× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Stevens Volvo 300 projecten

Lees meer
06-08-2018 18:00 #634934 door Steven340
Stevens Volvo 300 projecten is gemaakt door Steven340
Voor alle "tussendoortjes" leek het me wel leuk om daar ook maar eens een topic voor te maken. Toch weer wat extra vermakelijk leesvoer hier op het forum :D

Geheel onverwachts had ik ineens 2 sloopredders voor de deur staan die eigenlijk weinig tot geen roest bevatte :wtf2:
Betreft een rode 343 van 1980 (met een bizar verhaal) en een grijze 340 GL Special van 1991

Met die laatste ben ik nu voornamelijk bezig, maar zodra ze klaar zijn mogen ze naar een nieuwe baas.
Wellicht die '91er nog mooi voor aankomende winter gebruiken, aangezien ik nu alleen nog auto's op kwarttarief heb staan omdat beide diesels in de stalling staan.
Maar het wordt zeker geen blijvertje, daar heb ik al veel auto's van.


Ik zal maar aftrappen met de '91 er.
Stond op marktplaats al zijnde "niet rijdend" leuk voor de hobbyist.
Verder geen punten wat het euvel nou was.
Hij stond in Alkmaar wat voor mij om de hoek ligt. Dus maar eens wezen kijken. Wat bleek, bij de voorpijp was de uitlaat afgebroken, de restanten zaten er dan ook niet meer bij.
Maar de carrosserie was verder nog in een zeer goede staat. Stond net 67.000km op de teller, interieur werkelijk als nieuw, en de enige ernstige roest wat hij had zat achter de kentekenplaat op de voorbalk. Wel een behoorlijk gat.
Tja, als dat het enige laswerk is....

Verder wel wat parkeer deukjes en de achterklep heeft wat schade, maar dat ga ik allemaal herstellen.







Daarom besloten de auto over te nemen, en samen met een vriend van me naar huis gesleept.
Staat nu bij m'n werkplaatsje, en al veel dingen gedaan.


Afgebroken uitlaat, voorpijp en midden stuk (bedoeld voor kat.) heb ik inmiddels nieuw liggen. Einddemper en de katalysator zelf zoek ik nog.


Verder de accubak opnieuw in de verf gezet, inmiddels ook al in kleur gespoten, deze had namelijk lichte roestvorming.
Daarna het hele front gedemonteerd, koplampen uit elkaar gehaald, en reflectors voorzichtig schoongemaakt. Tijdens het demonteren zo'n 15 levende slakken uit de auto gehaald, kennelijk een hele tijd tegen een heg gestaan ofzo.


Meteen de radiateur eruit, deze zag er nog erg mooi uit, en om die te conserveren opnieuw in de verf gezet.


Nu zit de hele voorkant weer in elkaar, meteen een nette gril erin gezet waarvan het logo nog wel mooi is.
Momenteel met de remmen bezig, voordat ik de carrosserie verder aanpak, eerst maar eens APK erop.

De Rai Special staat nog altijd binnen, nadat deze 2 klaar zijn en hopelijk weg zijn daar weer verder mee.
Maar je, sommige dingen kunnen niet altijd wachten, want dan waren ze waarschijnlijk naar de sloop of de cross gegaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-08-2018 18:30 #976377 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
Ziet er goed uit Steven. Misschien een mooie opvolger van mijn 340.... Met die kilometerstand moet ik nog 20 jaar vooruit kunnen. Maar ik wacht eerst even het verhaal van de rooie af:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2018 18:53 #976378 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Stevens Volvo 300 projecten
Steven

Mooie projecten en zoals jij het aanpakt worden ze idd gered van de sloop
Heb nog een kat voor je liggen voorpijp zit er aan vast geroest dus als je interesse moet
Je ze beide afnemen

Einddemper heb ik misschien maar dat kan jij het beste zelf zien

Mvg

André Minet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2018 19:10 #976379 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Nou voorruit, zal alvast wat foto's van de rode plaatsen.

Betreft dus een 343 van 1980 met CVT.
Deze komt uit Uitgeest, wat ook bij mij om de hoek ligt.

Stond bij een Volvo garage tussen de onderdelen auto's hopeloos te vergaan. Toen ik deze kwam bekijken stond hij er op dat moment zo'n 7 jaar.
Ik wist alleen dát er een 343 stond, niet in wat voor staat of wat dan ook.

De eerste indruk gaf mij dat het om een groot project ging met veel roest en rottigheid. Wat helemaal niet raar is als je hem zo ziet.

Maar niets was minder waar.
De auto bevat nergens maar dan ook nergens roest.
Een kleind beetje oppervlakte roest bij de accubak, maar dorpels, voorfront kriksteunen etc.... allemaal knetterhard. Ook nergens losgebladderde coating werkelijk ongeloofelijk.

Dus vroeg zo aan de garage houder wat het verhaal er nou achter was.
Wel.... de eerste eigenaresse bracht de auto 7 jaar geleden bij ons voor een APK en een onderhoudsbeurt.
Dit was dan ook allemaal uitgevoerd. Op dat moment werd bij haar het rijbewijs ingenomen, ze reed toen al nauwlijks met de auto vanwege haard hoge leeftijd.

Sinds dat gebeurde had ze ook geen baat meer bij de auto en heeft de auto nooit meer opgehaald.
De garage houder heeft haar meerdere malen proberen te bellen maar werd nooit opgenomen. Haar zoon kwam langs en legde de situatie uit.
Hij had ook geen interesse in de auto en had zoiets van; hou hem maar.

Daarna is gelijk rijdend weggezet tussen de onderdelen auto's om vervolgens tot op heden weg te staan kwijnen.

Als die tijd ervoor stond de 343 altijd in de garage en 's winters kwam deze er dan ook nooit uit.
De eerste eigenaresse was er altijd erg zuinig op.

Het is voornamelijk een hoop poetswerk wat ik wel uit ga besteden, een paar kleinen dingen vallen nog wel te verbeteren / op te knappen.

Velgen mooi opnieuw laten poedercoaten, en meteen nieuwe banden eronder.
De accu was er bij de beurt nieuw ingezet, 7 jaar plat geweest, volledig opgeladen en doet nu dienst in m'n bordeaux rode 340. Werkt nog prima.

En uiteraard alle techniesche dingen nakijken.
Gelukkig heeft hij er niet al te veel onder geleden, alleen dus erg smerig geworden.









Verder nog een mooie vondst achterin de auto.
Een bak voor koppelings vulplaatjes en een origineel CVT afstel kaliber.
Verder nog 5 tal EMVK's voor de Daf, enkel bediend wel NOS
Dus als daar iemand nog belang bij heeft....

Nog een 360 brandstof filter NOS, nog wat koppelings as vul ringetjes NOS
En nog een paar dingen waarvan ik geen idee heb wat het is, zal wel daf gerelateerd zijn.

Iets voor op een uitlaat? en iets voor vacuüm slangen.







Bedoeling is de rode 343 wel klaar te hebben voor aankomende VKB, wil hem daar te koop zetten, is al een plek voor gereserveerd in de daarvoor bestemde ruimte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2018 19:17 #976380 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten

Adaf55;251272 schreef : Steven

Mooie projecten en zoals jij het aanpakt worden ze idd gered van de sloop
Heb nog een kat voor je liggen voorpijp zit er aan vast geroest dus als je interesse moet
Je ze beide afnemen

Einddemper heb ik misschien maar dat kan jij het beste zelf zien

Mvg

André Minet


Bedankt voor je aanbod André, maar heb de rest nu nieuw, dus zoek nog even verder voor een "losse" kat. en een nieuwe einddemper. Dan kan er over de hele lengte weer een glimmende uitlaat onder.
Wil het gelijk goed doen, houdt de auto ook zo z'n meerwaarde.

Heb de vorige eigenaar ook opgesnort, en die vertelde mij dat hij de kat nog heeft van de auto, maar heeft het zo ontzettend druk met van alles dat het nog wel even kan duren voordat ik deze heb. Hij is zelden thuis.
Dit bleek z'n donor auto te zijn voor een 345 die hij had staan. Die komt volgende maand ook naar mij toe en dat zal wel een blijvertje worden, want dat betreft een hele bijzondere ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2018 19:44 #976382 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Stevens Volvo 300 projecten
Mooi verhaal achter die 343, fijn dat ze hem ook kwijt wilden. Bij jou gebeurt er teminste wat mee!
Zo vaak dat dat alleen voor 'de nieuwprijs' kan of dat het een 'project' is..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2018 20:31 #976387 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Stevens Volvo 300 projecten
Die witte plastic emvk kleppen zijn voor een daf 44 of 46 of 33 met tweecilinder motor
Evenals de Metalen vacuumpotjes

Mvg

André

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2018 20:33 #976388 door André Minet
Beantwoord door André Minet in topic Stevens Volvo 300 projecten
Die man uit alkmaar had zeker ook onlangs een 343 verkocht ?

Moest zijn stalling uit ������������

Heb ik van een bekende uit de buurt waar jij toen ook onderdelen kocht van zijn andere 343 die hij een paar jaar geleden
Verkocht aan ons .

Die 345 is idd de moeite waard maar wou hij toen absoluut niet verkopen

Mvg

André

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2018 21:45 #976397 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens Volvo 300 projecten
Klopt dat is hij. De 345 doet hem wel pijn aan het hart, maar heeft er simpelweg geen tijd meer voor vertelde hij me.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-08-2018 09:22 #976400 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens Volvo 300 projecten
Wow, die 343 is wel heel gaaf zeg! Zoiets laat je toch niet buiten staan wegkwijnen? Tof dat je deze hebt opgehaald.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets