Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..

Lees meer
11-11-2019 18:53 #635312 door Wouter Borsje
Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif.. is gemaakt door Wouter Borsje
Misschien heb je elders op dit forum al wel eens wat gelezen over mijn in de zomer van dit jaar aangeschafte zakjapannertje (aka Suzuki Alto)


Inmiddels een hoop aan verspijkerd, ondertussen driftig heen en weer rijdende naar Apeltown.


En tot op heden gaat dat prima, ja het is een klein stuitergebakje, ja de stoel staat in de uiterste stand, en ja, een fatsoenlijke plek om je linkervoet neer te zetten ontbreekt simpelweg...
Dus nee, de meest comfortabele auto is het niet, tevens nee, daar heb ik haar ook niet voor gekocht.
Op de snelweg met ca 90-100 is het prima uit te houden, één van de heel weinige voordelen is dat ze dan stiller is dan de Volvo.


Wat echter (ja nu komt het) wel een redelijk substantieel probleem vormt zo langzamerhand is dat de lucht uit de ventilatieroosters hooguit lauw te noemen is.


En inderdaad, het is gewoon botweg dom van mij dat ik dat niet wat eerder goed getest heb (iets met pas gaan drinken als je dorst krijgt)


Ondertussen heb ik in dit probleem al aardig wat uurtjes gestoken (vooral warmdraaien en ontluchten na het opnieuw vullen van het koelsysteem neemt de nodige tijd)


Even concreet, wat heb ik zoal gedaan inmiddels om het probleem te verhelpen?


- Kachelradiator backflush -> wat rommel, en na 20 liter water m.b.v de tuinslang mooi helder.


- Backflush van het hele koelsysteem -> een beetje rommel (had immers al een aantal keren het systeem gespoeld d.m.v vullen en leeg laten lopen)


- Langdurig ontluchten, systeem sowieso heel langzaam gevuld om lucht in het systeem zo veel mogelijk te voorkomen.


Wat me verder opvalt:


- Het duurt behoorlijk lang voor de fan aanslaat.


- lucht uitstroom temperatuur werd na de complete backflush en ontluchten na vullen met kvs bij ca 3000 t.p.m zo'n 55 °C, bij stationair ca 45 °C (in een ietwat verwarmde garage, vuldop nog niet op de radiator en met de motorkap open)


- na een koude start staat de kvs temp meter na ca 5 min netjes op de helft (in hoeverre stuurt de ECU hier in, worden er ruime marges gehanteerd om de gebruiker gerust te stellen?)




Morgen ga ik even een rit maken (terugweg) met de OBD scanner ingeplugd en met wat real time date op het display van de telefoon (die netjes met een magneet aan het dashboard zit, dus veilig af te lezen) kijken wat de kvs temp sensor aangeeft (gaat tot op de tiende graad nauwkeurig)


Ik kan met mijn autotechnische kennis nu alleen nog de thermostaat als overgebleven verdachte aanwijzen....


Of toch nog stiekem lucht in het systeem, of......wat denk jij?


Zie ik iets over het hoofd, verkeerde denkwijze of iets anders?


Gelukkig heb ik bij dit alles de beschikking over een mooi WPH waaruit ik de diverse instructies rondom het koelsysteem netjes opvolg, behalve het backflushen, dat heb ik in al mijn wijsheid besloten te doen.


De thermostaat heb ik al liggen, alleen heb ik tot op heden het principe gehanteerd; "if it ain't broken, don't fix it".


Dat laatste begint nu wel wat aan me te knagen gezien de staat van onderhoud waarin ik de auto kocht, had ondertussen immers makkelijk meegekund in alle werkzaamheden (waarover nog tot het einde van dit jaar vullend programma op stapel staat in de foto archieven)


Roept u maar, ik ben heel benieuwd wat jullie in deze zouden doen!




P.s: het koelsysteem in de Alto is van het type; druk op de radiator, niet in het expansievat, dat is in dit geval een overloop vat waarin het teveel opgevangen wordt en later terug gezogen via de vuldop op de radiator welke als drukregelaar werkt.


En er is GEEN kachelkraan, de koelvloeistof loopt ten alle tijde door de kachelradiator.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2019 19:57 #983537 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Mocht het allemaal niet lukken; ik heb nog wel wat stoelverwarmingsmatjes (zitting en rug) van een 940/960 liggen, met stekker. Misschien is dat een optie.
Met de schakeling (relais, zekering etc) weet jij wel raad denk ik ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2019 20:02 #983538 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Bedankt voor jouw aanbod Joost maar ehhh, niet lukken zijn twee woorden die in deze combinatie niet in mijn woordenboek voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2019 17:46 #983541 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Ondertussen heden middag alvorens de terugweg vanuit het werk te aanvaarden de OBD scanner in de daartoe bestemde poort geprikt en de bijbehorende app op dashboard gezet (real time data uitlezen)


Daaruit blijkt dat de kvs redelijk snel opwarmt, binnen 5 minuten werd de 80 graden aangetikt.
Echter kwam op de snelweg de kvs temp niet meer boven de 85°C uit, pendelde wat heen en weer tusen de 78°C en 86°C.
Met als dieptepunt een acceleratie vanuit stilstand moment, bij even wat verder doorhalen in 2 en 3 zag ik even de 75°C voorbij komen.


Bij deze laatste actie werd de lucht uit de roostertjes wel ietsje warmer.


Ik heb ergens ooit geleerd dat een koelsysteem in de regel zo rond de 90°C gehouden wordt, hooguit wat warmer in de file of bij flink belasten voordat de fan 'ingrijpt'.


Ik waardeer jullie 'input' heel erg, dus deel jouw mening en kennis vooral over bovenstaande (mits het een constructieve bijdrage is natuurlijk ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
12-11-2019 18:59 #983542 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Ik zou toch de thermostaat gaan vervangen je hebt hem toch en ik vermoed dat de thermostaat wat er in zit niet geheel sluit als hij koud is waardoor je motor niet op temperatuur komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2019 19:40 #983543 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Een thermostaat die open blijft staan, zorgt voor een langzame en geleidelijke "opwarming" van de motor, maar je haalt de bedrijfstemperatuur niet. Bij stationair draaien wel.
Als de motor een tijdje koud blijft en dan vrij plotseling opwarmt tot bedrijfstemperatuur, is dat zoals het hoort.

Je kunt 'm testen door hem met een thermometer op te warmen in een pannetje heet water. Dan zie je wanneer hij opent, of dat ver genoeg is en of hij sluit.
Maarja, dan kun je er net zo goed een nieuwe in zetten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2019 20:25 #983544 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
@ Erick, dat vermoeden heb ik inderdaad, ik zoek hiervoor d.m.v jullie ervaring en kennis daarvoor een goed onderbouwde bevestiging



Precies Joost, dat pannetje verhaal is me overigens geheel en al bekend, heb ik destijds met de Volvo ook al een aantal keren gedaan.


Overigens vind ik jouw 'langzame en geleidelijke opwarming van de motor' wel een overdenking waard, in de Alto is de temperatuursensor gesitueerd in het thermostaathuis en zal dus de opwarming van het motorblok direct waarnemen, het thermostaathuis zit namelijk dicht tegen de cilinderkop.


Dat is dus ook wat ik zag gebeuren op de real time data, de temperatuur begint meteen te stijgen na het starten, tot zo'n ca 80 graden en veel hoger dan 85 heb ik 10 minuten later op de snelweg niet gezien...



Op dit thermostaathuis zijn ook de slangen naar het gasklephuis en interieur radiator aangesloten.


Bij stationair draaien haalt het zakjapannertje de 90 graden trouwens ook niet bemerkte ik onderweg.


En dat laatste is nu iets waar ik eigenlijk nu de meeste bevestiging in zoek, nogmaals, naar mijn beste weten hoort de koelvloeistof minstens die 90 graden Celsius te halen om zo efficient en dus ook uitstootvriendelijk en zuinig mogelijk te draaien.


En die temperatuur hoort tevens naar mijn beste weten behoorlijk constant te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
12-11-2019 20:34 #983545 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Mijn 245 had paar jaar terug ook een wat ongrijpbaar probleem.

Koelde net niet genoeg (snelweg ging ie richting rood).

Maar radiateur werd wel warm (dusthermostaat verdacht ik).


UIteindelijk toch thermostaat eruit: bleek die inderdaad stuk, maar er zat een stukje rubber oid tussen. Hij ging dus niet meer open, maar zat ook niet geheel dicht.


Moraal vandit verhaal: verwacht ook het onverwachte. Want...
https://66.media.tumblr.com/898419954d6ff3f7b307c8d128db94c6/tumblr_p814cuvBqb1wzvt9qo3_500.gifv

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
12-11-2019 20:38 #983546 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Maar met minder gekheid:
Wordt de interieurradiateur wel warm? of de leidingen er naar toe,en terug?
Kun je daar niet ergens ij hoogste punt onluchten? Want wellicht zit er een bubbel in?


Overigens bij onze XC70 vergelijkbaar probleem... Mogelijk omdat de kvs richting LPG verdamper net voor schutbord is afgetapt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2019 20:53 #983547 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Lauwe Lucht Leermoment...ten einde raad...snif..
Bedankt voor jouw bijdrage Bart, de beide slangen naar en van de kachel radiator worden warm zo heb ik tijdens de laatste werkzaamheden bemerkt.


De lucht uit de roosters wordt ook wat warmer bij even stevig optrekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets