× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Startmotor B14 reviseren

Lees meer
22-11-2022 22:25 #1042332 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Zoals de hevel op de foto staat komt deze er uit. De koper kleurige solenoid past ook maar op één manier aan die hefboom. Dus feitelijk niet andersom te monteren.
En dit is een star onderdeel. Niet knikbaar o.i.d.
Heb geen ervaring met een Iskra startmotor, nooit uit elkaar gehaald, dus durf niet te zeggen in hoeverre dat afwijkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-11-2022 17:32 #1042340 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Startmotor B14 reviseren


Hallo,

Ik heb een dringende vraag/een probleem waar ik zelf niet uitkom, over de startmotor van
de volvo 340 cvt 1.4 '88.

Ik heb origineel in de auto de Valeo/Paris-Rhone.
Ik heb ook -van een sloop/onderdelen bedrijf- de Iskra startmotor, ISKRA 11.130.590, die
blijkbaar ook op deze volvo geleverd zijn.

Het gaat nu over deze Iskra, die qua opbouw hetzelfde is als de Valeo, zelfde aansluitingen etc.
Een verschil ontdekte ik: in plaats van de grote veer die de 'zuiger' van de solenoid naar voren terugdrukt wanneer er geen stroom toegevoerd wordt.
Bij de Iskra is dat een dunnere veer, die door een stift in het solenoidhuis op zijn plaats wordt
gehouden, en ook de 'zuiger' naar voren drukt.
De uitvoering is dus iets anders, maar de werking is gelijk tussen de twee modellen.

Ik heb de Iskra schoongemaakt na uiteen nemen. de spoed in de as waarover het pignon naar voren beweegt is schoon en zonder mankementen.
De 'zuiger' laat zich goed in de solenoid heen en weer bewegen.
Ik heb e.e.a. -met mate- geolied met dunne olie.

Wanneer ik na weer inelkaar zetten het volgende doe:
startmotor met - (achterop) met startkabel aan - van goed geladen accu.
startmotor met + (achterop de solenoide zelf, de bout die niet degene is die verbonden is met
een kabel die de startmotor zelf ingaat) met startkabel aan + van die accu.
(het is de verbinding waar in de auto de rode kabel aanzit).
ik verbind dan het lipje voor de stuurstroomkabel (die van het contact komt) ook met de kabel die naar + gaat.
Dan schiet de pignon naar voren en de pignon/startmotor draait 'vol gas'.
Bij wegnemen van het 'contactdraadje' gaat de pignon vlot terug en de motor stopt.

Dit alles dus in huis, los van de auto, volgens mij doet ie wat ie moet doen.

MAAR:
na -met veel moeite en werk- de startmotor inbouwen in de auto (kan maar op een manier) en aansluitingen naar de achterkant van de solenoid (rode kabel, gevlochten minus-kabel en de stuurleiding (kabelschoentje) bevestigd.

DAN: bij omdraaien van de contactsleutel gezoem (de startmotor draait) maar GEEN starten van
de automotor: het pignon lijkt NIET in de startkrans te schuiven!!!
(ook nog geprobeerd met dezelfde accu die ik binnenshuis gebruikte: 100% hetzelfde gebeuren...

Bij iedere startpoging ditzelfde fenomeen. Eerder had ik dit idem, na zeg zo'n 20 keer proberen schuift het pignon dan wel in de tandkrans en de auto start normaal.
Ik zeg hier '20 keer', maar het kan veel meer zijn.
Vorige week moest ik dringend weg en heb wel 20 minuten 'staan proberen' voordat ie pakte.

Een volkomen onrijdbare auto dus.

Ik snap er niks meer van: uit de auto wel, in de auto niet, ook niet met dezelfde spanningsbron.

Wil iemand me hiermee helpen c.q. zeggen wat er fout is?????????

rustybuster



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2022 06:46 #1042341 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Heb toevallig laatst zelf een valeo schoongemaakt met hetzelfde effect, ik moet deze nog uit elkaar halen om te kijken waar dat in zit. Ondertussen een andere gereviseerd en omgewisseld. Durf niet nu te zeggen waar dat ligt. Heb zelf de spoel al gewisseld waar de solonoid in zit maar dat mocht niet baten gek genoeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-11-2022 08:51 #1042342 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
@Steven: veel dank voor je reactie, ik ben benieuwd wat jij als oorzaak gaat ontdekken...

In mijn situatie: zoals beschreven, na inbouw in de auto, omdraaien van de contactsleutel: luid zoemen cq. draaigeluiden -van de startmotor-.
Dat zou dus betekenen dat de rotor van de motor draait, maar dat het pignon niet naar voren geschoven wordt, wat dan wil zeggen dat de gaffel/hefboom die
de pignon richting tandkrans duwt NIET zijn werk doet.
Kan toch alleen betekenen dat de solenoid niet hard genoeg trekt (maar vreemd genoeg wel in de kamer-situatie!).
In de kamer activeer ik de solenoid met een kort stukje electriciteitsdraad (koperdraad) van ca. 15 cm. lang (dus voor de verbinding + pool naar connectorlipje).
IN de auto is die verbinding veel langer: van contactslot-via zekeringskast??-eventueel nog via een relais???-naar dat connectorlipje.
Weet jij wat er in de auto allemaal tussen contactslot en connectorlipje zit???
Ik kan me nu alleen voorstellen dat er spanningsverlies is op deze weg.
Raar dan wel dat de solenoid niet werkt/deels niet werkt omdat ie te weinig spanning/stroom krijgt, maar dat de motorrotor WEL draait.
Ik zou zelf verwachten dat de motor meer stroom nodig heeft dan de solenoid.

Ik hoop dat je hier ook opbouwende gedachten over hebt.

edit: vanmiddag geprobeerd contact in de auto 'aan', met een kabeltje koperdraad direct van het connectorlipje achterop de solenoid naar de + van de accu: ZELFDE effect (draaiende startmotor maar geen contact met de tandkrans op het vliegwiel!! Mooi knudde dus.

HELP!






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-12-2022 21:04 #1042344 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
@Steven:
zou je dit kunnen doorlezen en zeggen of ik het goed zie? -en corrigeren waar fout-?


Even een vraag om bevestiging/correctie om een beter begrip te krijgen:

het gaat om de Valeo/Paris-Rhone startmotor voor de V340 '88.
Naast/aan de startmotor zelf (electromotor met koolborstels) -dikke cylinder-, zit een kleinere en dunnere cylinder: de solenoid/electromagneet.
Op de achterkant van de dikke cylinder zit een bout M8 met moer om de -gevlochten- massakabel aan te bevestigen die van de accu - komt.
Achterop de solenoid zitten 3 verbindingspunten: een 'vaantje' om een stekerte op te steken,
een draadeind met ringen en moer om de + kabel aan te bevestigen, en een draadeind met ringen en moer, waarin een dikke draad die uit de startmotor zelf komt is bevestigd.
Die draadeinden zijn vgls. mij M8.

Binnenin de solenoid zit een buisvormige kamer, met achterin een uitstekende stift, die ingedrukt kan worden en dan een schakelaar sluit.
In die buisvormige kamer zit een stalen cylinder, die bij bekrachtiging van de electromagneet (wikkeling die niet zichtbaar is maar om de buisvormige kamer ligt), door de magneetkracht de solenoid ingetrokken wordt, en dan aan het einde van die beweging de eerder genoemde stift indrukt.
Aan de voorkant van de stalen cylinder zit met een stang een kunststof, scharnierende hevel met aan een uiteinde vork, die de pignon + de freewheel naar voren (richting vliegwiel van de motor) kan duwen en ook weer kan terughalen.

De werking is dan:
aan het 'vaantje' zit een dunne kabel die van het contactslot komt.
Bij het starten komt + op deze leiding, daardoor wordt de electromagneet bekrachtigt en trekt de stalen cylinder de solenoid in. De cylinder trekt aan de hevel en duwt daardoor de pignon en
freewheel-combinatie richting vliegwiel, de pignon loopt daarbij over een as met een gespiraliseerde groef en komt daardoor iets draaiend in de tandkrans van het vliegwiel terecht.
Op dat moment is de stalen cylinder bij de stift aangekomen en sluit daarmee een schakelaar, die de stroom van de + bevestiging doorleidt naar de startmotor, die dan begint te draaien.

De auto start.

Op dat moment (sleutel loslaten) komt de pignon weer vrij uit de tandkrans, eventueel ondersteund door de freewheel, die voorkomt dat de pignon door de tandkrans wordt aangedreven (ipv. andersom, bij het starten)


Noot: ik kreeg ergens de bewering dat er twee electrische spoelen -met allebei een eigen functie in de solenoid zitten, maar volgens mij is dat fake-nieuws.

Dank van rustybuster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets