× Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen

How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)

Lees meer
07-02-2009 18:51 #754564 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
en niels, hoe loopt ie :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2009 18:57 #754569 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Dat slechte stationair na terugbouwen was overigens vals alarm van me: keek voor vertrek nog even onder de kap en oeps, slang van emvk naar rembekrachtiger was los. Tsja dan valt de hele bende onherroepelijk uit natuurlijk :)

Schijnbaar is er al eens eerder gewerkt aan de carburateur en is niet alles even netjes opgelost. Een schroef in de voetpakking ontbrak waardoor de carburateur valse lucht trok. Verder wil het ook wel schelen dat het kraantje van de injector in de kamer van de eerste trap spuit en niet in die van de tweede! Blij dat Anjo dat zag, wist ik veel.

Toch moet ik nog even kijken naar de chokekabel (wil niet helemaal meer terug - wellicht zit de kabel niet helemaal goed) en het stationair toerental is wel heel erg laag: het begon met 600 ? 700, werd 400 en nu vrijwel niks meer. Even een paar keer op de rem stampen en hij doet heel even weer normaal, maar het is niet zoals het hoort uiteraard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2009 19:02 #754572 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
wat ook wel scheelt is dat nu het membraam van de automatische choke vast zit, en de emulsiebuis van de 1e trap niet meer half verstopt zit:+

Niels;88578 schreef : Even een paar keer op de rem stampen en hij doet heel even weer normaal, maar het is niet zoals het hoort uiteraard.


dat is afstelling, motor mag nagenoeg niet reageren op pompend remmen (=verbruik van vacuum)

zoals ik al voorgesteld had, eff aan de viergas/co meter. lambda rond 1 en co ergens stellen waarbij de motor lekker loopt (1%, 2% whatever)

wat altijd wel leuk is, probeer of je het voor elkaar kan krijgen, om de motor onder de 400 toeren stationair te laten lopen. als hij dat doet, en kan blijven doen, weet je dat het met alle randzaken van brandstof, vacuum en ontsteking prima in orde zit, op een dergelijk toerental is het minste of geringste "probleem" al genoeg om de motor af te laten slaan.

normaal stationair rond de 800 is prima. moet lukken denk ik zo, het blok klinkt weer goed/gezond

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2009 19:04 #754574 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Was een zeer leerzaam middagje, ook voor diegene die met de handen in z'n zak stond (en dus lekker warm bleven :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2009 19:05 #754575 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Prima. Ik breng hem wel naar de garage maandag, daar kijk ik vanaf kantoor zo de werkplaats in. Blij dat hij weer rijdt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2009 20:02 #754600 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Goed gedaan Niels. Jou moed, doorzettingskracht en uithoudingsvermogen kan een inspiratie voor velen zijn :y:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2009 21:26 #754625 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Niels,

Ik vond het al vreemd dat je de plaat waar de verwarming doorloopt in eerste instantie liet zitten (Bij demontage) omdat deze bij mij met een schroef aan de onderkant vast zit aan de carburateur. Ik neem aan dat deze schroef bij jouw carburateur ontbrak.

Even nog een vraag voor Anjo v.d. Akker:

Van onderstaande opmerking snap ik niet veel. Is dit nog nader toe te lichten voor een amateur:

"pas de vlotterdekselpakking aan door zoveel mogelijk van het vlak boven de vlotter weg te snijden, zodat deze bijna een geheel wordt met de afdichting van de ruimte boven de vlotterkamer "

Voorbaat Dank en Groeten

Ted Bogers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2009 21:36 #754629 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
trouwens, wat ook bijzonder gaaf was! niels ging van tevoren even cranken, en toen zag ik bougie nr 1 en 2 gewoon heen en weer schudden!

ze mochten 3 slagen vaster om ong op moment te staan;D

boger315;88634 schreef : Ik vond het al vreemd dat je de plaat waar de verwarming doorloopt in eerste instantie liet zitten (Bij demontage) omdat deze bij mij met een schroef aan de onderkant vast zit aan de carburateur. Ik neem aan dat deze schroef bij jouw carburateur ontbrak.


heel scherp Ted, dit komt normaal idd altijd mee bij het verwijderen van de carb, als deze bout mist dan is een mooi vacuumlek te horen. we hadden dit lek dus al van tevoren kunnen weten n.a.v. de eerste post van niels:+

boger315;88634 schreef : "pas de vlotterdekselpakking aan door zoveel mogelijk van het vlak boven de vlotter weg te snijden, zodat deze bijna een geheel wordt met de afdichting van de ruimte boven de vlotterkamer "


in de W250 revisiekits zitten 2 vlotterdekselpakkingen.
1 voor de 83/93 serie carbs (met die grote dop S19 onderop de carb, waar een kort en dik brandstofzeefje achter zit) en 1 voor de nieuwere carbs (101/104/105/109/110) met de kleine dop aan de zijkant van de carb S14, lang en dun brandstofzeefje:+

beide vlotterdekselpakkingen hebben in de ruimte voor de vlotterkamer een 2tal gaten. dit correspondeerd niet met de vorm van het vlotterdeksel, daarvoor zou het 1 groot rechthoek moeten zijn zeg maar, dus alleen een pakking op de rand waar de vlotterdeksel daadwerkelijk met de carburateur in aanraking komt. is dit niet het geval, dan kan op den duur deze pakking flap schuimvorming veroorzaken.

de latere carbs in de 109 en 110 serie hebben dit vaak al standaard, maar de revisiekit is nog niet met deze aanpassing uitgerust.

net als het feit dat er enkel het brandstofzeefje voor de 83/93 types in zit, en niet die voor de nieuwe series:+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-02-2009 23:45 #754653 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
wat dus het makkelijkste is, is om even de pakking op de onderste helft van de carburateur te leggen, en dan met je vinger de rand een beetje 'om'drukken langs de contouren van de vlotterkamer.

het vouwlijntje wat je daarmee op de pakking maakt; met een schaar naknippen (vanuit het midden!) en presto

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2009 09:51 #754928 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic How-to: Carburateur revisie (Weber 32DIR109)
Duidelijke uitleg en begrepen. Waar de kleine gaatjes zitten op de pakkingen van Niels zit volgens mij een groot gat voor de vlotterkamerruimte.
Alleen vreemd dat de oude pakking het ook heeft (niet bijgesneden).
Waarschijnlijk is de carburateur reeds eerder gereviseerd?

Nu jullie toch zo bezig zijn:

Wat kan er aan een carburateur allemaal afgesteld worden?

Vlotterhoogte (bekend)
Co2 schroef (bekend)
Opening klep choke (bekend)

Ik las ook ergens dat de declaratie (geen idee waar het zit en wat het doet)enz.. afgesteld moest worden.

Acceleratiepomp: doet het of doet het niet, niks aan af te stellen?
Choke membraam: Volgens handboek zou er aan de achterkant iets bij te stellen zijn. Op die plaats zit er echter bij mij geen schroef.
Anjo schrijft ergens dat de chokemembraam van Niels is vastgezet. Bedoel je daarmee dat de schroeven zijn aangedraaid of dat je hem buiten werking hebt gesteld?

Opmerkingen en eventuele tips voor afstelling enz..... zijn zeer welkom,

Groeten,

Ted Bogers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets