× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Voorstellen 340GL special '90

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-05-2019 16:38 #982150 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen 340GL special '90
Nou vandaag dus aan de koelvloeistof begonnen, maar na het legen en weer bijvullen begon die vrij ernstig te lekken. Lijkt onder uit de radiateur te komen.. drupt vrij hard onder de bumper uit. Is het mogelijk dat de radiateur ineens is gaan lekker of zie ik iets anders over het hoofd? Bij de slang en de schroef lekt die niet, ik kan niet echt goed vinden of zien waar het precies vandaan komt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-05-2019 17:13 #982152 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen 340GL special '90
Weet je zeker dat die koelvloeistof daar al niet lag van het leeg laten lopen?

Misschien bij het er af halen van de slang het soldeerpunt beschadigd waar de koperen pijp tegen de radiator zit gesoldeerd? Als je wat moet wrikken, en het is al niet de geweldigste radiateur meer, kan het hier scheuren en gaan lekken.
Vaak gaat de radiateur ook onderin lekken. Zou kunnen dat je net het laatste zetje hebt gegeven bij het (de)monteren van de slang.
In beide gevallen was de radiateur in de nabije toekomst waarschijnlijk al aan vervanging toe geweest (kan ook wel na 30 jaar natuurlijk).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2019 19:20 #982157 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Voorstellen 340GL special '90
Gezien het bouwjaar is het een wonder dat de radiateur het zo lang heeft volgehouden
Dat was troep Japans blik
Probeer een dikkere radiateur voor één 1700 te vinden met bijpassende rubbers voor de onderzijde en wees voorzichtig met de schakelaar voor de zelfdenkende fan

Mvg

André

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2019 20:47 #982159 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Voorstellen 340GL special '90
Heb in mijn '91er ook een dunne zitten, zijn wel iets fragieler.
Je kunt als hij bij de slangaansluiting gescheurd is deze solderen.

Zo ook bij mijn '83er gedaan:

forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=11104

(even omlaag scrollen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-05-2019 21:25 #982160 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen 340GL special '90
Ja heb hem er uitgehaald en is inderdaad gescheurd bij de slang aansluiting onderaan, dus morgen ff beetje schuren en kijken of ik hem dicht krijg gesoldeerd, want verder ziet ie er nog veel te goed uit om hem te vervangen. Bedankt voor het meedenken weer!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-05-2019 22:02 #982163 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen 340GL special '90

daeiron;254740 schreef : Ja heb hem er uitgehaald en is inderdaad gescheurd bij de slang aansluiting onderaan, dus morgen ff beetje schuren en kijken of ik hem dicht krijg gesoldeerd, want verder ziet ie er nog veel te goed uit om hem te vervangen. Bedankt voor het meedenken weer!


Even een tip: solderen is heel goed te doen bij die radiateurs, met de vlam. Met een gewone soldeerbout hoef je er niet aan te beginnen, dat wordt niet heet genoeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-06-2019 19:08 #982219 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen 340GL special '90
Een weekje later en het zit zo te zien nog goed dicht :)
Heb het inderdaad eerst met een brander gedaan, maar vond toch dat ik het met de de soldeerbout iets mooier kon afwerken (die is dan ook wel 100 watt, dus geen standaard electra soldeerboutje).

Vandaag ook even de riemen bekeken en zo goed mogelijk afgesteld, 1 van de riemen heeft wel hele kleine haarscheurtjes aan de zijkant, maar alle tanden zijn heel. Dus ik denk/hoop dat ik daar nog wel even mee vooruit kan. Kwam er wel achter dat er een gaatje in de einddemper zit, dus daar moet ik binnenkort nog even een andere onder hangen. Nu maar even snel dichtgesmeerd met gun gum.

Kwam er deze week ook nog achter dat waarschijnlijk die temperatuurschakelaar in de radiateur kapot is, want die ventilator slaat nooit aan (als ik hem rechtstreeks aansluit doet die het wel gewoon). Of ik wacht gewoon niet lang genoeg, maar het lijkt me als het temperatuurmetertje rechts van het lampje begint te komen dat die toch wel aan zou moeten slaan, of ben ik dan te ongeduldig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2019 21:40 #982223 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Voorstellen 340GL special '90
Temperatuurmeter kan wel wat oplopen tot voorbij het lampje, maar dan moet de fan wel aanslaan.

Als hij echt richting 3 kwart gaat is het niet goed.
Heb zelf al eens meegemaakt dat deze stuk was, stond toen met een kokende motor in de file.
Was gelukkig verder niets aan de hand of beschadigd, behalve dat al m'n koelwater via het overdruk ventiel eruit kookte.

Pas wel op met het eruit draaien als je deze wilt vervangen.
Ze kunnen erg vast zitten met als gevolg dat je de hele fitting uit de radiateur scheurt.
Ook dat is toen bij de mijne gebeurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-06-2019 10:44 #982280 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen 340GL special '90
wat een ontzettend mooie auto

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-06-2019 19:27 #982418 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorstellen 340GL special '90
Ik had zo'n weber revisiesetje besteld en was vandaag bezig met alles uit elkaar halen (preventief eigenlijk). Nu ging ik de stationaire solenoid testen, als ik die aansluit op 12v, springt die alleen naar binnen als ik hem een klein beetje help. Als ik dan de 12v eraf haal springt die wel weer terug, maar dus niet vanzelf naar binnen. Is het dan einde verhaal? Hij wordt overigens ook wel handwarm...

In deze handleiding (pagina 21) www.volvo300mania.com/technical/B14_32DIR_v1.0.pdf , staat ook 'install a new sealing washer'. Die zat er bij mij alleen niet tussen. Hoort die er wel tussen te zitten? Die zou dan nog voor het rondje met het rubber moeten volgens die handleiding lijkt me..

Zo ziet die er nu uit bij mij (foto van revisie post op dit forum)


Ik zag dat die dingen nog abnormaal duur zijn ook.

EDIT: wonderbaarlijk genoeg maakt het (in ieder geval bij mij) uit of dat sproeierkapje erop zit, met dat ding erop klikt die wel mooi in en uit. Ik heb hem nu trouwens gemonteerd zonder extra ringetje en hij loopt prima :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets