× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL

Lees meer
04-02-2021 20:42 #988790 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Die foto is van de GLS (2-liter) uitvoering met de bult op de motorkap.

Hier een persfoto van de 1.4 versie:
Heb je gelijk een voorbeeld om de striping na te laten maken.




Ik heb nog zo'n voorspoiler liggen mocht je die weer erop willen zetten.
Deze mist zie ik.
Zijn zeer zeldzaam, alleen voor modeljaar 1981 geleverd op de 2 liter modellen en bij uitzondering deze VIP

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-02-2021 23:38 #988791 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Apart ook die gaatjes in de hoofdsteunen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
05-02-2021 18:49 #988792 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
gaatjes? echt VIP, heel chique gecapitoneerd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2021 20:47 #988793 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL

Steven340;259067 schreef : Die foto is van de GLS (2-liter) uitvoering met de bult op de motorkap.

Hier een persfoto van de 1.4 versie:
Heb je gelijk een voorbeeld om de striping na te laten maken.




Ik heb nog zo'n voorspoiler liggen mocht je die weer erop willen zetten.
Deze mist zie ik.
Zijn zeer zeldzaam, alleen voor modeljaar 1981 geleverd op de 2 liter modellen en bij uitzondering deze VIP


Nou Steven, volgens mij niet. De voorbalk van een 2-liter is anders, ik heb ze wel eens vergeleken.
Daarnaast zie je onder de voorbalk nog een stabilisator stang zoals de 2-liters die hadden. De 1.4 heeft op die plek de bekende ronde buis van het subframe.

Als je het mij vraagt, zie je op de foto een 2-liter met de motorkap van een 1.4.
Fotobewerking anno 1981?

Ik kwam voor mijn werk altijd langs een locatie waar nog een originele 345 GL VIP stond, geen idee of 'ie er nog staat. De striping op de flanken kun je eenvoudig namaken, die op de achterklep is wat lastiger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2021 22:31 #988794 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Voorbalk is volgens mij hetzelfde, maar daar durf ik nog geen 100% aan te geven.

Heb wel jouw oude foto's teruggevonden van je 345 waar de kunstof spoiler er nog niet op zit. Niet heel goed te zijn maar lijkt hetzelfde als de 1.4
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4323

Volgens mij kun je deze er zo onder schroeven, zal hem eens passen op m'n 343 dan weet ik het zeker ;)

Wat ik wel 100% zeker weet, is dat je de 345 VIP uitvoering in een 1.4 hebt en een 2 liter. Daarom staat er ook GL in de gril en niet GLS
Dus die persfoto is wel degelijk correct.
De 13" lichtmetalen velgen waren dan ook alleen standaard bij de 2 liter uitvoering.
Hier heb ik een originele folder van.

Er zijn op de VIP uitvoering (ook de 1.4) wel meer zeldzame opties te vinden zoals hoofdsteunen met kussens achterin, en het speciale stuur.


@ Wim
Die "gaatjes" / sticksels zijn standaard bij dit type stof.
Je hebt deze kussens ook in het rood en in het blauw, deze heb ik nog nieuw liggen namelijk in die kleuren en zit het ook in.
Dit geld voor 1981 tot en met modeljaar 1984

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2021 09:24 #988795 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL

Steven340;259071 schreef : Voorbalk is volgens mij hetzelfde, maar daar durf ik nog geen 100% aan te geven.

Heb wel jouw oude foto's teruggevonden van je 345 waar de kunstof spoiler er nog niet op zit. Niet heel goed te zijn maar lijkt hetzelfde als de 1.4
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4323

Volgens mij kun je deze er zo onder schroeven, zal hem eens passen op m'n 343 dan weet ik het zeker ;)

Wat ik wel 100% zeker weet, is dat je de 345 VIP uitvoering in een 1.4 hebt en een 2 liter. Daarom staat er ook GL in de gril en niet GLS
Dus die persfoto is wel degelijk correct.
De 13" lichtmetalen velgen waren dan ook alleen standaard bij de 2 liter uitvoering.
Hier heb ik een originele folder van.

Er zijn op de VIP uitvoering (ook de 1.4) wel meer zeldzame opties te vinden zoals hoofdsteunen met kussens achterin, en het speciale stuur.


@ Wim
Die "gaatjes" / sticksels zijn standaard bij dit type stof.
Je hebt deze kussens ook in het rood en in het blauw, deze heb ik nog nieuw liggen namelijk in die kleuren en zit het ook in.
Dit geld voor 1981 tot en met modeljaar 1984


Kijk dan meteen even naar die stabilisatorstang en subframe ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-02-2021 20:39 #988804 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Dat moeilijk schakelen is waarschijnlijk door de lekkende inlaatcollectorpakking. Bekijk die maar eerst eens (had Erik jullie trouwens ook al verteld) omdat daardoor het stationnair toerental te hoog is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-02-2021 17:42 #988809 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Zo, even een update inzake onze 345. Allereerst; ik dank jullie voor bovenstaande reacties, we zijn in elk geval een stuk wijzer geworden en hebben afgelopen zondag even goed gas kunnen geven. Technisch heeft deze 345 namelijk nog wat uitdaginkjes, maar niks wat we niet aan kunnen in onze mooie en verwarmde werkplaats. In de ochtend hebben wij ons door de sneeuw geploegd om de - gelukkig de dag ervoor al naar binnen gereden - Volvo open te kunnen bouwen.

Spruitstuk

We zijn begonnen met het vervangen van de spruitstukpakking (of inlaatcollectorpakking, zoals Eric en Volvomania hierboven dat idd noemen), dit omdat de auto natuurlijk hinderlijk hard knetterde daar en omdat dit immers de tip was van Eric. Dit is een flinke onderneming, welke nog extra werd bemoeilijkt door het afbreken van twee tapeinden aan de interieurzijde van het blok. Deze hadden overigens geen kracht nodig om af te breken, een simpele aanraking was haast al voldoende. Uiteindelijk bleek de pakking ook hierachter gescheurd te zijn, wellicht zijn de bouten door het ontglippende uitlaatgas erg warm geworden en wellicht in sterkte afgezwakt. Het blijft gissen, maar het is een theorie. Desalniettemin redelijk makkelijk eruit gekregen, nieuwe tapeinden op gezet en de boel weer teruggemonteerd.

Gelukkig werkt de pakking naar behoren, deze is keurig dicht. Het harde knetteren is gestopt en we hadden goede hoop dat na wat afstelwerk (carburateur is volledig gereinigd, wat pakkingen hersteld etc.) de versnellingshendel zich beter in zijn versnelling zou laten vallen. Dit bleek niet aan de orde, helaas.

Overige werkzaamheden
We hebben veel gedaan! Terwijl maat Alexander en ik ons voornamelijk bezig hebben gehouden met de spruitstukpakking, is Bryan aan het fijnmechanieken gegaan. Hij heeft o.a. de deurvanger rechtsvoor hersteld (deze was half vergaan) en heeft na creatief knutselen zelfs de originele deurhendel linksvoor kunnen herstellen. Deze werkt nu weer keurig. Ook hebben we de ontkoppelklep even los gehad en schoongemaakt. De ruitensproeier blijkt ook niet helemaal te werken, deze is ooit vervangen voor een universeel exemplaar die evengoed de geest heeft gegeven; iets wat we ook nog op het lijstje gaan toevoegen.

Tenslotte hebben we een gedeelte van de beurt kunnen uitvoeren die de auto zo hard nodig heeft. Helaas hadden we niet het juiste oliefilter en ook niet de juiste bougies, hier wordt nog aan gewerkt. Wel hebben we ervoor gekozen de koelvloeistof te vervangen, aan de hand van twee compleet dichtgeslibde koelvloeistofleidingen in de carburateurvoet (deze zelfs uit moeten boren om te ontdoen van sludge en kalkaanslag). Dit bleek erg nuttig te zijn, het systeem zat barstensvol bruine roestaanslag en sludge. Na veelvuldig spoelen (o.a. met draaiende motor), het systeem geheel gereinigd en weer keurig gevuld met G12.

Het niet willen schakelen blijft dus...
...en dat kan nog legio oorzaken hebben. We danken jullie in elk geval voor alle opgedane inspiratie. We weten nu in elk geval dat de pakking vervangen niet de oplossing is. Wel nog twee diagnoses kunnen stellen:

1) De auto wil niet vol in toeren zolang hij niet in zijn versnelling is geweest; bij volgas in zijn P of N komt de auto niet boven de +-/ 3500 toeren uit en geeft hij het gevoel dat hij op zijn handrem probeert weg te rijden, dit terwijl de auto dus niet in een versnelling staat. Hij ruikt dan tevens sterk naar koppeling. Eenmaal in zijn versnelling geweest (R of D) en dán in P of N gezet, wil de auto keurig vol in de toeren. Het voelt dus een beetje alsof de drukgroep blijft plakken
2) geconstateerd dat er vloeistof lekt bij de variomaat, ook hier moeten we echt even naar kijken/vloeistof verversen.

Al met al nog genoeg te doen voor de schouwing, aanstaande zaterdag gaan we weer volgas aan de bak. We denken eraan om in elk geval even de schakelhendel los te maken om te kijken wat we eronder aantreffen. Ook willen we de beurt even afmaken, worden er nog wat kleine dingen aangepakt... update volgt dus nog!

Hieronder nog even een foto van het bijzondere V.I.P. interieur (met bierflesje hahaha)!



Wat betreft de opmerkingen hierboven inzake o.a. de voorbalk, de striping etc; uiterlijk pakken we later pas aan, eerst willen we zorgen dat de auto door de schouwing van de RDW heen komt. T.z.t. stuur ik wel even een DM over die voorspoiler, die vind ik erg interessant! Komen we nog op terug!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-02-2021 22:01 #988814 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Dat je de koppeling ruikt zal wel kloppen, in zijn P is de aandrijving geblokkeerd .de hulpkoppeling is wel ingeschakeld maar boven de 2200 toeren komt de koppeling toch in.
Dus die zal dan wel heet worden ja

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2021 12:28 #988819 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
In z'n P mag je nooit gasgeven want dan laat je inderdaad de koppeling verbranden.....
Kijk ook mar eens naar de busjes in de schakelstang (tussen pook en bak); als die op/weg zijn wil ie ook niet echt gaan schakelen.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets