× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special

Lees meer
28-12-2016 20:32 #965876 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Nee, helaas is die naar een garage gegaan. Ze had hem daar ingeruild en ze hadden haar gezegd dat ze goed voor de auto zouden zorgen. Ik had daar geen goed gevoel bij toen ze dat vertelde. Deze auto is dhr. W uit Noord Holland. Die kwam bij mij ook elk jaar APK en onderhoud doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-12-2016 22:31 #965880 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Ach, spijtig. Dat was een mooie auto. Ik snap je wantrouwen over die garage.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
30-12-2016 22:06 #965908 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Hi Louis,

Welkom. En een GL Special uit 1990 is atuurlijk een goede keuze. Die keuze heb ik 3 jaqar teug ook gemaakt, en nog geen spijt van gehad!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2017 11:59 #965943 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special

Albert1;243623 schreef : Nette auto,
Over die roest die plekjes hoef je nog geen zorgen maken.


haha, wat een blunder.

-voorscherm moet eraf, als je pech hebt kom je een dag werk tegen. Als je geluk hebt hoef je er alleen het zand uit te halen en de roestplek die nu naar buiten toe doorgerot is vanaf de achterkant kaal maken en behandelen.

- dorpel moet een plaatje in

- als je in 'geen zorgen' modus gaat rot dit gebakje binnen een paar jaar onder je reet weg. Al die kleine plekjes zorgen dat water en pekel op plekken komt waar het snel veel schade gaat aanrichten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2017 12:29 #965945 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Ik raad het iedereen aan, die bij de auto in onderhoud heeft, om zeker het achterste onderste deel van het voorscherm jaarlijks te openen, schoon te maken en te behandelen. Geen 100% garantie op toekomstige narigheid, maar wel veel beter dan het laten zitten van de drap. Bij nieuwe klanten haal ik regelmatig ongeveer (naar schatting) een liter modder achter het scherm vandaan. Als de roest al aan de buitenkant aanwezig is, dan is scherm afhalen de beste optie. De rand waarop het scherm vast zit ziet er in de meeste gevallen niet zo rooskleurig meer uit. Voor het scherm moet de bumper er af. Een uitgelezen kans om om de bovenkant van de voorbalk te inspecteren en het gebied rondom de trompetten (zo noem ik ze altijd. Curieus genoeg hangt daar ook de claxon aan :) ) waar de bumper aan bevestigd zit. Als je dan toch bezig bent is grondige inspectie van beide wielkuipen en behandeling een goed idee. Heb je tijd over, dan vet in of vervang de scharnierpennen van de voordeuren.
Dan nog een klein extraatje wat zinvol kan zijn. Veelal zit aan de achterzijde van het voorscherm een stukje paravaan wat normaal niet zichtbaar is. Check dit stukje. Zit er ergens een klein gaatje dan is dat een uitgelezen mogelijkheid om de paravaan te behandelen met ml, wax of andere middelen. Het zal al beginnende, niet zichtbare roest niet verhelpen. Echter het kan de boel wel enigszins vertragen en beschermen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-01-2017 14:41 #965970 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Dank allemaal voor de fijne reacties! Fijn om te weten dat er nog heel wat 340 rijders her en der door het land verspreid zitten! :)

General Custom;243621 schreef : Voor wat de benzinelucht betreft, waarschijnlijk zul je even de brandstofslangen moeten vervangen bij de tank. Ergens op het forum staat een hele goede how-to. Bij mijn 340 was het zelfs zo erg dat als je hem echt goed vol tankte de benzine er door de poreuze overloopslangen gewoon weer uitliep.


Ik heb de how-to inmiddels gevonden en zal er binnenkort eens goed de tijd voor nemen.

NickN;243622 schreef : Welkom Louis, leuke 340 heb je gekocht.
Bij mijn 340 heb ik de voorbak wel opgeknapt en terug in de kleur van de auto gespoten, ik moet zeggen daar knapte mijn auto wel van op.


Ik ga denk ik komend voorjaar de voorbalk eens goed kaal maken en kijken hoe wat er van overblijft. Bovenop zit wat roest (je prikt er nog niet doorheen), wat ik wil wegwerken. Een goede primer en carrosseriekleurige lak zou 'm niet misstaan.

leonsteyns;243625 schreef : Gefeliciteerd! De auto ziet er inderdaad nog heel netjes uit. Dank je voor de foto's.
Kan het zijn dat er rond die kriksteun in het verleden als eens iets gelast is? Gezien de verkleuringen. Wel iets om in de gaten te houden en stapje voor stapje aan te pakken, maar volgens mij niks onbehapbaars.
Het scherm linksvoor zou je overigens op termijn kunnen vervangen door een passend exemplaar.


Dat zou inderdaad maar zo kunnen. Ik heb tevens in één wielkast wat laswerk kunnen ontdekken, een plaatje van 5 bij 5 centimeter.

Niels;243632 schreef : Welkom Louis!
WIL IK OOK ZIEN!!


Ik zal binnenkort eens een nieuw topic aanmaken (als de moderators het ook kunnen waarderen :hmmz:)

François;243636 schreef : Als je zeker weet dat de smurrie alleen te wijten is aan een zwetende differentieelpakking,
dan is vervangen daarvan zeker aan te raden. Pakkingsetje is via de club te verkrijgen.
Kun je tevens alles ontvetten en eventueel het deksel opnieuw lakken.


Het differentieel is te openen via een deksel op achterkant van de kast, begrijp ik dat goed? Dan denk ik dat ik die pakking in ieder geval maar eens ga vernieuwen.

Erik;243653 schreef : Ah, mooi, de auto is goed terecht gekomen. Fijn dat je hem verder wilt verbeteren. Ik heb de kosten voor de oude eigenaar altijd zo laag mogelijk proberen te houden. Dat is ook de reden waarom er een aantal aandachtspunten zijn. Mijn advies is om de bumper en voorschermen er af te halen en dan de (beginnende) roestplekken aan te pakken. Ook is een controle van het plaatwerk in de passagiersruimte links en rechts aan dorpelzijde voor de voorstoelen een goed idee.


Dank voor deze punten. Ook hier wil ik in het voorjaar (het is me nu te koud en vochtig) eens goed aandacht aan besteden. De auto is technisch nog best in goede staat, het is eeuwig zonde om dan geen aandacht te besteden aan wat roestbehandelingen. Zijn de voorschermen erg gevoelig voor roest?

BartJu;243704 schreef : Een GL Special uit 1990 is atuurlijk een goede keuze. Die keuze heb ik 3 jaqar teug ook gemaakt, en nog geen spijt van gehad!


Da's heel fijn om te horen!

Wouter;243742 schreef : -voorscherm moet eraf, als je pech hebt kom je een dag werk tegen. Als je geluk hebt hoef je er alleen het zand uit te halen en de roestplek die nu naar buiten toe doorgerot is vanaf de achterkant kaal maken en behandelen.
- dorpel moet een plaatje in
- als je in 'geen zorgen' modus gaat rot dit gebakje binnen een paar jaar onder je reet weg. Al die kleine plekjes zorgen dat water en pekel op plekken komt waar het snel veel schade gaat aanrichten.


Om eerlijk te zijn ben ik geen eens zo heel erg bang voor het technische onderhoud, maar wel voor het roesten... Het lijkt me zonde om deze auto over een paar jaar te moeten afschrijven om roest. Ik hoop dat ik het een beetje onder de knie krijg, en de gevoelige punten qua roest leer kennen.

Erik;243744 schreef : Ik raad het iedereen aan, die bij de auto in onderhoud heeft, om zeker het achterste onderste deel van het voorscherm jaarlijks te openen, schoon te maken en te behandelen. Geen 100% garantie op toekomstige narigheid, maar wel veel beter dan het laten zitten van de drap. Bij nieuwe klanten haal ik regelmatig ongeveer (naar schatting) een liter modder achter het scherm vandaan. Als de roest al aan de buitenkant aanwezig is, dan is scherm afhalen de beste optie. De rand waarop het scherm vast zit ziet er in de meeste gevallen niet zo rooskleurig meer uit. Voor het scherm moet de bumper er af. Een uitgelezen kans om om de bovenkant van de voorbalk te inspecteren en het gebied rondom de trompetten (zo noem ik ze altijd. Curieus genoeg hangt daar ook de claxon aan :) ) waar de bumper aan bevestigd zit. Als je dan toch bezig bent is grondige inspectie van beide wielkuipen en behandeling een goed idee. Heb je tijd over, dan vet in of vervang de scharnierpennen van de voordeuren.
Dan nog een klein extraatje wat zinvol kan zijn. Veelal zit aan de achterzijde van het voorscherm een stukje paravaan wat normaal niet zichtbaar is. Check dit stukje. Zit er ergens een klein gaatje dan is dat een uitgelezen mogelijkheid om de paravaan te behandelen met ml, wax of andere middelen. Het zal al beginnende, niet zichtbare roest niet verhelpen. Echter het kan de boel wel enigszins vertragen en beschermen.


Mijn dank is groot!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
12-01-2017 18:04 #965995 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special

Louis;243771 schreef : Ik zal binnenkort eens een nieuw topic aanmaken (als de moderators het ook kunnen waarderen :hmmz:)


We zijn hier niet eenkennig en hebben speciaal daarom een off-topic showroom ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-01-2017 23:17 #966243 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Even een update :)

Vorige week maandag de auto naar een garage hier in de buurt gebracht. Een klein bedrijfje waar drie man werkt, waar ze heel erg eerlijk (en behulpzaam) zijn, waar ik wat dingen heb laten uitvoeren:

Verse motorolie + Mann W917/1 filter
Primaire en secundaire bak bijgevuld met Kroon 80W90 GL-4 (van de vorige eigenaar begreep ik dat vervangen van de olie niet heel erg goed is, hoe zit dit precies?)
Remvloeistof vervangen DOT4
Luchtfilter vervangen

Na een ritje Meppel-Beilen en weer terug viel het mij op de terugweg op dat ik speling in het sturen had. Oorzaak bleek niets ernstigs te zijn, het zat allemaal nog 'los' volgens de monteur. Aangedraaid en hij stuurt weer fantastisch!

Het motorblok zat aan de onderkant flink onder de olie. Dit bleek voornamelijk veroorzaakte te worden door een lekkende carterplug. Bout en pakking vervangen. Het blok zelf zweet nog wel iets, maar daar maak ik me niet zo'n zorgen om.

Tevens bleek bij het bijvullen van het differentieel ook het één en ander aan bouten aardig los te zitten. Ook weer aangedraaid.

De radiateur is wel op z'n einde. Ik moet er om de maand ongeveer een liter koelvloeistof bij in gooien. Deze ga ik dus t.z.t maar vervangen.

Ze waren best te spreken over de auto, dus da's hartstikke mooi! Ben er ook nog steeds ontzettend wijs mee. Het rijdt geweldig! :y:

Morgen laat ik 'm van vier nieuwe banden voorzien, balanceren en uitlijnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-01-2017 23:32 #966244 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Fijn om te horen dat je plezier hebt van de auto! Daar draait het hier immers allemaal om...

Ik denk dat het rijdend (onder)houden van de auto en dan stap voor stap de zwakke punten aanpakken, zodat het allemaal te behappen blijft, de beste manier en garantie is voor vele fijne en veilige kilometers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-01-2017 00:05 #966245 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Goed nieuws dus. Goed te horen. Keep 'em rolling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets