× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Startmotor B14 reviseren

Lees meer
08-11-2020 22:12 #635439 door Steven340
How-to: Startmotor B14 reviseren is gemaakt door Steven340
Jaja, daar istie dan.

How-to: Zelf je startmotor reviseren in dit geval voor een B14 met een Valeo startmotor als voorbeeld, praktisch hetzelfde als de Paris-Rohne

Stap voor stap laat ik zien hoe je deze uit elkaar haalt, en ook weer in elkaar zet.

Wat je nodig hebt:
- Koolborstel set: PSX133 (onderdeel nummer, online of bij een automaterialenzaak te krijgen)
- Ratelsetje
- Steeksleutel 10
- Griptang
- Eventueel rechte schroevendraaier
- Drijver 4mm
- fietsketting olie


Deze deed helemaal niets meer, alleen maar *klik* zelfs met een goeie accu.


Om te beginnen, halen we de stekker achterop los die naar de koolborstel gaat, zit vast met moertje 13, vervolgens de 2 kleine moertjes voorop met dopje 8 die de bendix vasthoudt.
Deze trek je vervolgens gemakkelijk los van de startmotor, doen we verder niks mee.


Vervolgens het beugeltje achter losnemen.


Daarna komen we gemakkelijk bij het dekseltje, die met 2 boutjes vast zit.


Daarna kunnen we bij de centrale bout die as borgt, althans het heeft na mijn idee niet zo'n grote toegevoegde waarde, aangezien de rotor zich zelf opsluit.
Je kunt een griptang / waterpomptang op de tandkrans zetten en de bout losnemen, dit kan een gekloot zijn want ze willen wel eens goed vastzitten en je er moeilijk een sleutel op kunt zetten. Let op, er zitten een hoop platte geleidings ringen op elkaar, laat die lekker op de bout zitten i.v.m. volgorde.

Daarna kun je de 2 moeren losmaken van de lange draadeindes die alles bij elkaar houden. De ene keer draai je alleen de moeren los, de andere keer de hele draadeindes, maakt beide niet uit wat blijft zitten en wat los komt.


Als dat allemaal los is, kun je de boel uit elkaar trekken:
En zoals je ziet zijn de koolborstels helemaal op.
Let op er zitten op het asje van de rotor ook een 3 tal ringetjes, verlies deze niet. De veertjes aan de binnenzeide van de deksel zitten er los op gedrukt, die kun je eventueel eruit pakken voor het schoonmaken straks.




Koolborstels kun je uit hun kooitje halen, eentje blijft vast zitten.


Verwijder nu het rubbertje onder de bendix en het metalen plaatje daar achter, liggen er los in.


Nu kun je vanaf deze zijde de pen eruit tikken die de hefboom op z'n plaats houdt (mits de pen ook bij alle types vanaf deze kant erin is getikt) betreft een conische pen, kan er maar van één kant in en uit.


Et voila, nu kun je de rotor er uit halen.


Nu alles uit elkaar ligt, kun je het mooi schoonmaken, in dit geval in de ontvetterbak:



In elkaar zetten:

Om te beginnen smeren we alle bewegende delen weer opnieuw in met fietsketting olie, te beginnen bij de rotor. Ook het bronsje busje en asje in de behuizing en waar de hefboom overheen zit, kortom alles wat beweegt en draait.


Daarna kun je de rotor tegelijk met hefboom en bendix bus (of hoe het ook mag heten) terug in de kop. En kun je de pen er weer in slaan.


Vervolgens kan het metalen plaatje en rubbertje weer op z'n plek.


Nu kunnen we de koolborstels vernieuwen.
In ieder geval de gene die nog vast zit.
Die knippen we eerst gelijk af.


Die vriemelen we vervolgens een beetje in elkaar en solderen we vast.


Dan kan de behuizing over de rotor heen, en let op, dit past maar op één manier. Let op de uitsparing die over het losse plaatje valt.


Nu kan het kooitje weer op z'n plek met de koolborstels. Kijk goed hoe je deze monteerd kwa richting. Je kunt altijd naar de uitsparing in de deksel kijken waar de rubberen doorvoer zit ten opzichte van de veren die de koolborstels aandrukken. En vergeet de 3 ringetjes niet over het asje van de rotor te schuiven alvorens je de deksel terugplaatst.


Ringetjes niet vergeten? Veertjes op z'n plek? Mooi. Dan kan de deksel erop.
Draai je de lange draadeindes er weer in en zet je de centrale bout vast op de rotor. Dat laatste kan heel lastig zijn, omdat je nu geen griptang op de tandtkrans kunt zetten. Het tandwiel draait nu mee namelijk. Ik zet hem zo vast als mogelijk, of je kunt er voor kiezen deze weg te laten. Werkt ook prima zonder, aangezien de rotor toch opgesloten zit.


En het dekseltje weer op z'n plek.


Vervolgens vetten we de bendix helemaal in. Dit moet soepel schuiven dus wat olie kan geen kwaad. Smeer het lekker uit met je vinger rondom.


Plaats de veer terug en schuif de bendix weer op z'n plek. En zet deze weer vast met de 2 moertjes.


Schuur de contactvlakken goed op conserveer met contactspray en zet deze weer vast, je kunt nu ook de beugel terugplaatsen.


En klaar istie: yeehaa!





Over het los testen komt nog een vervolg.......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-11-2020 00:05 #988463 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Mooi werk Steven! Maak je ook een versie met foto's die geschikt is voor de Volvoice?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-11-2020 01:26 #988464 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Mooi stukje werk, ik zal nog een paar foto's posten met het inbouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-11-2020 13:48 #988466 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Mooie how-to Steven!
2 kleine dingen die mij opvielen: persoonlijk zou ik gelijk even doormeten of er geen defect in de rotor zit. Ook vroeg ik me af hoe het zit met lagertjes. Als je alles ontvet maar de kogellagers niet vervangt of opnieuw invet, gaan deze dan niet snel kapot?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2020 16:46 #988468 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Dankje Bart

Wat de rotor betreft zoals je op de foto kunt zijn zijn die draden zo ontzettend dik, die is niet kapot te krijgen. In dit geval waren de koolborstels helemaal op, de veertjes konden deze niet meer verder tegen de rotor aan drukken.
In elk geval nog niet meegemaakt, en ik ben ook eigenwijs, maar uiteraard zou je dat zelf kunnen doen.

Verder zitten er geen kogellagertjes in, maar bronze busjes waar de rotor in draaid, in de deksel en kop.
Die vet ik helemaal in.
één keer gehad dat ze uitgelubberd waren, hier toen ooit zelf nieuwe voor gedraaid.

eipmiw;258717 schreef : Mooi werk Steven! Maak je ook een versie met foto's die geschikt is voor de Volvoice?


Lijkt me wel lastig Wim, als ik foto's moet weglaten of tekst moet inkorten wordt het al een stuk minder overzichtelijk.
Of je maakt er deel 1 en 2 van.

Uit elkaar halen en schoonmakn (deel 1)
Nieuwe koolborstels monteren en in elkaar zetten (deel 2)

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-11-2020 01:54 #988469 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Doe maar zoveel delen als je wilt:) Hoe meer vulling hoe beter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2020 22:00 #988470 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
Los testen van de startmotor

Als je wilt weten of deze werkt (welliswaar onbelast) zet je deze in de bankschroef.
Als je hem inschakeld kan dit een aardige klap geven dus je wilt zeker zijn dat hij goed vast zit.


Verder zet je de startkabels zo vast als op de foto, de min op de buitenkant (beugel) en de plus spreekt voorzich waar de dikke rode kabel aan vast zit.

Het losse contact schakeld de bendix in (tandwiel wordt naar voren getrokken die vervolgens automatisch de startmotor activeert.

Deze verbind je met de pluskabel doormiddel met een metalen schroevendraaier kontakt te maken tussen deze twee.
En voor de oplettende kijker, ja..... bij deze accu zit de + en de - omgedraaid, dan kan per accu verschillen.




Let op!

Aarzel niet, probeer het NIET voorzichtig. Maak direct goed contact en duw de schroevendraaier er hard tegen aan voor goed contact.



Doe je het voorzichtig las je je schroevendraaier vast aan je startmotor.
Er loop erg veel stroom namelijk en de vonken zullen er dan af vliegen.
Als je het voor het eerst doet kan het wat eng zijn, maar je went er gauw genoeg aan ;)

Raad niet aan je mooiste schroevendraaier te gebruiken overgens.




Laat hem niet te lang draaien, ze zijn niet bedoeld om onbelast te draaien, want ze draaien dan behoorlijk snel.
Als hij direct pakt, en veel toeren maakt is dat een goede indicatie.
Kom hij langzaam op gang of klinkt hij zwak weet je automatisch ook genoeg.
Klikt hij alleen, en draait de startmotor niet rond? Laat je schroevendraaier dan niet te lang zitten, anders brand er het een en ander door, dan is het een indicatie koolborstels zwaar versleten.

Dit is de "test hem even snel" manier.
Er is ook een anders optie met een "afstands bediening" een simpele knop met 2 draden en klemmen die je op die manier ook zo kunt aansluiten en de startmotor zo los kunt bedienen.
Die heb ik toevallig ook liggen, ook makkelijk zelf te maken natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2020 07:42 #988472 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Startmotor B14 reviseren
ik snap dat het werkt, maar persoonlijk lijkt me dit behoorlijk gevaarlijk en risicovol voor de gemiddelde hobbyist. Hier kun je jezelf op diverse manieren flink mee verwonden.

Mijns inziens zou het advies moeten zijn: twijfel je of een startmotor werkt, monteren op de auto en testen (met een uurtje zeker klaar) of bij een garage laten testen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2020 07:54 #988473 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic How-to: Startmotor B14 reviseren

General Custom;258726 schreef : ik snap dat het werkt, maar persoonlijk lijkt me dit behoorlijk gevaarlijk en risicovol voor de gemiddelde hobbyist. Hier kun je jezelf op diverse manieren flink mee verwonden.


Dat valt echt wel mee, wat Steven al zegt, of je startmotor vliegt uit de bankschroef op je last de schroevendraaier op de startmotor. That's all, niet zo spannend.

Je moet wel héél erg je best doen om jezelf te verwonden hierbij!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-11-2020 08:31 #988474 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Startmotor B14 reviseren

JKiers;258727 schreef : Dat valt echt wel mee, wat Steven al zegt, of je startmotor vliegt uit de bankschroef op je last de schroevendraaier op de startmotor. That's all, niet zo spannend.

Je moet wel héél erg je best doen om jezelf te verwonden hierbij!


Zo'n startmotor komt hard aan als deze uit de bankschroef schiet richting jezelf. Een ook het gevaar van elektrocutie en bijbehorende brandwonden zeker niet onderschatten.
Dit zijn echt wel het soort dingen waar ongelukken mee gebeuren bij hobbymonteurs. Zeker wanneer gebruik wordt gemaakt van een bankschroef van een 10-tje.

Maar goed, iedereen moet natuurlijk zelf de afweging maken of hij bereid is die risico's te lopen. Het zou niet mijn keuze zijn, want veilighied voor alles.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets