- Berichten: 18
Steven's Volvo 340 Diesel 1985
- Steven340
- Offline
- Nieuw lid
Als eerst erg vroeg op om een autoambulance op te halen.
Vervolgens naar m'n hal gereden om de Volvo 343 op te laden. Daarna meteen door naar Venhorst, wat zo'n 2 uur rijden is vanaf hier.
De 343 staat nu bij Erik die me helpt met diverse laswerk. Heb vanaf nu dan ook 3 weken vrij genomen.
Daarna door naar Breda waar ik de diesel zou bekijken. Na alweer ruim een uur rijden aangekomen.
Eerste indruk, erg nette auto, wel meteen wat kleine mankementjes opgevallen. Zo zit het klokkenpaneel erg knullig vast, en het hele frame eromheen is totaal uit z'n verband / verbogen, nooit eerder gezien.
Richtingaanwijzer gaat zwaar en veert niet terug, ook hier het o zo bekende beugeltje gebroken.
En ja een scheur in de bestuurders stoel, maar wat had je dan verwacht na ruim 2 ton ervaring.
Voorbalk en onderkant spatborden zo goed als hard, paar blaasjes op de voorbalk, had ook ooit 4 spatlappen, allemaal eraf gescheurd.
Verder zit er linksachter wel wat hevige roest, op de wielrand ter hoogte van de dorpel is het zo goed als doorgerot.
Maar alle 4 de kriksteunen zijn hard en ook in de dorpels zitten geen gaten.
Motorruim was erg smerig, de motor lekt veel olie, in ieder geval bij de klepdeksel maar ook bij een ander ding / geval / iets geen idee wat het is.
Voor nu dus ook maar een hoop kennis opdoen op diesel gebied, ben er nog niet erg in tuis.
En toen de proefrit. Starten ging redelijk, even laten voorgloeien en starten goed. Liep mooi stationair, nergens iets op aan te merken.
Koppeling pakte goed op, eenmaal aan het rijden hoor je de motor een vervelend geluid maken, alsof er een klep niet goed staat afgesteld terwijl die nog niet zo lang geleden wel zijn gecontroleerd. Nou ben ik geen diesel gewend maar kan wel opmaken dat dat geluid toch echt niet hoort.
Verder op de snelweg was het een ramp bij 90 a 100 rechtuit ging prima, maar als je een beetje naar links stuurd onstaat er een zwaar gebrom, echt zo erg dat je eigenlijk niet verder wilt rijden.
Dit is zeer waarschijnlijk een wiellager die helemaal naar de kl*te is.
Was ik even blij dat ik toen een trailer mee had
Want ja, afgezien van al die minpunten wilde ik hem toch wel hebben.
Dus bracht een veel lager bod uit dan de vraagprijs en ging meteen akkoord. Oké.... dat ging makkelijk.
Dus voor "weinig" de auto kunnen overnemen.
Was in hartje Breda, dus overal betaald parkeren etc... dus maandag de auto meteen overschrijven. Stond nogal ongelukkig daar met trailer.
Maar goed, auto is bij mij, ben helemaal gesloopt, de hele dag alleen maar kilometers maken.
Foto's komen morgen.
To do:
- Wiellager vervangen aan de voorkant.
- Motorisch nakijken, dit op een sleuteldag.
- Roest aanpakken, schade fixen en gedeeltelijk opnieuw spuiten.
En verder komen er uiteindelijk de volgende accesoires op:
- Koplampwissers
- originele Volvo radio RS-3350
- 4 spatlappen
- mistlampen (heb ik nog NOS)
maar dat is allemaal op lange termijn.
Net als de velgen die opnieuw gespoten moeten worden.
Maar over dat wiellager, is dit te krijgen bij een automaterialen zaak? Of moet ik hiervoor naar een dealer.
Of betreft dit een conisch lager die waarschijnlijk alleen bijgesteld moet worden?
Of heeft iemand zoiets nog liggen?
Is zo bijna niet mee te rijden, zeker geen snelweg.
Edit: Is dit een goede set voor één kant? > www.volvo340onderdelen.nl/product_info.php/products_id/753
Wist niet dat er 2 lagers voor één wiel zitten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
www.mister-auto.nl/fl/wiellager/skf-vkba...54_a050VKBA!502.html
Als ik in jouw situatie zou zijn, zou ik de lagers aan zowel de rechtse als linkse kant vervangen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Steven340
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Ga morgen kijken welke kant het is, maar inderdaad beter om meteen beide kanten te doen.
Dacht dat hij zij dat de olie ververst zou zijn, dus ik het peil checken en echt pik zwart, dus waarschijnlijk dat de kleppen ook niet nagekeken zijn.
Ach hoef me komende 3 weken in ieder geval niet te vervelen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
mooi dat je hem gered hebt!
Ik zou ff bij anjo navragen welk lager je moet hebben. Die goedkope zijn rotzooi!
Heb veel greenbooks voor de diesel liggen, zal es kijken of ik wat dubbel heb.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Steven340
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Wacht nog wel even met bestellen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Steven340
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Zelfs de raamranden bij de achterportieren zit totaal geen roest.
Reservewielbak helemaal droog en geen roest.
Het valt mij echt ontzettend mee, nooit een 300 gezien met zo'n kilometerstand en dan nog zo ongeloofelijk netjes :w00t:
Ja ben er blij mee, allen op technisch gebied moet er wel het een en ander nagekeken worden, zoals de motor en wat ik ook zag is dat de versnellingsbak erg vet van de olie is.
Maar da gaat goed komen :yeah:
Uiteindelijk ook meteen een antiroest behandeling laten doen bij Fred Oosterlaan, wat hij gebruikt is wel even beter dan die baggervette dinitrol.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.