× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-12-2016 21:42 #634373 door V300 register
Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special is gemaakt door V300 register
Dag allemaal!

Twee weken geleden heb ik mijn eerste auto gekocht, een prachtige Volvo 340 GL Special 1.4 uit 1990.

En waarom een 340 als eerste auto? Nou, ik vind het een geweldige auto. Degelijk, technisch betrouwbaar en overzichtelijk en (nog) redelijk voordelig in onderhoud. En... het is een Nederlands product, wat ik ook erg gaaf vind.

Even over mijzelf, ik ben Louis de Leeuw, 23 jaar oud, woonachtig in het prachtig zuid-westen van Drenthe en liefhebber van alles dat ver voor mijn tijd modern was... Volgens mijn vrienden ben ik 'te laat geboren'.
Ik rijdt vanaf mijn zestiende op een Yamaha FS1 uit '78, die nog steeds met veel plezier bereden wordt. Al moet ik zeggen dat ie sinds de aanschaf van een auto nog niet weer de schuur uit is geweest.

Goed, en dan over de auto... Ik heb de auto in Amsterdam opgehaald bij Chris, die wellicht wel bekend is bij een aantal van jullie. De auto is recentelijk onderhouden door Erik, klopt dat? :)
Ik ken jullie nog niet, maar wellicht zal ik jullie in de toekomst nog wel nodig zijn voor wat technische kennis.

Wat ik weet over de auto:

Hij heeft een nieuwe APK en is daarvoor onderhouden door Erik. Hier zijn wat dingen wat er aan gebeurd is;

Nieuwe startmotor, dynamo, remcilinders achter, nademper en portierrubbers.
De vacuumklep is gereviseerd (die ik overigens nog moet vastzetten), de ontkoppelklep is vervangen en de kleppen zijn gesteld

De kilometerteller is net voor z'n APK beurt vervangen. De officiële stand zou ongeveer 89.000 moeten zijn, al staat hij nu op 107. Even 18.000 km terugrekenen dus. Dit is overigens ook terug te vinden op 't laatste APK-rapport.

Na er twee weken fanatiek in gereden te hebben, zijn er mij een aantal kleine dingetjes opgevallen, waar ik binnenkort aandacht aan wil besteden;

- Ik ruik een benzinelucht na het rijden, en voornamelijk na het tanken. Ik heb al even onder 't plaatje in de kofferruimte gekeken, maar de tankdop lijkt er keurig op te zitten en niet te lekken
- Het stuur staat scheef (iets naar links) en hij trekt tijdens het rijden aardig naar rechts
- Er zijn wat lampjes kapot in het dashboard. Ik heb begrepen dat in de middenconsole, waar je ververwaming/ventilatie bediend,
ook verlichting zit. Deze brandt niet, dus wil ik toch eens gaan vervangen
- De lendesteunen in beide zetels zitten aardig vast. Heeft geen haast, maar het zou mooi zijn om dit ooit weer werkend te hebben

En dat wat technische issues;

- Wanneer de motor stationair draait in z'n neutraal en geef wat gast, wil de motor nog wel eens wat gaan hikken en vervolgens afslaan. Dit gebeurd dus wanneer ik heel geleidelijk het pedaal indruk, en niet wanneer ik 'm wat 'stotterend' op en neer beweeg.
- Het differentieel lijkt aardig te zweten, de kap die om de vario heen zit zit flink onder de olie/zand resten.

Qua roest valt het allemaal heel erg mee. De voorbalk heeft bovenop aardig wat roest en één dorpel heeft een beginnend plekje. Dit ga ik komend voorjaar maar eens goed aanpakken. Ik wil 'm natuurlijk wel zo mooi mogelijk houden. :)

Kortom, het valt allemaal reuze mee voor een auto van 26 jaar oud. Ten tweede was de prijs netjes, dus ik heb niets te klagen!

En uiteraard, wat foto's :)













En nog wat detailfoto's

Voorbalk lijkt op de hoeken iets bijgewerkt. Zo laten... of?




Moet ik met kleine plek mij al zorgen maken?




Krikpunt bij het rechterachterwiel ziet er niet echt pluis uit


Rechterdorpel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2016 09:06 #965831 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Leuk dat je voor een GL Special hebt gekozen, ik heb er ook eentje uit 1990. Heerlijke auto's zijn het met volop luxe! Mijn GL Special zit overigens aardig in de buurt van die van jou qua kenteken, ik heb YB-62-LN.

Voor wat de benzinelucht betreft, waarschijnlijk zul je even de brandstofslangen moeten vervangen bij de tank. Ergens op het forum staat een hele goede how-to. Bij mijn 340 was het zelfs zo erg dat als je hem echt goed vol tankte de benzine er door de poreuze overloopslangen gewoon weer uitliep.
Verder zijn het kleinigheidjes die je opnoemt. Zo te zien nog een hele nette 340, zeker in een luxe uitvoering zie je die steeds minder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2016 09:10 #965832 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Welkom Louis, leuke 340 heb je gekocht.

Nette km stand en tevens heel de auto. Bij mijn 340 heb ik de voorbak wel opgeknapt en terug in de kleur van de auto gespoten, ik moet zeggen daar knapte mijn auto wel van op.

Veel plezier en veilige kilometers met de auto!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2016 11:10 #965833 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Nette auto,
Over die roest die plekjes hoef je nog geen zorgen maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2016 11:21 #965835 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Gefeliciteerd! De auto ziet er inderdaad nog heel netjes uit. Dank je voor de foto's.
Kan het zijn dat er rond die kriksteun in het verleden als eens iets gelast is? Gezien de verkleuringen. Wel iets om in de gaten te houden en stapje voor stapje aan te pakken, maar volgens mij niks onbehapbaars.
Het scherm linksvoor zou je overigens op termijn kunnen vervangen door een passend exemplaar.

En welkom hier... :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-12-2016 23:16 #965841 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Welkom Louis!

Voor wat betreft het zwetende differentieel: "dat doen ze allemaal meneer" maar dan echt. Wel een goede reden om het oliepeil bij te houden. Controleren kun je zelf: er zit een plug aan de achterkant en als de olie tot aan de rand komt is-ie vol genoeg ;)

Louis;243620 schreef : Yamaha FS1 uit '78


WIL IK OOK ZIEN!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-12-2016 23:45 #965844 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Welkom Louis,

Foto van de FS1 is ook welkom! Haha!
Mooie kar, hoor!
Leuk om te zien dat mensen nog steeds kiezen voor een 300-series.
Ik ben zelf via DAFjes in de 300-series gerold en hoewel ik ook ooit graag een oude Amerikaan wil, maar gelukkig nooit aan begonnen.
(Moeilijk parkeren, draaicirkel van 1km, verbruik van 2:1, lastig voorkomen op sollicitaties, e.d.) Alles waar een 300 geen moeite mee heeft.
Afijn, veel plezier met deze kar en misschien moet ik mij op meetings ook maar weer eens laten zien?

Groeten Alex.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
24-12-2016 09:30 #965845 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Als je zeker weet dat de smurrie alleen te wijten is aan een zwetende differentieelpakking,
dan is vervangen daarvan zeker aan te raden. Pakkingsetje is via de club te verkrijgen.
Kun je tevens alles ontvetten en eventueel het deksel opnieuw lakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2016 12:46 #965861 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special
Ah, mooi, de auto is goed terecht gekomen. Fijn dat je hem verder wilt verbeteren. Ik heb de kosten voor de oude eigenaar altijd zo laag mogelijk proberen te houden. Dat is ook de reden waarom er een aantal aandachtspunten zijn. Mijn advies is om de bumper en voorschermen er af te halen en dan de (beginnende) roestplekken aan te pakken. Ook is een controle van het plaatwerk in de passagiersruimte links en rechts aan dorpelzijde voor de voorstoelen een goed idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-12-2016 13:37 #965862 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen: Mijn '90 340 GL Special

Erik;243653 schreef : Ah, mooi, de auto is goed terecht gekomen. Fijn dat je hem verder wilt verbeteren. Ik heb de kosten voor de oude eigenaar altijd zo laag mogelijk proberen te houden. Dat is ook de reden waarom er een aantal aandachtspunten zijn. Mijn advies is om de bumper en voorschermen er af te halen en dan de (beginnende) roestplekken aan te pakken. Ook is een controle van het plaatwerk in de passagiersruimte links en rechts aan dorpelzijde voor de voorstoelen een goed idee.


Is dit de voormalige auto van de bejaarde dame uit Oss, Erik?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets