× show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Steven's Volvo 340 Diesel 1985

Lees meer
13-08-2016 17:36 #634280 door Steven340
Steven's Volvo 340 Diesel 1985 is gemaakt door Steven340
Tjonge dat was me het dagje wel.
Als eerst erg vroeg op om een autoambulance op te halen.
Vervolgens naar m'n hal gereden om de Volvo 343 op te laden. Daarna meteen door naar Venhorst, wat zo'n 2 uur rijden is vanaf hier.

De 343 staat nu bij Erik die me helpt met diverse laswerk. Heb vanaf nu dan ook 3 weken vrij genomen.

Daarna door naar Breda waar ik de diesel zou bekijken. Na alweer ruim een uur rijden aangekomen.
Eerste indruk, erg nette auto, wel meteen wat kleine mankementjes opgevallen. Zo zit het klokkenpaneel erg knullig vast, en het hele frame eromheen is totaal uit z'n verband / verbogen, nooit eerder gezien.
Richtingaanwijzer gaat zwaar en veert niet terug, ook hier het o zo bekende beugeltje gebroken.

En ja een scheur in de bestuurders stoel, maar wat had je dan verwacht na ruim 2 ton ervaring.

Voorbalk en onderkant spatborden zo goed als hard, paar blaasjes op de voorbalk, had ook ooit 4 spatlappen, allemaal eraf gescheurd.
Verder zit er linksachter wel wat hevige roest, op de wielrand ter hoogte van de dorpel is het zo goed als doorgerot.
Maar alle 4 de kriksteunen zijn hard en ook in de dorpels zitten geen gaten.

Motorruim was erg smerig, de motor lekt veel olie, in ieder geval bij de klepdeksel maar ook bij een ander ding / geval / iets geen idee wat het is.

Voor nu dus ook maar een hoop kennis opdoen op diesel gebied, ben er nog niet erg in tuis.


En toen de proefrit. Starten ging redelijk, even laten voorgloeien en starten goed. Liep mooi stationair, nergens iets op aan te merken.
Koppeling pakte goed op, eenmaal aan het rijden hoor je de motor een vervelend geluid maken, alsof er een klep niet goed staat afgesteld terwijl die nog niet zo lang geleden wel zijn gecontroleerd. Nou ben ik geen diesel gewend maar kan wel opmaken dat dat geluid toch echt niet hoort.

Verder op de snelweg was het een ramp bij 90 a 100 rechtuit ging prima, maar als je een beetje naar links stuurd onstaat er een zwaar gebrom, echt zo erg dat je eigenlijk niet verder wilt rijden.
Dit is zeer waarschijnlijk een wiellager die helemaal naar de kl*te is.

Was ik even blij dat ik toen een trailer mee had :)

Want ja, afgezien van al die minpunten wilde ik hem toch wel hebben.
Dus bracht een veel lager bod uit dan de vraagprijs en ging meteen akkoord. Oké.... dat ging makkelijk.
Dus voor "weinig" de auto kunnen overnemen.

Was in hartje Breda, dus overal betaald parkeren etc... dus maandag de auto meteen overschrijven. Stond nogal ongelukkig daar met trailer.

Maar goed, auto is bij mij, ben helemaal gesloopt, de hele dag alleen maar kilometers maken.

Foto's komen morgen.

To do:

- Wiellager vervangen aan de voorkant.
- Motorisch nakijken, dit op een sleuteldag.
- Roest aanpakken, schade fixen en gedeeltelijk opnieuw spuiten.

En verder komen er uiteindelijk de volgende accesoires op:
- Koplampwissers
- originele Volvo radio RS-3350
- 4 spatlappen
- mistlampen (heb ik nog NOS)
maar dat is allemaal op lange termijn.
Net als de velgen die opnieuw gespoten moeten worden.


Maar over dat wiellager, is dit te krijgen bij een automaterialen zaak? Of moet ik hiervoor naar een dealer.
Of betreft dit een conisch lager die waarschijnlijk alleen bijgesteld moet worden?
Of heeft iemand zoiets nog liggen?

Is zo bijna niet mee te rijden, zeker geen snelweg.

Edit: Is dit een goede set voor één kant? > www.volvo340onderdelen.nl/product_info.php/products_id/753
Wist niet dat er 2 lagers voor één wiel zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
13-08-2016 19:41 #964550 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Steven's Volvo 340 Diesel 1985
Hier kan je ze ook bestellen [en goedkoper]:

www.mister-auto.nl/fl/wiellager/skf-vkba...54_a050VKBA!502.html

Als ik in jouw situatie zou zijn, zou ik de lagers aan zowel de rechtse als linkse kant vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2016 20:12 #964551 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's Volvo 340 Diesel 1985
Bedankt :y: dat scheelt wel even in prijs.
Ga morgen kijken welke kant het is, maar inderdaad beter om meteen beide kanten te doen.

Dacht dat hij zij dat de olie ververst zou zijn, dus ik het peil checken en echt pik zwart, dus waarschijnlijk dat de kleppen ook niet nagekeken zijn.

Ach hoef me komende 3 weken in ieder geval niet te vervelen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2016 21:11 #964552 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Steven's Volvo 340 Diesel 1985
Olie in een diesel is vrij rap pikzwart. Het duidt niet zo als bij benzine op oude olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2016 22:38 #964554 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Steven's Volvo 340 Diesel 1985
Olie in een diesel is direct zwart idd

mooi dat je hem gered hebt!

Ik zou ff bij anjo navragen welk lager je moet hebben. Die goedkope zijn rotzooi!
Heb veel greenbooks voor de diesel liggen, zal es kijken of ik wat dubbel heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2016 22:42 #964555 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's Volvo 340 Diesel 1985
Toch lijkt SKF mij geen verkeerd lager merk. Is na mijn weten Hét merk voor de beste lagers die er zijn. Als je iets kunt vinden in de boeken hoor ik het graag.
Wacht nog wel even met bestellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-08-2016 22:55 #964556 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's Volvo 340 Diesel 1985
mister-auto is (voor mij) ondertussen een vertrouwde webshop waar je voor goede prijzen onderdelen kunt kopen. Vaak hebben ze de keus tussen A-merk / OEM en de imitatie merken. In dit geval is het lagersetje van SKF en dat is gewoon topkwaliteit ongeacht dat het voor nog geen €30,- verkocht wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2016 23:39 #964557 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Steven's Volvo 340 Diesel 1985
Ah, heb niet op de link geklikt maar dacht dat je die lagers van een tientje bedoelde. Heb voor de 345 en 360 ook skf gebruikt, bevalt prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-08-2016 08:38 #964558 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steven's Volvo 340 Diesel 1985
Steven, heel erg super dat je deze hebt gered. Ik had nog nooit in mijn leven een MKII diesel sedan gezien. Misschien nog de enige in Nederland. Als de koets redelijk is, dan heb je iets moois in handen! Veel succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2016 09:13 #964559 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Steven's Volvo 340 Diesel 1985
Op één plek na is de koets helemaal zo goed als roestvrij.
Zelfs de raamranden bij de achterportieren zit totaal geen roest.
Reservewielbak helemaal droog en geen roest.
Het valt mij echt ontzettend mee, nooit een 300 gezien met zo'n kilometerstand en dan nog zo ongeloofelijk netjes :w00t:

Ja ben er blij mee, allen op technisch gebied moet er wel het een en ander nagekeken worden, zoals de motor en wat ik ook zag is dat de versnellingsbak erg vet van de olie is.

Maar da gaat goed komen :yeah:

Uiteindelijk ook meteen een antiroest behandeling laten doen bij Fred Oosterlaan, wat hij gebruikt is wel even beter dan die baggervette dinitrol.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets