× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2021 14:56 #635461 door V300 register
Inleiding & (her)introductie
In een ver, diep en grijs (studenten)verleden heb ik, Jelle uit Zoetermeer - hier bekend als FP146 - al eens een aantal topics gehad op dit forum en ik ben ook een tijdje lid geweest van de club. Destijds hebben mijn twee 340's en 343 het niet 'gered'. Dankzij een combinatie van geldgebrek, afleiding, prutswerk en een baan in de autobranche (en dus véél ander leuks), hebben ze het veld moeten ruimen. Echter, de liefde voor het type is altijd gebleven - ondanks dat ik er feitelijk 3 naar de slachtbank heb gebracht. Ik hoop dan ook dat de echte puristen me dit kunnen vergeven; als wederprestatie gaan we er eentje proberen te redden :-)

Jullie kennen boezemvriend en beun-compagnon Bryan sinds 2010, hij is wat actiever aanwezig hier sinds 2018 - ik ken de beste man al sinds mensheugenis. Destijds besloot Bryan om oldtimers op te gaan knappen en was het een makkelijke keus om te beginnen met een 340. Waarom? We kenden de techniek, wisten waar we op moesten letten en het leek een leuke start. Na heel veel avondjes rommelen, knutselen en onderdelen vervangen, is de liefde voor de witte SF-91-FX gegroeid en is ze haar doel voorbij geschoten; van een 'winst'-project is ze veranderd in een blijvertje. Het doel was om haar van de sloop te redden, op te knappen en te koop te zetten. Dat laatste is dus nooit gelukt. Hoewel de auto op Bryan's naam staat en de 'Witte Dame' ook bij Bryan voor de deur wordt geparkeerd, hebben de vele toerritjes en sleutelavondjes ervoor gezorgd dat het voelt alsof hij van ons beiden is. Hoewel het soms een gebed zonder end is, moet dit exemplaar een hoop doen om het bij ons te verbruien!

Een aantal andere projecten zijn daarna de revue gepasseerd, zoals bijvoorbeeld een keiharde 1986 Opel Ascona Hatchback (#projectBlitz) en een Parijse Renault 5 1.4 Automaat (#projectR5) met origineel nog geen ton op de klok. Met de winst kopen we altijd ons volgende project, en dit is er eentje die onze voorliefde voor de SF nog wel eens kan doen wankelen: een Volvo 345 1.4 GL Variomatic uit 1981 (#project345).

De 345
Maar eerst... foto's! Want zonder foto's geen showroomtopic!





Daar is ze dan! Wellicht gaat er voor sommigen een belletje rinkelen. Deze 345 was van Eric Boeckx uit Aarschot, België. De beste man hebben wij al eerder eens gezien om een voorscherm vandaan te halen voor de SF. Ook de aanwezigheid van een 345 aldaar was ons toen bekend. Het moment waarop we melding kregen van Autoscout24 dat deze auto online was gekomen, hebben we direct geschakeld. We hebben een autoambulance geregeld en zijn afgetaaid naar Vlaanderen.

De vriendelijke Eric gaf aan helaas afscheid te moeten nemen door de sloopplannen voor zijn opslag. De 345 zou al een tijdje stil staan, maar is levensvatbaar en de bodem hard. Na kort onderhandelen (2 verse koplampjes voor de SF, een reservewiel en 2 achterklep gasveertjes erbij en we betalen de vraagprijs) hebben we haar opgeladen en meegenomen naar Leiden, de standplaats van de auto en onze sleutellocatie. Hier wordt ze de komende weken goed verzorgd, warm, op de brug, met professionele apparatuur.

Een aantal dingen vallen op: de hardheid van de koets & de bril, het na wat aanjakkeren relatief snel aanslaan van de motor en het ansich keurige draaien hiervan en het in nieuwstaat verkerende interieur met een bijzonder stuur (welke ik nog nooit gezien heb, en nee: niet het DAF-stuur, foto volgt nog binnenkort). Ook de kilometerstand is prachtig: net iets meer dan 80.000 kilometer.

Wat moet er gedaan worden?
Laten we vooropstellen dat er nog veel gedaan moet worden om dit pareltje terug op de weg te krijgen. Dat begint natuurlijk met een schouwing bij de RDW. Deze staat gepland voor 22 februari. Ook de BPM-aangifte dient gedaan te worden en de auto moet natuurlijk een APK. Allemaal geen probleem, alleen moeten we in de tussentijd wel even zorgen dat dit voor elkaar komt.

Een opsomming van het werk, voor zover geconstateerd:.
  • Spruitstukpakking vervangen, deze is lek en de auto knettert dus als een malloot.
  • Automaatkeuzehendel grijpt niet aan, ontkoppelklep vervangen (stap 1)
  • Beurt met filters + bougies + v-snaar
  • 4 nieuwe banden (profiel is goed, maar zijn dik 15 jaar oud)
  • Chokehendel vervangen, deze is niet goed bedienbaar, oude kabel
  • Pinnetje deurhendel LV vervangen
  • Remmen opschuren en reinigen
  • Carburateur nalopen en afstellen + reviseren indien nodig
  • Wiellager LV vervangen, veel speling
  • Ashoes bakzijde RA vervangen
  • Remleidingen opschuren en spuiten waar nodig
  • Chromen lijsten op de wieldoppen vastzetten
  • Gaatje in de bodem t.h.v. de vloer professioneel laten dichtmaken
  • Bodem tectyleren
  • Geheel schoonmaken
  • Uitlijnen

De auto rijdt goed, stuur staat iets scheef. De variomaat schakelt netjes op, al moet je wel echt je best doen om hem in rollende staat te krijgen. Vaak staan we nu een aantal minuten te hannesen voordat hij luid tandenknarsend in een versnelling valt. Na een topic met advies hier in het Variomatic-hoekje, hebben we besloten dus eerst naar de ontkoppelklep en de keuzehendel te kijken, update hierover volgt nog.

Verder is er wat optisch werk:
  • Roest op de deur RV professioneel laten herstellen
  • Wielkastrand RA schade herstellen
  • Lakstift laten maken en bijtippen waar nodig
  • Striping herstellen - indien iemand weet waar we dit gaan vinden, trek gerust aan de bel!
  • Deur LV is iets uit de kleur. We weten nog niet wat we ermee willen.
  • Bumperlip achter opschuren en spuiten

Wat vooral opvalt is de smetteloze staat van de bodem, dorpels, balken en kokers van de auto. Ook het brilletje is keurig en roestvrij, wel is deze een keer hersteld in het verleden maar dit is keurig en professioneel gedaan!

Conclusie
Al met al dus een overzichtelijk project. Ze heeft wat aandacht nodig, dit is vooral achterstallig onderhoud en lange stilstand. Wij gaan uiteraard zorgen dat de dame weer in topconditie de weg op kan. We zullen er hierna wellicht even zelf mee gaan rijden, wellicht draaien we wat toerritjes etcetera. We zien wel. Uiteindelijk gaat ze weer online en kijken we verder naar het volgende project. In elk geval is het belangrijk dat er weer een zeldzame 345 op de weg verschijnt! Noem het cultureel erfgoed ;D. Zal er meer werk uitkomen? Tuurlijk. Dat is altijd zo. Je maakt een zo compleet mogelijke inschatting, maar je komt gaandeweg pas achter bepaalde dingen. We hebben er in elk geval zin in en gaan volgas ons best doen om deze dame weer op de weg te krijgen!

We zullen proberen terloops dit topic een beetje bij te houden en jullie te laten weten wat de voortgang is. Ben benieuwd wat jullie van het project vinden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2021 16:37 #988776 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Dat is een 345GL VIP! Alleen het interieur lijkt niet helemaal te kloppen.

Graag in ere herstellen aub :)
Goed bezig!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-02-2021 17:22 #988778 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Thanks man! Ik heb even wat onderzoek gedaan en het lijkt er inderdaad op dat dit een 345 V.I.P. is, dit verklaart ook het voor mij nog geheel onbekende stuurtje in deze auto. Ook de kleur en de striping kwamen me al niet per se bekend voor.

We gaan goed voor het beestje zorgen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2021 20:47 #988780 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Ik dacht al dat ik em weer zou zien. Ik ben indertijd met Erik de wagen nog gaan ophalen.
Ben zeker dat ie je veel plezier zal geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
03-02-2021 20:56 #988781 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Op de plaatjes is het in ieder geval een plaatje!
Succes, en veel plezier ermee/eraan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-02-2021 06:48 #988783 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Hij ziet er nog strak uit de 345! Veel succes met het sleutelen en daarna uiteraard lekker touren!:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-02-2021 10:00 #988785 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Wauw een echte 345 GL V.I.P. uitvoering.
Echt super zeldzaam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-02-2021 11:31 #988787 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Wat een leuk model! Wees er zuinig op, en plaats gerust nog meer foto's ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-02-2021 13:06 #988788 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Geweldig om te zien, succes!!

Hier net wat info over de VIP uitvoering gevonden:
www.flickr.com/photos/rutgervandermaar/49882974506/
en:
www.auto-pub.net/ASL/page_Volvo_345_GLS_VIP_81.htm


Met verschillende wielen geleverd zag ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-02-2021 13:15 #988789 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic FP146 & Bryan's #project345: Volvo 345 1.4 GL
Mooie wagen! Goed dat jullie hem weer op de weg gaan brengen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets