× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Stevens tweede Volvo 340 diesel 1985

Lees meer
07-08-2017 17:09 #634546 door Steven340
Stevens tweede Volvo 340 diesel 1985 is gemaakt door Steven340
Tja, en toen had ik er ineens nog eentje bij :wtf2:

M'n huidige dagelijkse 340 diesel sedan begint steeds meer tering herrie te maken. Een van de drijfstang lagers staat op het punt naar de kl*te te lopen en dan kan ik waarschijnlijk m'n blok weggooien.

Dus wat doe je dan.... juist.... opzoek naar een vervanger.
Zoveel diesels zijn er niet meer laat staan hoeveel er worden aangeboden.
Dus toen deze voorbij kwam leek het mij wel wat. Zeker omdat het nog een '85er is. Vind de oude facelift toch een van de mooiste.

M'n groene diesel sedan wordt geschorst en gaat voorlopig gestald worden. Wachtend op restauratie. Wil hem uiteindelijk ook helemaal opnieuw gespoten hebben, maar één auto tegelijk, en dat is nu eerst m'n gele 343 klaar (gisteren weer mee verder gegaan)

Ondertussen een week geleden naar deze wezen kijken in Friesland. Ze hadden beschikking over een brug dus kon de auto van alle kanten goed bekijken.
Er is al een hoop aangebeurd wat roest schade betreft, maar nog lang niet alles.
En was dan ook nog zeker niet APK waardig.
De motor startte wat moeilijk maar toen hij eenmaal liep was het werkelijk een genot om naar de luisteren. Zo hoort een 1.6 diesel te klinken. Werkelijk prachtig.

En dat kon ik nu eens mooi vergelijken omdat volgens andere (ik zal geen namen noemen) ik een oude diesel niet gewend zou zijn en dat mijn groene sedan prima zou klinken.... jaja.... ik kan je in ieder geval nu vertellen dat het nu zeker 3 keer zoveel herrie maakt als het normaal was.

Afijn, aangegeven dat ik de auto wel wilde overnemen, en hem de week daarop wel kon komen halen.
Nou beschikte ze over hun eigen auto ambulance, dus een deal gemaakt dat voor €100 meer ze de auto zouden komen brengen.
Zo gezegd zo gedaan.

Van boven ziet de auto er op het eerste gezicht erg mooi uit, maar van onder is het een grote roestbak.
Er al veel aan gelast, zo ook de kriksteunen maar helemaal niet verder behandeld. Verder laat overal de coating van los en ziet werkelijk alles er roestbruin uit.

De auto was ooit af fabriek wit, nou hebben ze alles afgeplakt, en zelf overgespoten. bij alle naden en randjes zie je de witte lak er nog onder vandaan komen, want eerst schuren is niet gebeurd.
Ik vind het erg slordig gedaan, sommige plekken zijn al aan het afbladderen.

Goed, tot zover de inleiding :D

Vandaag aan de auto begonnen om hem klaar te maken voor de APK, gisteren bij Erik geweest met een hele boodschappenlijst en flink wat inkopen gedaan.

Zo eerst begonnen de originele achterlichten er weer in te zetten.
Daar ergerde ik me het meest aan namelijk.



Verder zie je ook hoe beide dorpels vervangen zijn, daar is een soort gootmateriaal voor gebruikt bij de bouwmarkt vandaan:


Het interieur is dan weer werkelijk smetteloos, echt bijna nieuwstaat :)
Er komen dan ook nog stoelhoezen over de stoelen.


Voorbumper is afkomstig van een 340 met CVT gezien de open roosters.
Maar aangezien de diesel een 360 carrosserie heeft zijn er aan het uiteinde van de kokerbalken geen openingen waardoor alles wat erin waait erin blijft zitten.
Bumper wordt vervangen en komen de verstralers te vervangen.
Bumper is nog erg netjes geen schaafplekken dus als iemand nog verstralers op z'n 340 wilt zonder in z'n bumper te boren? Alle bedrading netjes los gemaakt.
En de motorruimte is nog erg smerig, motor moet afgesteld worden en er zal heel wat vervangen moeten worden, want hij lekt aan alle kanten olie.... goh waar ken ik dat van...


Maargoed, tijd om eens wat nuttigs te doen.
Om te beginnen de voorste motorsteun balk vervangen, deze was namelijk behoorlijk doorgerot.
Patiënt op de bokkies: en de motorsteun verwijderd.


Echt zwaar verrot, als ik op de motor ging leunen hoorde ik het al kraken.


En de nieuwe, behandeld tegen roest en wel.


Die klus ook weer afgerond, de nieuwe balk zit weer op z'n plek.

De eind demper was ook verrot, zaten diverse gaten in, bleek ook nog de originele af fabriek te zijn, althans het was een originele van Volvo.
Ging er erg makkelijk onderuit. Zat al zowat los, het zit zowaar een keer mee met een uitlaat :woei:


En de nieuwe weer op z'n plek.


Kleine impressie van hoe de bodem er verder van onder uitziet:




Bumper verwijderd.
Zit nog een erg mooie radiator in, mooie plus punt voor de auto.


De ene koplamp was de reflector met matte zilveren verf gespoten, werkelijk hoe verzin je het, kwam totaal geen licht vanaf. En de andere koplamp was als nieuw, nou dat vind ik deze auto niet waard.
Had nog een mooi setjes gebruikte liggen.
Die dus nog even goed schoongemaakt, reflecoren waren nog prima. Niet de mooiste maar goed genoeg.


Het raam rechtsvoor zat muur en muur vast. Hoeveel kracht ik ook op de slinger zette, kwam echt geen beweging in.
Veel kruipolie en met veel moeite het raam omlaag gekregen.
Tijd voor een nieuw mechaniek.


Werk weer veiloos.

Voorlopig wel weer genoeg gedaan voor vandaag.
Andere keer weer verder. Want we zijn er nog niet.

Als het aan mij ligt, komt er een keer een dag en laat ik deze auto nog een keer opnieuw spuiten in het originele wit.
Want van dichtbij is het nog lang niet zo mooi als vanaf de foto's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-08-2017 20:31 #971915 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens tweede Volvo 340 diesel 1985
Clubleden,nu weten jullie gelijk waarom Steven weinig thuis is , nu weet ik als goede buurman waar hij is

en het was een leuk uitje naar Friesland om zijn nieuwe aanwinst te bekijken en ik weet dat er weer een mooie volvo 340 bij komt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-08-2017 20:44 #971916 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens tweede Volvo 340 diesel 1985
Opnieuw weer een mooi project Steven!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-08-2017 21:17 #971919 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens tweede Volvo 340 diesel 1985

plvdklugt;246543 schreef : Clubleden,nu weten jullie gelijk waarom Steven weinig thuis is , nu weet ik als goede buurman waar hij is

en het was een leuk uitje naar Friesland om zijn nieuwe aanwinst te bekijken en ik weet dat er weer een mooie volvo 340 bij komt


Nou weinig thuis.... probeer het een beetje om het weekend te houden, tja thuis valt ook zo weinig te doen, beetje op het forum neuzen :rolleyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-08-2017 13:11 #971927 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stevens tweede Volvo 340 diesel 1985
het blauw is wel een mooie sprekende kleur. Lijkt me dat je hier dan beter een nieuwe eigenaar voor kunt zoeken die niet zo veel waarde aan de details hecht.

voor je eigen diesel heb ik al eens eerder geroepen... donor blok erin ... motor identificatie plaatje omzetten :+

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-08-2017 14:37 #971929 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Stevens tweede Volvo 340 diesel 1985
Misschien de motor uit de deze overzetten in die van jou?????? om em dan later als de andere klaar is van auto te wisselen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-08-2017 17:43 #971934 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens tweede Volvo 340 diesel 1985
:nono: nee nee, beide blokken blijven in beide auto's.
Kilometerstand matcht nu ook bij beide motoren.

Wil beide diesels op de weg houden, en wellicht inderdaad als m'n groene sedan gerestaureerd is de andere zo verkopen, maar dat zie ik tegen die tijd wel weer.

En zo mooi is die lak echt niet, op de rechtervoordeur onder de stootstrip, is het helemaal mat, en bobbeld de lak op.
Werkelijk op de foto ziet hij er fantastisch uit, maar wacht maar tot je er naast sta. En dan heb ik het niet over alleen de randjes rondom de ramen, spoiler etc...
Is ook over de roest heen gespoten.

De motor van de groene sedan is nu nog te reviseren, dus dat ga ik ook doen.
Eerst maar eens kijken wat de schade is en hoe erg de schade is, nadat ik deze helemaal uit elkaar gehaald heb.

Voorlopig dus deze APK klaar maken, goed anti roest behandelen, en gaan met die hap.
Ik ben altijd erg stipt in onderhoud, dus dat komt zeker goed met de blauwe, die houdt het nog wel een tijd vol.

Vandaag in ieder geval al heel wat inkopen gedaan.
- verse olie
- nieuw olie filter
- nieuw luchtfilter
- nieuwe v-snaar / dynamoriem
- nieuwe koelvloeistof

en d-riem moet ik nog achteraan.....

gloeibougies nog even doormeten, dan motor / brandstofpomp afstellen, start namelijk een beetje moeilijk.
Daarna de hogedruk reiniger er doorheen,

Dan vermoedelijke olie lekage verhelpen, voor zover ik kon zien / vermoed:
- koppakking
- voorste krukas keering, en wellicht achterste.

En tot slot koppeling afstellen, pakt nogal hoog op namelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-08-2017 21:31 #972010 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Stevens tweede Volvo 340 diesel 1985
Vandaag de auto voor het eerst helemaal warm gedraaid tot de fan aansloeg en een blokkie om.

Had in ieder geval al de olie ververst en een nieuw luchtfilter geplaatst.
Ook het hele koelstysteem doorgespoeld met de tuinslang en voorzien van nieuwe koelvloeistof.

Moet alleen het brandstoffilter nog vervangen, maar die is besteld en onderweg.

Stationair stond deze wat aan de lage kant, dus dat allemaal afgesteld.
Ook de "choke" deed totaal niet z'n werk. (Officieel de "warm loop regeling" o.i.d.) Die dus ook afgesteld, morgen maar eens kijken wat hij doet met koud starten, en of dat beter gaat. Sloeg in eerste instantie niet meteen lekker aan.

Verder viel me op dat deze bij stationair draaien constand lichtgrijze uitlaat rook produceerd. Ook bij gas geven blaast hij er behoorlijk wat uit.

Nou heeft de auto 3 jaar stil gestaan, en ook behoorlijk achterstallig onderhoud, zal eens kijken wat het doet nadat ik flink wat snelweg gepakt heb.
Maar voor dat zover is, eerst APK.
M'n diesel sedan doet dat verder niet namelijk, zie je helemaal niets uit de uitlaat komen.

Daarna alle verlichting rondom werkend gemaakt, richtingaanwijzer relais was ook kapot.
Kachelweerstand is gesloopt, bimetaal is eruit gehaald, en dan werkt natuurlijk helemaal niets meer, waarom..... :confused:
Ruitenwisser motor maakt een schriekend geluid, (of het mechanisme)
Die maar eens smeren.

Viel me ook op dat beide deurvangers van de achterportieren nog ontbreken en dat alle schroeven van de deursluitingen los zaten.

Tjonge jonge jonge, wie weet wat ik allemaal nog meer voor beunhazenwerk ga tegenkomen.....

Voorlopig nog zat te doen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-08-2017 21:59 #972011 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Stevens tweede Volvo 340 diesel 1985
Grijze rook bij een diesel kan duiden op een slechte verbranding, oude koude diesels hebben dat in de winter wel vaker. Maar in de zomer?
Zou ook nog de koppakking kunnen zijn... Verklaart meteen de slechte koude start.

Maar eerst maar eens een keer goed warmrijden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2017 21:09 #972022 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Stevens tweede Volvo 340 diesel 1985
of de pomp staat een haartje te laat.

maar het meest simpele bij dieselmotoren die langer stilgestaan hebben; oude diesel brandstof.

ik zou indien mogelijk/realistisch de brandstof verversen als je een nieuw brandstoffilter monteerd; en het dan nog eens proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets