhankelijk van de koelradiator werkt), én niet te vergeten een niet te onderschatten secundaire warmtebron in de vorm van een variomatic.
Mijn 340 1.7 deed er in elk geval altijd een heel stuk langer over om op te warmen, net als mijn 440 trouwens.

Iets wat me zo even te binnen schiet, ik heb met mijn Camaro destijds ook wat gedoe gehad met een vervuild koelsysteem. Na een vaatwastablet en daarna goed doorspoelen koelde hij ineens een stuk beter, maar als bijkomstigheid werkte de kachel ook ineens weer een stuk beter. Ik denk dus dat je best wel eens een verschil kunt gaan merken na je bus Liqui Moly, dat zal wel enigszins het zelfde effect hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2019 20:31 #983599 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Spijker en kop verhaal Bart, die vaatwastablet methode heb ik trouwens ook al vaker op diverse fora voorbij zien komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets