× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Stevens Volvo 300 projecten

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-03-2020 08:58 #984369 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
Dankjewel voor de goede uitleg in je post hierboven steven, een kleine how to die ik mooi bij mijn 340 kan toepassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2020 18:24 #984410 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Inmiddels rijdt de rode 340, en werkelijk fantastisch. Het sturen gaat echt super licht :)
En de motor liep gelijk al als een zonnetje, die andere pakkingen hebben zeker geholpen icm die kunstof flens.
Dit werkt echt super goed.

Verder gebruik ik nu de rembekrachtiger als vacuüm buffer, door simpelweg het bochtje van de harde slang er tussenuit te knippen en daar een aftakking naar de EMVK te maken, een terugslag klep zit er immers al tussen. De originele slang sluit je dan rechstreeks aan op de ontkoppelaar.

Zal daar nog even een foto van maken.
Je hergebruikt praktisch alle slangen, dus super simpel aan te sluiten en een geweldig effect dat het heeft. Motor blijft erg laag in toeren.
Een goed werkende kick-down schakelaar is hierbij wel een pré


Ook de benzine tank vervangen, en de nieuwe mooi zwart geverfd met Hammerite hamerslag. En glijk alle brandstofslangen vernieuwd.


En de tank er weer onder.


Daarna het rechter spatbord vervangen ivm met lelijke schade, zat een hele scheur in.
Had nog een spatbord liggen in de zelfde kleur, hiervan was alleen het achterste hoekje verrot, dus die van het schade spatbord afgeslepen en gelast, moet ik nog verder afwerken.
Zitten ook best wat krassen op dit spatbord van de opslag, dus die laat ik gelijk mee spuiten met de rest.


De variokap nog even mooi schoongemaakt, en de auto krijgt weer vorm.


Nog een paar dingetjes doen en dan een afspraak maken bij de schade hersteller voor het cosmetische werk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
25-03-2020 22:03 #984413 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
Tjonge, weer goed bezig zeg!

Dat van die rembekrachtiger is een goeie... Volgens mij is dat dè oplossing om gemakkelijk een vacuümbuffer op een 340 te hebben.

Ik heb sinds een paar weken een buffertankje in de 340 zitten, wat echt voortreffelijk rijdt. De kickdown werkt heerlijk op de snelweg, je wordt echt gelanceerd :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
26-03-2020 15:50 #984415 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Stevens Volvo 300 projecten

Steven340;257438 schreef : Inmiddels rijdt de rode 340, en werkelijk fantastisch. Het sturen gaat echt super licht :)
En de motor liep gelijk al als een zonnetje, die andere pakkingen hebben zeker geholpen icm die kunstof flens.
Dit werkt echt super goed.

Verder gebruik ik nu de rembekrachtiger als vacuüm buffer, door simpelweg het bochtje van de harde slang er tussenuit te knippen en daar een aftakking naar de EMVK te maken, een terugslag klep zit er immers al tussen. De originele slang sluit je dan rechstreeks aan op de ontkoppelaar.
[...]


ten eerste: wat ben je weer goed bezig,ziet er wéér strak uit allemaal!

Verder:
Ben benieuwd naar deze beide modificaties. De flens/pakking bij carb, dat klinkt aanlokkelijk.

Hetzelfde voor de vaccumbuffer.

Ik durf het bijna niet te vragen, maarruh...
Komt er een korte howto? (zodat de minder ingewijde (zoals ik) het beter kan snappen)

En wat ik me afvraag: als deze relatief simpele mods zo'n effect hebben, waarom zijn ze dan destijds niet ingevoerd? Zit er nog ergens een addertje ergens onder het gras? Vooral morrellen aan/bij de rembekrachtiger doe ik anders liever niet, ik vind remmen toch wel best belangrijk).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2020 17:15 #984416 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Stevens Volvo 300 projecten
De buffer op de rembekrachtiger zit er niet voor niets....ik zou dat afraden Steven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2020 18:01 #984417 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Ik zal nog even een foto maken van hoe het nu zit, maar nou is het wel zo dat kwa remmen (ook wat testen mee gedaan) je eigenlijk geen verschil merkt.
Sterker nog, boven de 1750 toeren staat de CVT en de rembekrachtiger met elkaar in verbinding en is het buffer dus 2x zo groot.

En mocht er een klepje in de EMVK afbreken wordt deze altijd weer aangezogen (vandaar dat de CVT dus ook nooit opschakeld als dit kapot is)
Ik vind het wat dat betreft betrouwbaar zat, alleen met een gescheurd membraam kan de kracht iets minder zijn, maar dan rij je er over het algemeen toch liever niet mee.
En het staat altijd los van de mechanische remmen, een bekrachtiger is dan ook een (veiligheids) hulpmiddel, maar niet een pré


De rede waarom ze dit niet zo bedacht hebben is denk ik omdat de auto wat trager reageerd als je er gewoon mee rijdt, zonder steeds het gas diep in te trappen. (maar zo is hij theoretisch wel zuiniger)

Het toerental blijft dusdanig laag dat je vaak continu in z'n 4e versnelling optrekt. Ondanks dat ik er gewoon een originele begrenste EMVK tussen heb zitten van 450millibar om precies te zijn.

Behalve als je de kickdown gebruikt natuurlijk, dan is hij rap zat, vaak nog rapper dan zonder buffer. Hij reageerd voornamelijk sneller.
Alleen zijn er genoeg mensen die nooit het pedaal helemaal tot op de bodem intrappen, kijk maar naar invoegende mensen op de snelweg die met een gangetje van 60 al de weg op komen.

Ik denk dat dat voornamelijk de achterliggende gedachte is.
Ik zal niet zeggen dat je er mee moet leren rijden, maar je moet je er zeker van bewust zijn en weten dat je bij wat vlotter optrekken de kickdown ook maar even moet aanraken en niet moet blijven vasthouden.
Dat zou anders hetzelfde zijn als continu in de bergrem blijven gassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2020 19:01 #984418 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
Ik ben wel even benieuwd, stel je motor valt uit, door de terugslagklep behoudt de rembekrachtiger z'n vacuüm. Maar... nu je EMVK ertussen hebt en je motortoerental valt weg, wat doe je tachorelais dan met de aansturing van je EMVK. Verlies je dan in één keer al je opgebouwde vacuüm door de EMVK?

Even denken: als je in ruststand (dus bij wijze van spreken de EMVK demonteert) zuigt aan de hoofd vacuüm-aansluiting van je EMVK, is deze afgesloten. Dus in principe behoudt de bekrachtiger z'n vacuüm. Niet dat je ineens je 'nood' vacuum kwijt bent...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2020 21:19 #984420 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Dat eerste heb ik nog niet geprobeerd, zal dat morgen eens testen.
Heb om de hoek een groot industrieterein wat momenteel vrij rustig is.

Zal gelijk eens kijken als ik hem tijdens het uitrollen in de neutraal zet.
Dat de motor ook echt stilstaat.


Zo lopen momenteel de vacuüm slangen.


En nog even een stukje theorie erbij wat de EMVK betreft: (ook te vinden op de website)

De 4 aansluitingen zijn;

1) atmosferische druk (slangetje naar het luchtfilter)
2) motorvacuüm (slang naar het inlaatspruitstuk van de motor)
3) terugschakelvacuüm (deze loopt onder de auto door, en vertakt zich bij de variomatic naar de linker en rechter primaire trommel)
4) opschakelvacuüm (idem)

De op- en terugschakel functie wordt geactiveerd door 2 elektrische spoelen. Naast deze functies zitten er nog 2 dingen in de EMVK; waar weinig over gepraat wordt(ze gaan zelden kapot..)


A) terugslagklep
B) vacuümbegrenzer

Beide onderdelen zitten tussen het motorvacuüm en de klep van de opschakelzijde in. De begrenzer zorgt ervoor dat het opschakelvacuüm nooit meer kan worden dan een vooraf ingestelde waarde. (ca 0,4 atmosfeer bij een goede EMVK)

De terugslagklep zorgt ervoor dat het opschakelvacuüm behouden blijft zodra het motorvacuüm wat minder wordt (bijvoorbeeld bij accelereren vanuit constante snelheid - zonder terugslagklep zou de variomatic dan vaker/sneller terugschakelen wat een hoger verbruik oplevert).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
26-03-2020 21:35 #984421 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Stevens Volvo 300 projecten
Al surfend op het forum kwam ik deze discussie tegen, ook over terugslagklep.


Lijkt over hetzelfde principe te gaan, zij het met een eigen terugslagklep (dus zeker geen effect op de remmen).


Vanaf post 44 wordt de werking echter in twijfel getrokken. Of beter, als het werkt, dan is het camouflage van lekkages elders in het systeem.


Anderzijds, ik heb nog de 340 in ruste staan, ik kan natuurlijk makkelijk de terugslagklep hieruit lenen en er eens tussen zetten. Nadeel is dat ik door dat thuiswerken al 2 weken niet meer in de nieuwe 340 heb gereden.,,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2020 21:48 #984422 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Ja die discussie had ik ook al eens doorgelezen, maar met alleen een terugslag klepje er tussen maakt dat ook geen moer uit.
Die zit immers ook al in de EMVK zelf.
Zie ook mijn aangepaste post hierboven.

Het werkt alleen i.c.m. een buffer.
Als je gas geeft is er niet zo veel vacuüm beschikbaar, dat haalt de CVT dan uit het buffer > resultaat; een sneller opschakelende CVT.





Overgens nog even een ander vraagje, ik heb het idee dat de pulsair het niet doet, deze hoort normaal een wat roffelend geluid te maken en hoort er lucht aangezogen te worden aan de dikke slang die onderop het luchtfilter zit.
Dat doet deze nu dus helemaal niet, en je hoort ook niets.
Waar zou dat aan kunnen liggen?
Er loopt een dunne vacuüm slang naar een klep denk ik? wellicht zou dat defect kunnen zijn?
Ook te zien op de foto, zelfde soort slang als je econometer / ruitensproeier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets